1515
Annons

Börsbolagen som trappar upp i pandemin: ”Ökat investeringarna”

Hur har pandemin påverkat de svenska börsbolagens arbete med hållbarhet? Di har intervjuat tre hållbarhetschefer om hur deras vardag formats av krisen.

Castellums vd Henrik Saxborn och SKF:s vd Alrik Danielson.
Castellums vd Henrik Saxborn och SKF:s vd Alrik Danielson.Foto:Bo Håkansson/Colourbox/Magnus Gotander

Initialt satte coronautbrottet käppar i hjulet hos börsbolagens hållbarhetsavdelningar. Men i takt med att pandemin blivit vardag har arbetet tagit fart igen, enligt de bolag som Di talat med.

”I januari var det fokus på medarbetarna på vårt inköpskontor, tillverkning och varuförsörjning i Kina. Sen i mars, när covid kom till Sverige, blev det ett totalt fokus på liv och hälsa. Många områden har fått stå tillbaka under den här tiden. Men något som är superkul är att vi hela vägen har prioriterat hållbarhet”, säger Tina Englyst, chefsjurist och hållbarhetschef på Clas Ohlson CLAS B -2,16% Dagens utveckling

För ett år sedan beslutade bolaget att utveckla en ny hållbarhetsstrategi. Arbetet med den har pågått intensivt under våren med support av styrelse och ledning, enligt Tina Englyst. Så sent som i september antog Clas Ohlson målet om att bli klimatneutrala och cirkulära i hela värdekedjan år 2045.

”Vi har investerat i arbetet och tagit in extern expertis. Jag tror att alla ser att om man långsiktigt ska kunna leverera på tillväxt över tid, då måste vi leverera på det här området också. Det är dessutom en fråga som ger medarbetarna energi – och det behövs just nu”.

Tina Englyst, chefsjurist och hållbarhetschef på Clas Ohlson.
Tina Englyst, chefsjurist och hållbarhetschef på Clas Ohlson.

Filip Elland, hållbarhetschef på Castellum CAST -0,89% Dagens utveckling , sa i mitten på april till Di att bolaget då hade planerat större projekt för energieffektivisering som man nu inte skulle kunna dra igång.

I dag säger han att osäkerheten där och då var stor, men att man lärt sig mycket sedan dess. Nu upplever han istället att utvecklingen inom hållbarhetsfrågorna går fortare än tidigare.

”Initialt under pandemin trodde vi kanske att vi skulle få dra i handbromsen, men det blev tvärtom. Kravbilden från våra kunder fortsätter att öka och efterfrågan på hållbarhet förstärks.”

Ett konkret exempel rör bygget av en 30.000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på Hisingen Logistikpark som man trodde att man skulle få pausa.

”Produktionen hos vår leverantör låg nere tre veckor, sen blev det full fart igen. Anläggningen färdigställdes nu i veckan”, säger han.

Inga investeringar inom hållbarhet har pausats till följd av Corona, enligt Filip Elland. Två nya färdplaner har antagits för att nå bolagets klimatmål till 2030, och nu hoppas han att hela byggindustrin ska få skärpta krav på sig.

”Pandemin är fruktansvärd. Men det finns en insikt om att klimatkrisen kommer att bli ännu värre om den inte hanteras”, säger Filip Elland. 

SKF:s hållbarhetschef Johan Lannering.
SKF:s hållbarhetschef Johan Lannering.

Även på SKF SKF B -1,71% Dagens utveckling säger man sig ha känt ett ökat tryck på hållbarhet sedan pandemin bröt ut.

”Vi har pratat hållbarhet länge och kämpat för att få ut det här. Nu kommer kunderna specifikt och frågar om det ‘gröna’ i våra produkter”, säger hållbarhetschef Johan Lannering.

Liksom Clas Ohlson och Castellum har SKF har antagit nya mål i år och meddelade i juni att man siktar på koldioxidneutral tillverkning till 2030.

”Det kräver mycket jobb, men har varit otroligt drivande. Vi jobbar intensivt med energieffektivisering. Det har snarast varit så att vi ökat investeringarna. Vilket har underlättats av att vi har har ett ramverk för grön finansiering.” 

En del som SKF lagt ökade resurser på är personalfrågor.

”Prio när det här drog igång var folks hälsa och säkerhet. Det driver mycket resurser. Sedan är det en enorm belastning att inte få träffa kolleger. Där har vi lagt ner mycket tid på rekommendationer, tips och interaktiva event”, säger Johan Lannering.

 


Innehåll från Verisec InternationalAnnons

Trustscale bygger en molntjänst för betalsäkerhet

Säkerheten är hårt reglerad i betalbranschen och tidigare har varje aktör fått sköta sin tekniska säkerhet med egen personal och infrastruktur. Från och med 2022 tillåter branschorganisationen PCI att dessa kritiska funktioner får outsourcas och köpas in som molntjänst av PCI-certifierade företag.

– Trustscale ombesörjer via koncernbolaget Verisec International och dess internationella verksamheter redan i dag denna tekniska säkerhetsinfrastruktur åt de flesta banker och betalförmedlare i Norden och Baltikum samt i Arabemiraten, Australien och Nya Zeeland. Därför är det ett smidigt och tryggt val för kunden att göra denna resa med oss, säger Anders Henrikson, CEO på Verisec.

Trots att säkerhetsaspekten är vital för företag som arbetar med betallösningar har ansvaret för säkerhetsinfrastrukturen legat hos dem själva, företag för företag och bank för bank. Anders Henrikson, CEO på techföretaget Verisec International, menar att det inte är hållbart då risken för säkerhetshål är stor om det inte byggs på rätt sätt.

– Att öka och säkerställa säkerheten genom att lägga funktionen på tredje part gör den inte bara mer hållbar; en molntjänst kan även skapa bättre skalbarhet och lönsamhet.

Upptäcker onormala mönster

Verisec ombesörjer säkerhetsinfrastruktur åt de flesta banker och betalförmedlare i Norden och Baltikum samt i Arabemiraten, Australien och Nya Zeeland. Skalbar säkerhet och tillit är kärnan i Trustscale-koncernens teknologi- och tjänsteerbjudande. Molntjänsten kommer bland annat att skydda kortuppgifter med hjälp av kryptering för att säkerställa att obehöriga inte kan fånga upp dessa i klartext. Tjänsten validerar även en individs PIN-kod, exempelvis från en kortterminal eller Smartphone. Dessutom kommer Verisec åt stora mängder transaktionsdata och kan på så sätt erbjuda kunder realtidstjänster som kan upptäcka onormala mönster i datatrafiken, mönster som kan tyda på pågående attacker mot betalnätverket.

– Genom att snabbt kunna upptäcka förändringar kommer Verisec kunna blockera trafik från terminaler och telefoner som uppvisar tydliga tecken på bedrägeri. Just nu byggs den här molntjänsten som i sin tur kommer att bestå av ett antal kryptografiska tjänster som används i samband med betalningar – oavsett om det rör sig om klassiska kortbetalningar, mobila betalningar, Apple/Google Pay eller e-commercetransaktioner.

Tar en större del av värdekedjan

Att utveckla en molntjänst innebär enligt Anders Henrikson att Trustscale tar en större del av värdekedjan och inte bara ansvarar för drift utan även all löpande förvaltning och förändringshantering.

– Bedrägeri inom onlinebetalningar har vuxit kraftigt de senaste åren och Trustscale tänker bidra till att vända på denna trend. 

FAKTA:

Trustscale erbjuder kryptografiska tjänster som skyddar data, digitala identiteter och betaltransaktioner. Målet är att Trustscales molntjänst ska bli tillgängliga för många olika vertikalmarknader via enkla API:er. På detta sätt höjer vi säkerheten i samhället i stort.

www.verisecint.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verisec International och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?