1515
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Chefsekonom blir ny hållbarhetschef på Danske Bank

Danske Bank Sverige utser tidigare chefsekonomen Roger Josefsson till ny hållbarhetschef. 

Foto:Press

Banken skriver i ett pressmeddelande att kundernas ökade efterfrågan på hållbara finansiella lösningar och ökad reglering inom området ställer nya krav på rollen som hållbarhetschef.

”Banksektorn är på väg in i ett läge där det blir ännu mer verkstad. Det kommer mycket tvingande lagstiftningar och regleringar från EU i och med till exempel taxonomin. Förhoppningen är att jag med min bakgrund och mina kunskaper om finansiella marknader och produkter ska kunna hjälpa banken omvandla det här till praktiska hållbarhetsåtgärder”, säger Roger Josefsson till Aktuell Hållbarhet

Roger Josefsson, som var chefsekonom på Danske Bank DANSKE -1,48% Dagens utveckling 2004-2017, konstaterar också att miljö- och hållbarhetsfrågor allt oftare kopplas till ekonomiska modeller. 

”Miljöfrågan har, av lite olika orsaker, levt något av ett eget liv utanför ekonomisk-politiska beslut och modeller. Det är egentligen först under de senaste åren som hållbarhetsfrågorna har börjat integreras i ekonomiska modeller med möjligheter att verkligen koppla ihop ekonomiska beslut och klimat. Där kan jag förhoppningsvis bidra med ett nytt perspektiv på hållbarhetsarbetet.”

Aktuell Hållbarhet berättade nyligen om en rankning av europeiska storbankers klimatarbete där Danske Bank hamnade i botten. Störst kritik fick Danske Bank tillsammans med övriga banker för sina fortsatta investeringar i olje-, kol- och gasbolag. 

”Man kan arbeta på flera sätt och hur man påverkar bäst är förstås en viktig fråga. Jag tror dock att dialog är ett effektivare sätt att påverka än att säga tvärt nej”, säger Roger Josefsson.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?