Annons

Budskapet från Di:s konferens: ”Företagen måste ta in geopolitiken”

Ökat samarbete och bättre kunskap om geopolitiska förhållanden. 

Det var några önskemål som lyftes från scen under Di:s konferens Hållbart Näringsliv 2019.

Svenska storbolags affärsstrategiska hållbarhetsarbete står i centrum när DI:s konferens Hållbart Näringsliv 2019 kickade igång på Clarion Hotel i Stockholm.
Svenska storbolags affärsstrategiska hållbarhetsarbete står i centrum när DI:s konferens Hållbart Näringsliv 2019 kickade igång på Clarion Hotel i Stockholm.Foto:Amanda Lindgren

Åtskilligt på tema hållbarhet och klimat har hänt inom näringslivet de senaste åren. Frågorna har tagit sig in i styrelserum och ledningar, de påverkar i allt från produktutveckling till hur vi värderar affärer. 

Faktum kvarstår dock – det mesta av arbetet för ett fossilfritt samhälle kvarstår. 

Ungefär så sammanfattades läget från scen då konferensen Hållbart Näringsliv – en gemensam satsning från Dagens industri och Aktuell Hållbarhet där svenska storbolags affärsstrategiska hållbarhetsarbete står i centrum – på onsdagen kickade igång på Clarion Hotel i Stockholm.

På plats fanns närmare 600 personer från näringslivets toppskikt, alla med fullt fokus på den transformation som ännu inte mycket mer än börjat.

För det är en transformation som måste till. Och i det ligger mycket mer än omställningen av enskilda sektorer eller tillkomsten av nya innovationer.

”Transformationer påverkar hur samhället är organiserat. Hur vi producerar, konsumerar och lever våra liv. Jag tror att vi står inför ett skifte i vårt tänkande, med en social och kulturell förändring”, sade Björn-Ola Linnér, inledningstalare för dagen samt professor och programchef för Mistra Geopolitics.

Björn-Ola Linnér, inledningstalare för dagen samt professor och programchef för Mistra Geopolitics.
Björn-Ola Linnér, inledningstalare för dagen samt professor och programchef för Mistra Geopolitics.Foto:Amanda Lindgren

Ett ”mindshift” ska och är på väg att ske, menade han. Ett tecken på det är alla de historiska klimatdemonstrationer med unik uppslutning som det senaste året intagit städer runt om i världen och skapat en ökad medvetenhet om hur akut klimatfrågan faktiskt är. 

Såväl svenskt näringsliv som svensk politik må ligga i framkant vad gäller både teknik och policy. Men det räcker inte. Ett område där insikt och kunskap brister rör alla hållbarhetsaktörers förmåga att ta hänsyn till den förändrade geopolitiska verklighet vi befinner oss i, var Björn-Ola Linnérs budskap. 

”Vi ser en ökad populism som hänger ihop med klimatskepsis mot en förändrad industri och ekonomi och framväxten av det digitala samhället. Här skapas ett utanförskap och en politisk bas för motkrafter. Näringslivet har en stor uppgift i att kliva in i berättelsen om transformationen och förmedla en positiv bild om det nya samhälle som måste växa fram. Och hur det gynnar olika samhällsgrupper.”

Just de krafter som i dag verkar mot omställningen till fossilfritt var en fråga som lyftes på scen.

”Vi har svårt att hantera motrörelser, de som inte tror på vetenskapen och sätter klackarna i backen. Jag tror det finns där för att vi inte alltid har satt människan i fokus. Då vill inte alla vara med”, sade Stina Billinger, statssekreterare på näringsdepartementet. 

Ett annat centralt budskap från scen var uppmaningen till samarbete. Karl-Henrik Sundström, vd för Stora Enso, kritiserade politikerna för att alltför ofta titta i stuprör. 

Karl-Henrik Sundström, vd för Stora Enso.
Karl-Henrik Sundström, vd för Stora Enso.Foto:Amanda Lindgren

”De tar inte ansvar för cirkulariteten i ett helt ekosystem. Det gör att ibland när man tittar i ett stuprör så förstör man hela ekosystemet.”

Camilla Johansson, hållbarhetsansvarig vid Handelsbanken, var inne på ett snarlikt spår och efterlyste en ökad samverkan mellan myndigheter, företag och organisationer. 

Camilla Johansson, hållbarhetsansvarig vid Handelsbanken
Camilla Johansson, hållbarhetsansvarig vid HandelsbankenFoto:Amanda Lindgren

”Vi kommer inte att lösa det här var och en för sig. Tillsammans blir det bättre”, sade hon. 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?