1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Bolagen famlar om biomångfald – ”ingen formulerad strategi”

Endast en tredjedel av bolagen i undersökningen Hållbara bolag har en strategi för sitt arbete med biologisk mångfald. Men ett flertal analyserar just nu vad den växande frågan betyder för dem.

Catharina Paulsson, hållbarhetschef på Alfa Laval.
Catharina Paulsson, hållbarhetschef på Alfa Laval.

”Vi ser över området men har inte någon strategi formulerad”. Det är ett vanligt återkommande svar kring frågan om biologisk mångfald i årets undersökning. Av företagen uppger nästan tre fjärdedelar att de saknar en strategi, men att de börjat kartlägga sin roll i frågan. De som kommit längst i arbetet är branscher med tydligast påverkan, som gruvbolag och skogsnäringen. Samtidigt har medvetenheten börjat sprida sig, även om flera företag in sin verksamhet inte ser någon koppling till frågor som rör biologisk mångfald. 

”Biologisk mångfald har diskuterats så länge jag kan minnas, men det är först på senare år som den börjat implementeras bredare i näringslivet. För oss har den varit på radarn en tid och vi har gjort en första analys av vilka områden vi bör fokusera på”, säger Catarina Paulson, hållbarhetschef på Alfa Laval ALFA -1,44% Dagens utveckling .

LÄS OCKSÅ: Fem frågor och svar om Di:s undersökning

Alfa Laval har ännu inte någon beslutad strategi för biologisk mångfald men har gjort en nulägesanalys som visar att bolagets främsta koppling till biologisk mångfald är klimatpåverkan samt utsläpp och rening av vatten. 

”Tidigare har biologisk mångfald inte värderats så högt för oss från våra intressenters håll. Det kan komma att ändras framöver när kunskapen ökar och det blir tydligare med kopplingen till andra frågor. Och även om det inte har slagit igenom som de områden vi ska fokusera på utifrån våra intressenter betyder det inte att vi som företag inte behöver arbeta med det.”

Hur tydligt är det för er vad ni kan göra för att bidra till bevarande och förstärkning av biologisk mångfald?
”Vi har en relativt god förståelse för var vår största påverkan finns och var vi kan bidra mest. Våra analyser pekar på att vi gör rätt genom att minska vårt klimatavtryck och vattenavtryck. Men det handlar även mycket om samarbete med kunder och leverantörer så att vi förstår om våra inköp har negativ inverkan. Ur våra kunders perspektiv handlar det om att tillhandahålla produkter som kan hjälpa dem att minska sin påverkan, till exempel vår utrustning som bidrar till att begränsa spridningen av invasiva arter via barlastvatten i fartygstankar.”

Fakta: Har bolaget en strategi för biodiversitet: 33% ja, 67% nej

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?