ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Bilexport hot mot fossilfri fordonsflotta

  • Fler sålda gasbilar i Sverige, men oförändrat antal på de svenska vägarna. Foto: CHRISTINE OLSSON/TT

Nära 4 000 nya gasbilar registrerades i fjol. Trots det syntes ingen ökning av gasbilar i svensk trafik. 

Trots att nästan 4 000 nya gasbilar registrerades förra året var antalet gasbilar på de svenska vägarna i stort sett oförändrat. Det beror på att nästan lika många avregistrerades, och de flesta exporterades. 

Av dessa exporterade gasbilar, totalt 2 604 stycken förra året, var mer än hälften, 1 390, högst fem år gamla, och ytterligare 985 var mindre än tio år gamla.

”Bristen på incitament för privatpersoner att köpa en begagnad gas- eller laddbil hotar den politiskt beslutade omställningen till fossilfri fordonsflotta”, konstaterar Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor.

Av de 1 980 laddhybrider som avregistrerades 2017 gick i princip alla på export. Resten skrotades. Att det inte är så många som skrotas är inte så konstigt, eftersom alla dessa bilar är högst fem år gamla. Av de 455 elbilar som avregistrerades förra året exporterades 414 stycken, och alla utom en av dessa var högst fem år gamla. 

De flesta laddbilar exporteras till Norge där även begagnatköpare slipper vägtullar, får köra i bussfil och parkera gratis.

Med det nya bonus malus-systemet som börjar gälla 1 juli införs en karens så att den som köper en klimatbonusbil får bonusen utbetald efter sex månader, om ägarbyte inte skett. Däremot finns fortfarande inte några styrmedel riktade till den som köper en begagnad laddbil.

Registreringsuppgifterna kommer från Trafikanalys, vars statistik baseras på uppgifter från Vägtrafikregistret.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies