Därför publicerar vi bolagens utsläppssiffror

Dagens industri lyfter in nyckeltal för klimatet på börssidorna. Varför? För att det är den nya verklighet alla bolag har att förhålla sig till.

Foto:JESSICA GOW / TT

Efter decennier då mänskligheten levt över sina tillgångar börjar verkligheten å det brådaste att komma ikapp. Ett faktum som gör avtryck på affärerna.

Hållbarhet är – och kommer framför allt att bli – allt mer affärskritiskt. Klimatkoll är i dag en självklarhet för alla aktörer inom näringslivet med bara en gnutta självbevarelsedrift. 

I dag är bolagens information om hur de presterar på klimatområdet dock ofta eftersatt i den löpande rapporteringen av viktiga nyckeltal. Här har Dagens industri ett ansvar att visa på vad som faktiskt krävs av näringslivet.

Av den anledningen börjar vi nu publicera klimatindikatorer på börssidorna. Med det vill vi peka på vikten av jämförbar information och – kanske framför allt – skicka en signal till investerare, kapitalförvaltare, bolag och kunder om att hållbarhet nu ska in i huvudfåran som en av de viktigaste faktorerna i svensk ekonomi.

I ett första steg väljer vi att redovisa utsläpp och utsläppsintensitet för 124 bolag. De aktörer som öppet och transparent står upp för sin klimatpåverkan är – i det här sammanhanget – förebilder.

En klar majoritet av bolagen på listan redovisar dock inte för utsläpp i scope 1, 2 och 3 i enlighet med det så kallade GHG-protokollet. Resultatet blir därför åtskilliga streck i statistiken, som synes nedan.

Metoden vi har valt är på intet sätt perfekt och invändningar kan göras mot materialet. Men frågan om näringslivets ansvar i klimatfrågan är alltför viktig för att vi ska ha tid att skjuta en publicering på framtiden.

Ambitionen är att över tid utveckla metoden och inkludera både fler mått för prestation och fler bolag. Siffrorna kommer initialt att uppdateras en gång per år, men publicering av de senaste tabellerna sker kvartalsvis. 

Vi tar naturligtvis tacksamt emot synpunkter som kan vara värdefulla för vårt fortsatta arbete framåt.

Bakom idén och konceptet ligger Dagens industri, Aktuell Hållbarhet och Johan Falk. Johan Falk är Senior Innovation Fellow vid Stockholm Resilience Centre och Future Earth samt huvudförfattare till Exponential Roadmap. Vid utveckling och granskning har också Magnus Jiborn, fil dr vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, och Nick Gasell, expert vid Engaged Tracking, deltagit.

Fotnot: Svårt att läsa tabellen? Längst ner i grafiken hittar du länkar med information kring hur du ska använda grafiken och hur vi gått tillväga för att kunna jämföra bolagen med varandra. Tabellerna hittar du på https://www.di.se/bors/hallbarhetsindex/

 

 


Innehåll från OracleAnnons

Oracle tar sin egen medicin – Finance transformation

CFO:s har en viktig roll att spela när det gäller att hitta tillväxtmöjligheter efter pandemin. Men det kräver rätt verktyg. Oracles egen finansavdelning kan vittna om stora framsteg när de, liksom resten av företaget, gick över till att använda Oracle cloud.

Läs mer – fyra viktiga steg för framtida tillväxt  

Färre än tolv dagar. Det är så lång tid det tog att göra Oracles senaste bokslut och resultatrapport, allt tack vare Oracle ERP Cloud.

– Mitt team och jag känner verkligen att vi har en unik möjlighet, säger Maria Smith, svp, asst corporate controller, Oracle.

Total digitalisering

Bakgrunden är en total digitalisering av hela Oracle. Koncernen som i många år har hjälpt företag med digitala produkter insåg för några år sedan att man för att kunna hjälpa kunderna vidare till nästa nivå även behövde utveckla en bred digital tjänstelösning: Oracle Cloud. Och för att verkligen skapa det bästa möjliga för sina kunder såg man till att hela koncernen började använda de verktyg som molnet innebär. 

– När vi jobbar med våra finansiella lösningar använder vi samma molnlösning som våra kunder gör, något som känns helt fantastiskt, förklarar Maria Smith.

– När vi nu använder de här produkterna och planerar för att bli bäst i världen på finansiell management så är det inte bara för vår egen skull, utan även för våra kunders.

Det här innebär att Oracles egen användarsida nu kan komma med löpande input för innovation av företagets tjänster, samt att man kan dela med sig av sina egna erfarenheter kring en affärs transformation samt optimering av processer till sina kunder. 

– Oracle är och har varit ett självservice företag sedan många år. Vi har tidigt uppmanat våra anställda till att tänka innovativt och entreprenöriellt för att skapa bästa möjliga förutsättningar till utveckling av våra kunder och projekt. Att agera lösningsorienterat genomsyrar alla våra tjänster samt hur vi jobbar med ständig förbättring och tillväxt både internt som externt, säger Sonia Schilling, Business Leader Sweden på Oracle Sverige.

”God kontroll på hela kedjan”

Och resultatet av det här har inte låtit vänta på sig. Bokslutet gjordes snabbare än någonsin, mer än sjuttio procent av alla transaktioner är helt automatiserade tack vare CPQ Cloud, och hela trettiofem procent av den manuella ekonomihanteringen i koncernen har eliminerats.

– Vi har också paneler där vi kan följa vad som händer i realtid, och alla transaktioner som vi kör genom Oracles system matchas automatiskt med till exempel kontoutdrag vilket ger oss god kontroll på hela kedjan, säger Maria Smith.

Men bara för att man har kommit så här långt innebär inte att man är klar. Planen är att maskininlärning ska kunna automatisera ytterligare en stor del av det tidigare manuella arbetet.

- Vi kommer att kunna automatisera hela 20 000 avstämningar, medan man i andra företag behöver sända 20 000 e-mail för att få så många avstämningar godkända. Det känns väldigt bra att veta att vi inte är fast i det längre inom Oracle, säger Maria Smith.

Förenklade komplicerade procedurer

Även Enzo Tolino, vp of finance, EMEA Oracle, är mycket nöjd med att Oracles ekonomi- och finansavdelning numera använder Oracle Cloud.

– För mig och mitt team är det viktigt att vara uppdaterade. Genom övergången har vi fått möjligheten att förenkla det som i själva verket är mycket komplexa procedurer i en global finansavdelning. Vi vill hela tiden ha de bästa verktygen och processerna, och det får vi genom att använda våra egna system.

Läs mer – fyra viktiga steg för framtida tillväxt  

 

Mer från Oracle

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oracle och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?