ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Bisysslan gav jackpott

  • Gert Jansson och biodlare Lars Myrtmer som satt upp en bikupa utanför ICA Maxi i Haninge i samarbete med ICA Foto: Martina Huber

Uthyrning av bikupor lockar företag med hållbarhetsprofil.

För att bidra till ökad hållbarhet började tre Järfällabor att hyra ut bin.

Nu står deras bikupor hos allt fler företag i landet.

Bin och andra pollinerande insekter är en absolut nödvändighet för att växtligheten ska frodas. Enligt Naturskyddsföreningen kommer ungefär en tredjedel av vår mat från växter som pollineras av bin och humlor och världen över finns en oro att det finns allt för få bin.

Företaget Biman startades 2012 av vännerna Gert Jansson, Christer Bolk och Kjell Andersson. De första kunderna var Sigtuna kommun och restaurangkedjan Bockholmengruppen. Runt 2015 insåg grundarna, som alla har andra arbeten vid sidan av, att det förmodligen fanns utrymme för att växla upp verksamheten.

”Kunderna ringde oss, vi ringde inte dem”, säger Gert Jansson.

Han bestämde sig för att lägga in en extra växel i marknadsföringen. Sedan dess har kunder som Ica, Riksbyggen, Fortum och KTH ramlat in.

”Vi fick också kontakt med musikgruppen Weeping Willows. Magnus Carlsson pratar så mycket om hållbarhet så jag kontaktade honom”, säger Gert Jansson.

Musikgruppens bikupa ställdes på Katarina kyrkogård. På så sätt har även Svenska kyrkan involverats.

Affärsidén går ut på att leverera både bikupan och det trähus som den står i. Det är även Biman som sköter bisamhället och tar till vara på honungen och slungar den. Honungen får kunden tillbaka på burk. Kunderna behöver i princip bara vara med och designa etiketten.

”Skulle drottningen eller bisamhället dö så sätter vi in ett nytt”, säger Gert Jansson.

Att hyra en bikupa kostar dock närmare 30.000 kronor plus moms per år. Kilopriset på honungen som kunderna får blir därmed högt. Men det är inte främst för honungen som kunderna strömmat till.

”Det handlar om ett hållbarhetstänk och att kunna visa att man bidrar till den biologiska mångfalden. Ju fler bin vi får ut, desto bättre blir pollineringen”, säger Gert Jansson.

Starka bisamhällen kan enligt Gert Jansson delas, så det är inte så stora problem för företaget att få fram bin så det räcker till kunderna.

Sommarens värme har dock fått effekter i bolagets kupor.

”Allt blommade på en gång så det var ett stort tryck mycket tidigare än beräknat. Vissa samhällen har gett bra skördar, men med vissa har vi haft lite problem”, säger Gert Jansson.

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer