1515
Annons

Baylan ser grogrund för fler än Northvolt: ”Pratar med investerare”



I batteriracet ser näringsministern en hållbar basindustri växa fram. Men större länder än Sverige kraftsamlar och industripolitiken kritiseras. 

”Vi kommer att behöva göra ytterligare insatser”, säger Ibrahim Baylan i en intervju med Di om nya fabriker, gruvtillstånd och återvinningsfrågan.

En modell över hur batteribolaget Northvolts anläggning ska se ut när den är färdigbyggd, och näringsminister Ibrahim Baylan.
En modell över hur batteribolaget Northvolts anläggning ska se ut när den är färdigbyggd, och näringsminister Ibrahim Baylan.Bild:Joey Abrait/Northvolt

I fjol köpte européerna för första gången fler elbilar än Kina och mönstret ser ut att hålla i sig i år. Samtidigt har EU på allvar fått upp ögonen för elbilsbatterier. Med en välfinansierad batteriallians är planen att ta marknadsandelar från dominanten Kina.

Runtom i Europa planeras eller byggs nu ett tjugotal fabriker för litiumjonbatterier och världsdelens andel av tillverkningen kommer därför att öka från dagens 7 procent till 31 procent år 2030, bedömer Bloombergs analysavdelning.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) ser Sverige som unionens spjutspets. 

”Utan tvivel befinner sig Sverige längst fram i EU på forskningssidan, men också i produktionen. Mig veterligen är svenska Northvolt den första heleuropeiska batterifabriken som handlar om hela värdekedjan, och inte bara om att sätta ihop celler”, säger han till Di.

Han vill att batterier blir en ny och hållbar svensk basindustri och i kraft av goda förutsättningar i form av grön elektricitet och industriella tradition ser han framför sig att det kommer att ”hända mycket”:

”Bolag över hela världen sitter och funderar på elektrifiering. Framför allt norra Sverige blir en väldigt attraktiv plats. Både svenska och utländska investerare sitter och tittar på detta”, säger han.

Ser du framför dig fler svenska batteribolag av Northvolts dignitet?
”Det är inte givet av sig självt, men förutsättningarna finns. Vi pratar med intressenter och investerare som tittar på detta”, säger han.

I en Di-artikel i början av april efterlyste dock svenska forskare en mer aktiv industripolitik och uppskalningsprocesser för att forskningsframstegen ska omsättas i nya batteribolag. 

”De har en poäng i den meningen att inte bara vi utan hela Europa har varit beroende av import av batterier. Men nu sker det stora förändringar”, säger Ibrahim Baylan.

Han pekar bland annat på Energimyndighetens stöd om 238 miljoner kronor till Northvolts forskningslabb i Västerås och att innovationsmyndigheten Vinnova och det statliga forskningsinstitutet Rise har fått ökade resurser.

I världsledande Kina har industrin stöttats av generösa subventioner och i Tyskland har staten skjutit till motsvarande motsvarande tiotals miljarder kronor. I det senare landet planeras också för sju större batterifabriker jämfört med Sveriges än så länge enda.

Kommer svenska staten att behöva göra mer för att stötta batteriindustrin?
”Svaret är ja. Vi kommer att behöva göra ytterligare insatser”, säger Ibrahim Baylan.

Den springande punkten för att industrin ska hänga med ser han i kompetensförsörjningen.

”Det kommer att krävas tusentals och åter tusentals personer som ska jobba i de här nya anläggningarna”, säger han.

Hur ska de personerna komma på plats?
”Det finns inga genvägar. Vi har gjort och måste skjuta till ytterligare resurser till utbildningssystemet.”

Ibrahim Baylan lyfter gärna fram batteriernas roll i klimatomställningen. Men även om de är förutsättningen för elektriska fordon, är viktiga beståndsdelar i dem klimat- och miljöpåverkande. Dessutom sker utvinningen i dag till stor del under mycket svåra förhållanden där barnarbete förekommer.

Samtidigt väntas efterfrågan på batterimetaller att rusa de närmaste åren. För att täcka batteribehovet till 2030 räknar EU med att det kommer att krävas upp till 18 gånger mer litium och fem gånger mer kobolt jämfört med nuvarande försörjning.

Här skulle Sverige kunna få en nyckelroll för unionen som i fjol sjösatte en åtgärdsplan för att minska importbehovet. I berggrunden finns fyndigheter av bland annat litium och kobolt. Men ingen brytning sker. Bolagen klagar på långa och kostsamma prövningstillstånd. 

”Råvarufrågan är väldig viktig. Sverige och EU är beroende av import för många innovationskritiska mineraler och metaller. Så kan det inte fortsätta”, säger Ibrahim Baylan.

Politiskt är frågan om nya gruvor en het potatis där miljövärden och markfrågor också ska få plats i ekvationen.

Näringsministern hänvisar till en utredning som ska se över prövningsprocesser och regelverk. Den presenteras nästa år.

”Vi kan inte låtsas att det här är lätt. Så fort du pekar på var en gruva ska ligga uppstår det målkonflikter. Där ska utredningen hitta en balans mellan viktiga värden”, säger näringsministern.

Utredningen är inte den första i frågan och regeringen har kritiserats för sin saktfärdighet. 

Hur ser du på risken att Sverige under tiden halkar efter i batteriracet?
”Det är viktigt att lösningen håller över tid. Vi är i början av en utveckling som kommer att fortsätta i många årtionden. Det värsta vore att ständigt behöva ändra regler nu när vi har stora möjligheter och investeringar framför oss.”

Oavsett var i världen metallerna bryts kommer också återvinningen att bli en knäckfråga när batteritillverkningen och marknaden växer. Kina som i dag producerar flest batterier har en storskalig återvinningsindustri. Någon sådan finns varken i Sverige eller i Europa.

Ibrahim Baylan är övertygad om att återvinningen kan stärkas.

”Företagen är villiga och tekniken finns. Men regelverken har inte hängt med”, säger han.

Men även i denna fråga hänvisar näringsministern detaljerna till utredningen som blir färdig nästa år. Den har även i uppdrag att se över hur återvinningen ska kunna öka.

Hur ska en återvinningsindustri komma till stånd?
”Initialt kan det handla om att staten hjälper till, som vi har gjort med annan typ av produktion. Men när bollen är i rullning kommer marknaden att ta ett stort ansvar under tydliga regelverk.”

Läs mer om batterier:
– Professor: Räkna med fortsatta prisfall på elbilsbatterier
– Snabbväxande Polarium siktar mot börsen
– Svenska forskare går på jakt efter nästa Northvolt
– ”Energifrågan är enkel jämfört med återvinningsfrågan”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Experten: Nya EU-kraven kan ge chock – svenska bolag riskerar halka efter

Nya europeiska redovisningsregler riskerar att ta det svenska näringslivet på sängen. Och svenska företag kan snabbt halka efter på hållbarhetsområdet, enligt Marie Baumgarts, partner på KPMG.

”Det kommer att krävas väldigt mycket mer av dem för att ens komma upp i lägstanivån”, säger hon.

Upp till bevis för svenska företag när nya redovisningsregler införs för hållbarhet, enligt KPMG:s Marie Baumgarts.
Upp till bevis för svenska företag när nya redovisningsregler införs för hållbarhet, enligt KPMG:s Marie Baumgarts.Foto:Jack Mikrut

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera