1515
Annons

Biodrivmedelsbranschen accepterar regeringens stödpaket

Regeringens stödpaket för att motverka bensin- och dieselpriserna kommer att slå mot biodrivmedelsbolag. Men det accepteras av branschen i ljuset av vad oppositionen föreslår.

”Det som oroar oss är förslag från andra partier om att slakta reduktionsplikten”, säger Magdalena Streijffert på Neste Sverige.

Gustav Melin, till vänster, och Magdalena Streijffert, till höger, är mer bekymrade över potentiella reduktionspliktssänkningar än frysningsbeskedet från regeringen.
Gustav Melin, till vänster, och Magdalena Streijffert, till höger, är mer bekymrade över potentiella reduktionspliktssänkningar än frysningsbeskedet från regeringen.Foto:Anders Haaker/Press

Under gårdagen presenterade regeringen ett stödpaket på 14 miljarder kronor ämnad att mildra prischocken på främst drivmedel. Det innehöll bland annat förslag på sänkt skatt och pausad BNP-indexeringen på diesel och bensin samt en frysning av reduktionsplikten. 

Det skulle innebära att reduktionsnivåerna för diesel och bensin, som anger vilken mängd biodrivmedel som måste blandas in, står kvar på nuvarande års nivåer under 2023. 

”Vi ökar vår produktion så det är klart att det inte är bra för oss affärsmässigt. Men givet den exceptionella situationen med Ukrainakriget har vi ändå förståelse för förslaget. Det vi är oroliga för är om man drastiskt skulle dra ned nivåerna. Då skulle det bli en helt annan situation för oss”, säger Magdalena Streijffert, Public Affairs-chef på Neste Sverige, oljeraffinaderibolaget som är världens största producent av biodrivmedlet HVO.

Reduktionsplikten infördes 2018 för att kunna nå det nationella målet om 70 procent minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030. Reduktionen för diesel är 30,5 procent i år och tanken var att årligen stegra några procentenheter för att nå upp till 66 procent om åtta år. 

På senare tid har däremot Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna öppnat upp för att gå åt motsatt håll och sänka reduktionsplikten. Något som påverkar mer än gårdagens förslag från regeringen.

”Det som oroar oss är förslag från andra partier om att slakta reduktionsplikten. Vi vet inte vad som kommer att hända efter valet, det finns en hög osäkerhet just nu. Det gör att det blir svårare för oss att våga ta investeringsbeslut”, säger Magdalena Streijffert.

Branschorganisationen Svebio tycker att frysningen av nuvarande nivå för 2023 är acceptabel under vissa villkor. Att regeringen behåller de ursprungliga höjningarna från och med 2024 samt håller sitt löfte om ett tioårigt undantag för beskattning av biodrivmedel som gäller från och med 2023.

LÄS MER: Nyinvesteringar i sikte när regeringen ansöker om skattefrihet för biobränslen

”Ska man ha till svensk produktion räcker inte reduktionsplikten. Svenska företag kan producera biodrivmedel från skog som är billigare än dagens marknadspris. Men man vågar inte investera eftersom nivåerna kan sjunka igen”, säger Gustav Melin, vd för Svebio.

Energimyndighetens uppdrag att se över om justeringar av reduktionsnivåerna för diesel och bensin från 2024 ska tidigareläggas till den 15 september, meddelade regeringen också under måndagen. Huruvida Socialdemokraterna får igenom sina förslag i riksdagen utan kompromisser med andra partier är ännu oklart. 

”Det är bra om vi får ett tidigt besked om nästa år. Men vi behöver förutsägbarhet och långsiktighet. Vår bransch tycker inte om den här ryckigheten kring vad som gäller. Det som gör mig orolig är hetsen kring priserna som gör att man tar drastiska beslut”, säger Magdalena Streijffert.

Bland elfordonsaktörer som Di kontaktat är det få som reagerat över bensin- och dieselstöden.

”Jag tror att de flesta är överens om att detta kortsiktigt är en extraordinär situation, och att den övergripande utvecklingen mot elbilar är oåterkallelig”, skriver Jesper Wigardt, kommunikationsansvarig för Northvolt, i ett mejl. 

 


Då kan miljardärerna flyga med vätgas i tanken

Den amerikanska startupen Otto Aviations ska bygga en vätgasdriven variant av sitt privatjetplan som sägs vara världens mest bränslesnåla. Ambitionen är att få fram ett utsläppsfritt flygplan till 2027.

Cigarrformen sparar bränsle.
Cigarrformen sparar bränsle.

Privatjettillverkaren Otto Aviation ska tillsammans med den vätgas- och elfokuserade flygplanutvecklare Zeroavia ta fram en ny version av jetplanet Celera 500L. Det är ett plan som tillverkaren redan nu marknadsförs som världens mest bränslesnåla. Planets utformning möjliggör för den att flyga på mellan 9,4 och 13 liter flygbränsle per 100 kilometer. Det innebär upp till 80 procent mindre bränsleanvändning jämfört med andra privatjet i samma storleksklass, rapporterar Ny Teknik.

Men målet är att ta utsläppen ända ner till noll med en vätgasmotor från Zeroavia. 

”Zeroavias vätgasdrivna eldrivlina hjälper oss att förverkliga det åtagande Otto har att sänka driftkostnaderna och klimatpåverkan för operatörerna. Otto strävar efter att tillhandahålla de mest effektiva flygplanen i ordets alla bemärkelser: att minimera underhålls- och driftkostnader och att minska utsläppen”, säger Otto Aviations vd William Otto Jr i ett pressmeddelande.

Celera 500L är ännu inte i produktion. Den flygbränsledrivna varianten beräknas vara färdig för serietillverkning 2025 och ska då kunna ta upp till 19 passagerare. Den vätgasdrivna varianten planeras vara tillgängligt 2027.

En nackdel med vätgasdriften är att räckvidden hamnar på 1.850 kilometer jämfört med den fossildrivna som ligger på 8.300 kilometer. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?