1515

Bilbranschen hyllar Bolunds gröna giv – men ser risk för huggsexa om bränsle

Inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel ska öka rejält de kommande åren, meddelar regeringen. Såhär tycker branschexperterna om beskedet.

Mattias Bergman, vd Bil Sweden, Jakob Lagercrantz, vd på intresseorganisationen 2030-sekretariatet, och Johan G Andersson, vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (Spbi).
Mattias Bergman, vd Bil Sweden, Jakob Lagercrantz, vd på intresseorganisationen 2030-sekretariatet, och Johan G Andersson, vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (Spbi).

För att nå om 70 procent minskade växthusgasutsläpp från inrikestransporter 2030 införde regeringen 2018 den så kallade reduktionsplikten, som innebär innebär att den bensin och diesel som säljs i Sverige måste bestå av en viss andel biodrivmedel. 

Under fredagen presenterade finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) en rejäl höjning av nivåerna i reduktionsplikten. Fram till 2030 ska inblandningen av biodrivmedel öka från dagens 4,2 procent för bensin och 21 procent för diesel till 28 respektive 66 procent. 

”Det är en positiv indikation att regeringen ser biodrivmedel som en hållbar och långsiktig lösning på vår klimatpolitik och att den ger oss de förutsättningar vi behöver för att våga investera”, säger Johan G Andersson, vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (Spbi).

Hur påverkas den svenska fordonsflottan?
”I närtid kan det innebära att vi för bensinbilar introducerar E10, som i dag finns på 14 marknader i Europa. Detta innebär en ökad inblandning av etanol eller syntetisk bensin, och det är en försvinnande liten andel av de bilar som finns i dag som inte kan köra på den kvaliteten”, säger Johan G Andersson.

Mattias Bergman, vd Bil Sweden, tror att vissa äldre bilar kommer att behöva konverteras för att tåla den högre inblandningen som väntar längre fram.

”De högre nivåer av inblandning som kommer att krävas gör det tufft för vissa bilmodeller. Dieselbilar klarar av upp till 50 procents inblandning, så de kommer ha minst problem. För ägare av bensinbilar blir det mer utmanande att klara en inblandning av biodrivmedel på över 25 procent. En möjlig lösning är så kallad efterkonvertering av bensinbilar, där bilen byggs om för att klara att köra på etanol. En sådan måste dock ske på rätt sätt då det annars påverkar garantierna” säger han.

Kommer svenska drivmedelsföretag kunna möta den större efterfrågan på biodrivmedel?
”Ja. Enligt våra kalkyler behövs 5,6 miljoner kubik biodrivmedel när reduktionsplikten är fullt införd. Branschen har produktionsplaner på 10-12 miljoner kubik till 2030, så där ser vi inga större utmaningar. Dock finns det en omvärldsrisk. Om ett stort land inför en ännu mer aggressiv reduktionsplikt alternativt högre sanktionsavgifter så kommer produkterna hamna där”, säger Johan G Andersson.

Jakob Lagercrantz, vd på intresseorganisationen 2030-sekretariatet, tror däremot att biodrivmedel kan komma att bli en bristvara.

”Planen ser bra ut, men vi måste få igång den inhemska produktionen. Inte bara vägtrafik använder biodrivmedel, vi har också sjöfarten och flyget som behöver sitt”, säger han.

Han tror att skärpningen av reduktionsplikten kommer att fylla sin funktion.

”Följer man planen fullt ut så kommer den minskade andelens fossilt bränsle att gott och väl bidra med den tredjedel av utsläppsminskningen som bränslet ska stå för. Men vi måste samtidigt jobba på att förbättra både fordon och vårt beteende”, säger han.

 

 

 


Innehåll från Cloudist SolutionsAnnons

Öka er affär med klimatpositiva molntjänster

Robert Brink och Jasenko Masic.
Robert Brink och Jasenko Masic.

Att ha sina data och IT-lösningar i molnet börjar bli en självklarhet för allt fler företag och som följd ökar antalet leverantörer som erbjuder molntjänster. Det är en spännande utveckling med enorm potential, men i många fall tvingas IT-leverantörer att lägga omfattande resurser, tid och ansträngning på att bygga och förvalta serverhallar och sköta sin hårdvaruinfrastruktur. 

Jasenko Masic, ansvarig för affärsområdet Cloudist Solutions inom svenskägda koncernen EcoDataCenter, menar att fokus istället borde ligga på det som är IT-företagens kärnverksamhet – att lotsa sina kunder genom IT-djungeln och hjälpa dem att införa de mest effektiva IT-lösningarna för deras behov.

–  Molntjänster växer i alla avseenden, men istället för att ta till sig de nya moderna möjligheter som detta ger, fastnar många IT-leverantörer i att lägga tid på att hantera sin egen infrastruktur istället för att fokusera på att utveckla sina kunder.

Unik tjänsteplattform

Cloudist definierar sig som en molndistributör snarare än en molnleverantör, och med god anledning; det innovativa företaget har utvecklat en unik tjänsteplattform, vars funktionalitet och gränssnitt kan skräddarsys. Denna plattform tillhandahålls sedan utan kostnad eller åtagande till Cloudists partners, som i sin tur kan branda, nyttja och återförsälja lösningar och tjänster vidare till slutkunderna. 

– Genom vår samverkan med EcoDataCenter är vi dessutom den enda molndistributören som kan erbjuda klimatpositiva datacentertjänster. Detta är något vi är mycket stolta över och nyligen fick vi bekräftelse på vårt arbete genom att vara en av de första som certifierades som VMware Zero Carbon Committed. Detta är värdefullt även för våra kunder, som i sin tur kan hjälpa sina slutkunder att nå sina klimatmål och därmed öka sin affär, berättar Robert Brink, Cloud Architect med ansvar för Cloudists infrastrukturtjänster.

Full redundans och automation

Medan Cloudists miljömedvetenhet länge har varit en röd tråd inom verksamheten, har miljöframgångarna delvis kommit som en naturlig följd av företagets övriga val. Mycket arbete har lagts på driftsäkerhet och att utveckla en stabil plattform, hela vägen från företagets svenska datacenter till leveransen till kund. Detta riktade arbete har också resulterat i att Cloudist enbart erbjuder lösningar som är byggda med full redundans; därmed är det alltså helt upp till kunden vilka tjänster och funktioner som adderas. 

– Detta innebär att vi erbjuder en helt transparent och förutsägbar pay-as-you-go-modell. Här skiljer vi oss från de flesta andra, där priset ofta fluktuerar beroende på kostnaderna för kommunikation till och från tjänsterna. Att anlita oss är därmed nästintill riskfritt – man binder nämligen inte upp sig till något. Eftersom vår tjänsteplattform bygger på 100 procents självbetjäning genom full automation, kan man dessutom själv sköta tjänsterna och exempelvis skala upp eller ner vid behov. Det gör Cloudist till det självklara valet för IT-bolag som tänker långsiktigt och hållbart, avslutar Jasenko och Robert.

Kontakta Cloudist för mer information 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cloudist Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?