1515

Boliden: TCFD är definitivt värt insatsen

Investerarnas intresse för klimatriskanalyser växer snabbt. Boliden och Husqvarna tar hjälp av ramverket TCFD för att kunna bidra med en bättre riskanalys och kartlägga klimatutmaningarna på sikt. 

Åsa Jackson, hållbarhetsdirektör på Boliden, till vänster. Åsa Larsson, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Husqvarna, till höger.
Åsa Jackson, hållbarhetsdirektör på Boliden, till vänster. Åsa Larsson, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Husqvarna, till höger.

Task Force on Climate-related Financial Disclosures, TCFD, är relativt nytt i företagsvärlden. Bara 14 av de 89 bolag som svarat på enkäten från Lunds universitet – som skickas ut i samband med Di-rankningen Hållbara bolag – rapporterar enligt TCFD och hos dessa är ambitionsnivån varierande. 

Di har pratat med två av bolagen, Boliden BOL +2,02% Dagens utveckling och Husqvarna HUSQ B +5,38% Dagens utveckling , som båda implementerade TCFD för två år sedan.

Åsa Jackson, hållbarhetsdirektör på Boliden, berättar att bolaget började försöka sätta sig in i metodiken 2018. Skälet till att man började använda TCFD var att man länge hade eftersökt en standardiserad rapporteringsmodell, med tydlighet och transparens. 

”Det finns alla möjliga olika initiativ, och alla möjliga olika konsulter som vill hjälpa till. TCFD omfattar risker och möjligheter. I och med att intresset var stort, så chansade vi lite grann och började även vi med TCFD. Vi har gjort bedömningen att det här kommer att bli en modell som blir en global standard. Det är det vi skulle vilja se”, säger hon.

Enligt Åsa Jackson kräver TCFD som modell ganska mycket resurser av företagen. På Boliden har man en anställd som arbetar med de olika standarder som finns för rapportering. Mycket hade man etablerat redan innan man införde TCFD. 

”För oss har det inte varit en jättestor ansträngning att börja rapportera enligt TCFD. Det är klart, en viss ansträngning är det. Men med tanke på hur viktigt vi tycker att det är så är det definitivt värt insatsen.”

Hur långt kommit i arbetet?

”Vi ser att det fortfarande finns en viss utvecklingspotential för att vara helt hundra procent i linje med den här metodiken. Vi saknar fortfarande vissa delar som kopplar till scenarioanalyser.”

Vad har ni lärt er i arbetet med TCFD?

”Det är just mycket kring hur man arbetar med scenarioanalyser. Vi jobbar med att få med möjligheterna i de analyserna.”

Särskilt positivt, tycker Åsa Jackson, är att förhoppningsvis ”kunna jämföra äpplen med äpplen” framåt.

”Om det blir den standard vi hoppas att det ska bli så får vi ett verktyg och en modell med enhetliga definitioner som gör att man kommer att kunna göra bedömningar av bolagen.”

Åsa Larsson, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Husqvarna, säger att det i sambamnd med att bolaget satte vetenskapligt baserade klimatmål (SBTi) också blev viktigt att förstå långsiktiga klimatrisker och möjligheter. Dessutom får de många frågor om TCFD från sina investerare. 

”Vi har en tydlig strategi för att minska våra CO2-utsläpp och vill rapportera om våra klimatrisker på ett så transparent sätt som möjligt. Därför är det självklart för oss att arbeta efter TCFD:s rekommendationer. Vi ser det som ett viktigt verktyg som underlättar för oss att skapa en samstämmig syn på klimatrisker mellan företaget och investerare.”

Hur är det att jobba med TCFD? 

”TCFD talar ett tydligt affärsmässigt språk. Det är ett strukturerat verktyg för företag och investerare för att förstå balansen mellan långsiktiga risker och vad en bra investering är. Att skapa relevanta scenarier med längre tidshorisont är den mest komplexa delen av TCFD.

Hur mycket resurser kräver analysen?

”Det är ett pågående arbete och inbakat i vårt övriga riskanalysarbete.”

Vad har ni lärt er i arbetet med TCFD?

”Intresset hos investerarna växer. För oss är det väldigt viktigt att kunna kommunicera på ett sätt som tydligt kopplar klimatarbete med företagets analys av sina strategiska risker. TCFD ger oss möjligheter att tänka mer långsiktigt. Att som företag våga sätta långsiktiga scenarier även om det är utmanande och svårt.”


Innehåll från Leja Schakt & Transport ABAnnons

De levererar fossilfritt redan under 2021

För Lejagruppen är hållbarhetsarbetet en viktig grundsten i koncernens verksamhet. Nu satsar de på helt fossilfria transporter – redan i år.  I ett nytt projekt har företaget tittat på hur de kan hitta bra och hållbarhetseffektiva alternativa drivmedel för deras åkeri. 

Vi i LEJA Åkeri AB ville nå transport utmaningen till 2030 som innebär 100% fossilfria transporter. Men redan under 2021 kommer vi ha nått målet. Detta bland annat genom HVO100 och våra nya biogas lastbilar som levererades under våren. Till hösten får vi också en ny hundraprocentig el-lastbil. Vi har dessutom antagit tjänstebilsutmaningen och kör antingen 100 procents elbilar eller plug-in hybrider, säger Johan Olsson, vd på Leja. 

En lång och gedigen historia

Lejagruppen har en gedigen historia som sträcker sig ända tillbaka till 1940-talet. Det var då de två lastbilscentralerna Spånga-Järfälla och Mälaröåkarna grundades. År 2006 slogs åkerierna ihop under namnet SpångaMälarö LBC AB.  Tio år senare bytte hela verksamheten, som då hade utökats markant, namn till Leja.  

– Leja är i dag strukturerat i åtta bolag varav fyra är våra huvudnäringar: åkeri, schakt och transport, entreprenad samt fastigheter. Vi har cirka 100 medarbetare och en sammanslutning av ett stort antal individuella åkare under vårt paraply. Det gör att vi har en bred, samlad kompetens och många års erfarenhet bakom rattar och spakar, berättar Johan. 

Hållbart i både stor och smått

Enligt Sveriges Åkeriföretag förväntas efterfrågan på transporter öka stadigt. Samtidigt riktas ljuset mot transporternas påverkan på miljö och klimat. För Leja handlar hållbarhetsarbete om att bidra till en förändring, snarare än att det ska se bra ut på pappret.

– Vi försöker därför tänka hållbart i både smått och stort, från ekologisk kaffe till solceller på kontorslokalernas tak. Vår certifiering för kvalitetsledningssystem ISO 9001:2015 och miljöledningssystem ISO 14001:2015 bidrar till ett strukturerat arbetssätt där vi ständigt driver oss själva framåt, säger Linda Zdybal, hållbarhetschef på Leja. 

Som ett Fair Transportföretag lever Leja upp till kraven vad gäller trafiksäkerhet, utsläpp och arbetsmiljö. Det handlar om att mäta, öppet redovisa och ta ansvar för en ständig förbättring. 

– Vi har tidigare i LEJA Åkeri AB testat ett system med fokus på sparsam körning. Förare har fått möjlighet att i realtid via en skärm i sin lastbil följa och därmed kunnat förbättra sitt körbeteende, säger Johan Olsson. 

All statistik från körningarna har följts upp och projektet föll väl ut. Därför har bolaget nu installerat skärmarna i alla 65 fordon. 

– Det är en win-win-situation – vi kan minska både våra utsläpp och slitaget på lastbilarna och samtidigt spara bränsle. I tillägg kan förarna se hur de är rankade i jämförelse med andra förare. Det sporrar dem till att köra bättre och mer miljömedvetet än sina kollegor, avslutar Johan Olsson. 

Läs mer på www.lejagruppen.se

Fakta
Leja-gruppen har fyra huvudnäringar: åkeri, schakt och transport, entreprenad samt fastigheter. Leja Schakt & Transport AB arbetar med transporter, uthyrning av containrar, snöröjning, sandsopning och försäljning av grus och jordprodukter. Leja Entreprenad AB tillgodoser marknaden för markentreprenader såsom till exempel vägbyggnationer och vägunderhåll. Leja Åkeri AB kör uteslutande distribution och Leja Fastigheter AB förvärvar och förädlar fastigheter. 

Mer från Leja Schakt & Transport AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leja Schakt & Transport AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?