Annons

Dags att omfamna omställningen

”Vi har tio år på oss att hejda katastrofen.”

Artikeln som publicerades i Dagens Nyheter i januari 1972 är flitigt citerad på klimatskeptiska sidor och sajter. Argumenten är i stort sett desamma överallt – katastrofen har visst alltid varit tio år bort, raljerar man.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Och det är sant. Snart ett halvt sekel har passerat och mänskligheten lever och frodas fortsatt på planeten jorden i ett överflöd som saknar motstycke.

Kruxet är bara att man sannolikt förträngt ett och annat om man väljer att stanna vid den analysen.

Redan nu dör människor till följd av klimatförändringarna. Sådana som du och jag, individer av kött och blod, tvingas från hus och hem, separeras från nära och kära, har svårt att få mat för dagen.

Vi ser det ofta nu för tiden, det lidande som våra utsläpp av växthusgaser redan orsakat. Hade vi dragit ned på förbränningen tidigare så hade konsekvenserna för de här människorna blivit mindre. Ett viktigt, om än jobbigt, faktum att ha i ständig åtanke.

Den som gör sig lustig över att ”den stora katastrofen” ännu inte tycks ha inträffat bortser också från att alla de decennier vi suttit passiva nu är förlorad tid. I stället för att fasa ut våra fossila bränslen i lagom takt måste vi med start genast minska utsläppen snabbare än vad vi nog förstår.

Hade vi börjat avgifta oss från vårt beroende av kol och olja för några decennier sedan hade kurvan över utsläppsminskningen kunnat luta svagt nedåt. Nu ska utsläppen i stället minska med uppemot 15 procent per år och kurvan går snarast att likna vid en skidhopparbacke.

Låter det dystert? Det är det förstås.

Samtidigt hör jag till dem som tror benhårt på att omställningen kommer att gå fortare än vad vi nu inser – när vi väl bestämt oss.

Om bara några veckor lämnar vi ännu ett decennium bakom oss. När vi trädde in i tiotalet hade klimatdebatten just drabbats av ett slags pyspunka efter det viktiga klimatmötet i Köpenhamn. Luften hade gått ur förhandlare, politiker och inte minst journalister.

Tio år senare fortsätter utsläppen fortfarande uppåt. Ändå har åtskilligt hänt. Förnybart har blivit avsevärt mycket billigare och runt om i världen protesterar miljoner människor för rätten till en beboelig planet.

Därtill har vi helt avgörande mål och visioner att förhålla oss till. Världens länder har tillsammans lovat att främja fred, utrota den extrema fattigdomen, minska ojämlikheten och bekämpa klimatkrisen till år 2030.

Det är med de utgångspunkterna vi går in i tjugotalet. Och snart har det gått så långt att naturen kommer att tvinga oss till ändrat leverne om vi inte tar de många varningar vi får på allvar.

Nästan ett decennium efter den där DN-artikeln – som förresten skrevs inför FN:s miljökonferens i Stockholm – publicerade forskaren och klimataktivisten James Hansen 1981 en artikel i tidskriften Nature. Han konstaterade där att planeten så långt hade blivit 0,4 grader varmare under det gångna århundradet och passade samtidigt på att dra ut kurvorna för nästkommande sekel – alltså det som vi nu befinner oss i.

Martin Hedberg, meteorolog och känd klimatföreläsare, har nästan 40 år senare lagt kurvan för den faktiska temperaturutvecklingen ovanpå Hansens förutsägelser.

Resultatet talar sitt tydliga språk. Världen har hittills värmts upp mer än vad James Hansens värsta scenario visade. Och då ska alla veta att han, tidigare chef på Nasa, ofta placerats i alarmisternas fack.

Här finns många slutsatser att dra.

En är att du kan välja att håna de som slog larm i tid, de som vigt och viger sina liv åt allas vår välfärd, de som faktiskt försöker agera för planetens framtid. 

Eller så omfamnar du omställningen och ser allt gott som följer med den.

Detta är en krönika av en fristående kolumnist. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Innehåll från Worldline ABAnnons

Är du redo för framtidens betalningar?

Utvecklingen inom betallösningar går i en rasande fart. Fler företag väljer att uppgradera och utöka sina betalalternativ för att möta konsumenternas stigande efterfrågan på smidiga betalningar. Här är tre betaltrender som vi kommer att se mer av under året, enligt betalföretaget Worldline.

Omni ökar i popularitet

Dagens konsumenter vill själva bestämma över sin kundresa – hur, var och när de handlar. Studier visar att 85 procent av konsumenterna börjar att handla via en kanal, men slutför sitt köp i en annan*. Fler företag skaffar därför en betallösning med stöd för omni, vilket innebär att de kan erbjuda en sömlös betalupplevelse över olika plattformar, kanaler och enheter.

Enligt Worldlines statistik har antalet företag som valt en betallösning med omnistöd under 2022 ökat med 153 procent på 10 månader och mycket tyder på att tillväxten väntas fortsätta.

Onlinelösningar i fysisk butik

I takt med e-handelns tillväxt har även efterfrågan på onlinelösningar i fysiska butiker ökat. Vi ser allt oftare att butiker är utrustade med självutcheckning som komplement till vanliga kassor.

– Självutcheckning leder många gånger till en ökad omsättning, då köer kan kortas och produktiviteten höjas hos personalen. Många kunder anser också att det är positivt att kunna välja att checka ut själv, säger Viveca Samuelsson, Nordenchef på Worldline.

Ett ypperligt exempel är restaurangkedjan Pinchos där kunderna beställer och betalar via Worldlines lösning som är integrerad i kedjans app. 

Mobilen är den nya kortterminalen

Kontaktlösa betalningar med virtuella betalkort i mobilen, exempelvis Apple Pay och Google Pay, har blivit alltmer populärt. Inom e-handeln sker de flesta köp via mobilen och inte via datorn som tidigare. Men nu är det dessutom möjligt för företag att ta emot betalningar med mobilen. 

Den senaste trenden inom betalningar är så kallad Tap On Mobile-teknologi som gör det möjligt för butiker att låta kunder blippa sitt betalkort mot butikens mobiltelefon, i stället för mot en kortterminal. 

– Det är ett modernt och smidigt komplement till vanliga kassor som kan minska köbildning och främja golvförsäljningen hos butiker, men behovet av traditionella kortterminaler kommer dock fortfarande att finnas. I dagsläget erbjuder vi Tap On Mobile-lösningar till företag via våra partners, kommenterar Viveca. 

Om Worldline 

Worldline är en global ledare inom betalningsbranschen som erbjuder trygga betallösningar för butik, e-handel och komplexa verksamheter. Gör som över 50 000 andra svenska företag och uppgradera din betallösning hos Worldline. 

Läs mer här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worldline AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera