1515
Annons

Börschefen: Kräv hållbarhet – eller bli omsprungen

Finansmarknaden måste bli mer hållbar. Det är Stockholmbörsens vd Lauri Rosendahls uppmaning till branschen.

Samtidigt utesluter han hållbarhetskriterier på börsen.

Lauri Rosendahl är vd för Stockholmsbörsen.
Lauri Rosendahl är vd för Stockholmsbörsen.Bild:Jesper Frisk

Vi måste alla se oss själva i spegeln och börja fundera på hur vi kan göra finansmarknaden mer hållbar. Det går och är bara en fråga om att ta ansvar”, säger Lauri Rosendahl.

Det har uppskattats att det behöver investeras 180 miljarder euro, motsvarande knappt 1.900 miljarder kronor, per år i Europa för att uppnå målen i Parisavtalet. Där kommer det privata kapitalet att behöva spela en stor roll, enligt Lauri Rosendahl.

”Ska vi klara det så måste vi öka takten och det är viktigt att investerare börjar säga ifrån och är tydliga med vad de kräver för att allokera kapital till företag”, säger han.

En mer hållbar kapitalmarknad är också en framtida konkurrensfördel, enligt Lauri Rosendahl

”Det kommer en dag när alla placerare letar efter de hållbara investeringarna och då vill vi att Norden ska vara platsen dit de vänder sig. Vi har ett försprång i de här frågorna och måste fortsätta driva förändringen”, säger han.

Två saker efterfrågas framför allt av börs-vd:n, att företagen tydligare redovisar hur hållbarhet integreras i deras affärsstrategi och fler investeringsprodukter med en hållbar inriktning.

”På så sätt ger vi placerarna en möjlighet att rikta sina pengar till affärsmodeller och verksamheter som kan överleva de trender vi ser i omvärlden. Som placerare vill du inte äga en verksamhet som presterar bra det här kvartalet och nästa men som riskerar att förbjudas om tio år. Vad är nuvärdet av diskonterade kassaflödet då?” säger han.

Nasdaq Stockholm var först i världen med en marknad för hållbara obligationer och för ett år sedan införde man rekommendationer kring ESG-rapportering, en form av hållbarhetsrapportering.

Kan det bli aktuellt att rekommendationen blir krav på samma sätt som ett börsbolag måste redovisa sin finansiella ställning?

”Det kan nog bli så över tid, men hittills har vi inte velat höja ribban för listningar högre än på andra marknader för att inte företagen ska söka sig åt andra håll. I stället försöker vi påverka våra bolag och få dem att förstå att det som i dag efterfrågas av investerare snart kan vara ett krav och att det gäller att förbereda sig för det.”

Som börs är det ju ni som ger företag tillgång till kapitalmarknaden. Kan det bli aktuellt att ni inför hållbarhetskriterier för att ge dem access till den marknaden? 

”Det finns en lång lista av verksamheter som man kan fråga sig om det bra att de existerar, men så länge det är lagligt så tycker jag inte att vi som börs kan ställa upp extra regler.”

Kan man inte argumentera för att ni undviker att ta ert ansvar genom att varken ställa krav eller ha hållbarhetskriterier?

”Är det börsens roll att säga vem som får vara listad på börsen eller inte, i termer av till exempel miljöpåverkan? Vi opererar marknader och sedan är det upp till placerarna om de vill vara med och finansiera de enskilda bolagen.”


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?