Bolagens största klimatskräck – ”en totalbrand släpper ut 25 ton koldioxid”

Att jobba med den egna hållbarheten är en sak, men den riktigt stora nyttan kan sakförsäkringsbolagen göra genom att få sina kunder att hålla sig skadefria. Di har pratat med några av försäkringsjättarna för att ta reda på hur. 

Foto:TT

Sakförsäkringar är kanske inte den första bransch som dyker upp i huvudet när det gäller näringslivets hållbarhetsarbete, än mindre hur branschen jobbar med att göra sina kunder, såväl privata som företag, mer hållbara. Men det är just där de stora vinsterna finns. 

Efter att ha pratat med Folksam, Länsförsäkringar, If och Trygg Hansa går det att dra slutsatsen att det finns ett gemensamt fokusområde för detta arbete: skadeförebyggande. 

”Varje skada som man kan förhindra är en vinst för miljö, individ och samhälle”, säger Christina Kusoffsky Hillesöy, hållbarhetschef på Länsförsäkringar AB.   

”Vi brukar säga att en totalbrand i en villa släpper ut 25 ton koldioxid. Till det kommer alla kemikalier som rinner ut i sjöar och vattendrag, avfall, materialförbrukning för att återställa villan samt alla transporter.”

Samma tongångar hörs från de andra sakförsäkringsbolagen. 

”Det finns vinster att hämta för alla om vi håller människor och saker skadefria”, säger Karin Stenmar, hållbarhetschef på Folksam. 

Det skadeförebyggande arbetet på Länsförsäkringar bedrivs bland annat genom information, kundmöten och besiktningar. 

”Vi besiktigar hus och lantbruk där vi kan peka ut var riskerna finns, framför allt vad gäller brand och vatten, och vad som bör åtgärdas. Sedan driver vi många, ofta säsongsbaserade kampanjer. Som just nu om hur du skyddar din fastighet från snö och is med hjälp av snöröjning eller att inte bara brandöva på kontoret utan även hemma”, säger Christina Kusoffsky Hillesöy. 

Men det kan också som på Folksam handla om att premiera skadeförebyggande insatser. 

”Inom boende- och motorförsäkringar arbetar vi med att informera kunderna om hur de gör de mest hållbara valen, men vi ger också rabatt, till exempel om kunden installerar en vattenfelsbrytare eller kör en säkrare och mindre miljöbelastande bil. Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Det har varit vår vision länge och genom att analysera stora mängder data, till exempel inom vår egen trafikforskning, så kan vi jobba än mer förebyggande”, säger Karin Stenmar. 

Om skadan ändå är framme arbetar försäkringsbolagen framför allt med att minska uttaget av ny råvara enligt den cirkulära ekonomins tankegångar. 

På fordonssidan har Länsförsäkringar till exempel tagit fram en egen certifiering av verkstäder som ställer såväl miljö- som kvalitetskrav. 

”I första hand ska de reparera, i andra hand ska de byta ut mot begagnade delar och i tredje hand nya. Vi gjorde en studie tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet som visade att laga istället för nytt ger 83 procent lägre klimatpåverkan och motsvarande för begagnat låg på 75 procent. Det lönar sig att reparera och återbruka.”

Karin Stenmar, hållbarhetschef på Folksam.
Karin Stenmar, hållbarhetschef på Folksam.Foto:Folksam
Christina Kusoffsky Hillesöy, hållbarhetschef på Länsförsäkringar.
Christina Kusoffsky Hillesöy, hållbarhetschef på Länsförsäkringar.Foto:Adrian Leopoldson

Motsvarande arbete görs på fastighetssidan där Länsförsäkringar jobbar med hantverkare över hela landet för att utbilda dem kring hållbara materialval, byggmetoder och återvinning. 

Folksam var det bolag i branschen som var först ute med att miljömärka sina villa- fritids- och bilförsäkringar. 

”Just för att det är så svårt att visa på hur en försäkring kan vara hållbar så var det ett bra sätt att förpacka allt bra som görs. Vi har över 30 kravkriterier från Naturskyddsföreningen som bidrar till en mer resurseffektiv bransch” säger Karin Stenmar.

Såväl Länsförsäkringar som Folksam jobbar med forskning. Länsförsäkringar via anslag till extern forskning, bland annat med inriktning på trafiksäkerhet men också kring exempelvis klimatrisker. 

”Förra året avsatte vi 50 miljoner kronor till forskning bland annat till vår forskningsfond som i sin tur ger anslag till externa forskare. Vad som gör Länsförsäkringar unikt är att hållbarhet är en del av alla våra 23 bolag vilket gör att vi kan ge vårt skadeförebyggande arbete en mer lokal prägel”, säger Christina Kusoffsky Hillesöy. 

Folksam har både egen forskning inom trafiksäkerhet samt en forskningsstiftelse med bland annat inriktning på hälsofrämjande åtgärder och idrott.   

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?