1515

Bisysslan gav jackpott

Uthyrning av bikupor lockar företag med hållbarhetsprofil.

För att bidra till ökad hållbarhet började tre Järfällabor att hyra ut bin.

Nu står deras bikupor hos allt fler företag i landet.

Gert Jansson och biodlare Lars Myrtmer som satt upp en bikupa utanför ICA Maxi i Haninge i samarbete med ICA
Gert Jansson och biodlare Lars Myrtmer som satt upp en bikupa utanför ICA Maxi i Haninge i samarbete med ICAFoto:Martina Huber

Bin och andra pollinerande insekter är en absolut nödvändighet för att växtligheten ska frodas. Enligt Naturskyddsföreningen kommer ungefär en tredjedel av vår mat från växter som pollineras av bin och humlor och världen över finns en oro att det finns allt för få bin.

Företaget Biman startades 2012 av vännerna Gert Jansson, Christer Bolk och Kjell Andersson. De första kunderna var Sigtuna kommun och restaurangkedjan Bockholmengruppen. Runt 2015 insåg grundarna, som alla har andra arbeten vid sidan av, att det förmodligen fanns utrymme för att växla upp verksamheten.

”Kunderna ringde oss, vi ringde inte dem”, säger Gert Jansson.

Han bestämde sig för att lägga in en extra växel i marknadsföringen. Sedan dess har kunder som Ica, Riksbyggen, Fortum och KTH ramlat in.

”Vi fick också kontakt med musikgruppen Weeping Willows. Magnus Carlsson pratar så mycket om hållbarhet så jag kontaktade honom”, säger Gert Jansson.

Musikgruppens bikupa ställdes på Katarina kyrkogård. På så sätt har även Svenska kyrkan involverats.

Affärsidén går ut på att leverera både bikupan och det trähus som den står i. Det är även Biman som sköter bisamhället och tar till vara på honungen och slungar den. Honungen får kunden tillbaka på burk. Kunderna behöver i princip bara vara med och designa etiketten.

”Skulle drottningen eller bisamhället dö så sätter vi in ett nytt”, säger Gert Jansson.

Att hyra en bikupa kostar dock närmare 30.000 kronor plus moms per år. Kilopriset på honungen som kunderna får blir därmed högt. Men det är inte främst för honungen som kunderna strömmat till.

”Det handlar om ett hållbarhetstänk och att kunna visa att man bidrar till den biologiska mångfalden. Ju fler bin vi får ut, desto bättre blir pollineringen”, säger Gert Jansson.

Starka bisamhällen kan enligt Gert Jansson delas, så det är inte så stora problem för företaget att få fram bin så det räcker till kunderna.

Sommarens värme har dock fått effekter i bolagets kupor.

”Allt blommade på en gång så det var ett stort tryck mycket tidigare än beräknat. Vissa samhällen har gett bra skördar, men med vissa har vi haft lite problem”, säger Gert Jansson.


Innehåll från GenesysAnnons

Hur man skapar en digital kundservice-strategi inom banksektorn

COVID-19-pandemin har haft en varaktig inverkan på hur kunder interagerar med sina banker. Kunder behöver fortfarande hjälp men är ofta begränsade till att använda digitala kanaler. Hur gör man då för att hjälpa kunder lika bra digitalt?

Konsumenter har redan sedan tidigare ökade förväntningar på kommunikation via digitala kanaler. Ett växande antal konsumenter föredrar numera chatt, sms eller meddelande-appar istället för att inleda sin första kontakt över telefon. Och även e-post är fortfarande en populär metod för konsumenter att interagera med sin bank.

Om du arbetar för en finansiell institution som har kämpat för att hålla jämna steg med all denna förändring är du inte ensam. Här är två viktiga faktorer som kan hjälpa er med framgångsrika digitala kundengagemang.

1. Använd information om kunderna som grund för val av nya kanaler

Att bara skruva på nya kanaler är inte rätt metod. Användandet av nya digitala kanaler misslyckas ofta när designen härrör från dina interna mål och inte tar hänsyn till dina kunders behov. Genesys erfarenhet från att ha samarbetat med många finansinstitut har visat att du kan uppnå resultat snabbare och bättre framsteg när du använder kundfokuserad designteknik.

Att använda en molnlösning för sin kundservice gör det enklare att addera nya kanaler kunderna efterfrågar, vilket möjliggör en strategi som alltid börjar med dina kunders behov. Genesys molnlösning är en allt-i-ett plattform där valen är många och enkla att välja till. 

2. Tänk stort men börja smått

Definiera vilka kanaler som är viktigast för era kunder. Börja där och skapa erfarenhet efter erfarenhet tills dessa val blir en del av ditt varumärke. När ni behärskar grunderna är ni så redo att utforska mer avancerade användningsområden.

Börja till exempel med att bygga förtroende genom att dirigera enkla chattinteraktioner till agenter. När den interaktionen blir naturlig för kunden, fundera på att lägga till co-browsing så att dina kunder kan klicka på knappen ”Dela nu” för att även dela skärm med agenten. Efter det kan även AI-botar hjälpa er med att hantera enklare ärenden, och ge kunden snabba svar.

När du är redo att ta er kundservice till nästa nivå, rulla ut prediktivt engagemang med AI för att förstå och förebygga när en kund ser ut att överge din webbplats. Då kan dina agenter proaktivt nå ut och istället skapa en glad, lojal kund. Det är vid denna tidpunkt som du verkligen kan leverera empati genom alla dina digitala kanaler och skapa exceptionella kundupplevelser.

Läs om de senaste trenderna inom finans-sektorn i e-boken ”Den uppkopplade kundens era”

Om Genesys

Varje år levererar Genesys® över 70 miljarder kundupplevelser åt företag av alla storlekar i över 100 länder. Med hjälp av kraften i molnet och utveckling inom AI hjälper vi till att förbättra kundservice-upplevelser i alla kanaler för våra kunders kunder och medarbetare. Läs mer på www.genesys.com/se eller ring oss på 08-44 68 07 78

 

Mer från Genesys

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Genesys och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?