1515

Baylan ser grogrund för fler än Northvolt: ”Pratar med investerare”



I batteriracet ser näringsministern en hållbar basindustri växa fram. Men större länder än Sverige kraftsamlar och industripolitiken kritiseras. 

”Vi kommer att behöva göra ytterligare insatser”, säger Ibrahim Baylan i en intervju med Di om nya fabriker, gruvtillstånd och återvinningsfrågan.

En modell över hur batteribolaget Northvolts anläggning ska se ut när den är färdigbyggd, och näringsminister Ibrahim Baylan.
En modell över hur batteribolaget Northvolts anläggning ska se ut när den är färdigbyggd, och näringsminister Ibrahim Baylan.Bild:Joey Abrait/Northvolt

I fjol köpte européerna för första gången fler elbilar än Kina och mönstret ser ut att hålla i sig i år. Samtidigt har EU på allvar fått upp ögonen för elbilsbatterier. Med en välfinansierad batteriallians är planen att ta marknadsandelar från dominanten Kina.

Runtom i Europa planeras eller byggs nu ett tjugotal fabriker för litiumjonbatterier och världsdelens andel av tillverkningen kommer därför att öka från dagens 7 procent till 31 procent år 2030, bedömer Bloombergs analysavdelning.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) ser Sverige som unionens spjutspets. 

”Utan tvivel befinner sig Sverige längst fram i EU på forskningssidan, men också i produktionen. Mig veterligen är svenska Northvolt den första heleuropeiska batterifabriken som handlar om hela värdekedjan, och inte bara om att sätta ihop celler”, säger han till Di.

Han vill att batterier blir en ny och hållbar svensk basindustri och i kraft av goda förutsättningar i form av grön elektricitet och industriella tradition ser han framför sig att det kommer att ”hända mycket”:

”Bolag över hela världen sitter och funderar på elektrifiering. Framför allt norra Sverige blir en väldigt attraktiv plats. Både svenska och utländska investerare sitter och tittar på detta”, säger han.

Ser du framför dig fler svenska batteribolag av Northvolts dignitet?
”Det är inte givet av sig självt, men förutsättningarna finns. Vi pratar med intressenter och investerare som tittar på detta”, säger han.

I en Di-artikel i början av april efterlyste dock svenska forskare en mer aktiv industripolitik och uppskalningsprocesser för att forskningsframstegen ska omsättas i nya batteribolag. 

”De har en poäng i den meningen att inte bara vi utan hela Europa har varit beroende av import av batterier. Men nu sker det stora förändringar”, säger Ibrahim Baylan.

Han pekar bland annat på Energimyndighetens stöd om 238 miljoner kronor till Northvolts forskningslabb i Västerås och att innovationsmyndigheten Vinnova och det statliga forskningsinstitutet Rise har fått ökade resurser.

I världsledande Kina har industrin stöttats av generösa subventioner och i Tyskland har staten skjutit till motsvarande motsvarande tiotals miljarder kronor. I det senare landet planeras också för sju större batterifabriker jämfört med Sveriges än så länge enda.

Kommer svenska staten att behöva göra mer för att stötta batteriindustrin?
”Svaret är ja. Vi kommer att behöva göra ytterligare insatser”, säger Ibrahim Baylan.

Den springande punkten för att industrin ska hänga med ser han i kompetensförsörjningen.

”Det kommer att krävas tusentals och åter tusentals personer som ska jobba i de här nya anläggningarna”, säger han.

Hur ska de personerna komma på plats?
”Det finns inga genvägar. Vi har gjort och måste skjuta till ytterligare resurser till utbildningssystemet.”

Ibrahim Baylan lyfter gärna fram batteriernas roll i klimatomställningen. Men även om de är förutsättningen för elektriska fordon, är viktiga beståndsdelar i dem klimat- och miljöpåverkande. Dessutom sker utvinningen i dag till stor del under mycket svåra förhållanden där barnarbete förekommer.

Samtidigt väntas efterfrågan på batterimetaller att rusa de närmaste åren. För att täcka batteribehovet till 2030 räknar EU med att det kommer att krävas upp till 18 gånger mer litium och fem gånger mer kobolt jämfört med nuvarande försörjning.

Här skulle Sverige kunna få en nyckelroll för unionen som i fjol sjösatte en åtgärdsplan för att minska importbehovet. I berggrunden finns fyndigheter av bland annat litium och kobolt. Men ingen brytning sker. Bolagen klagar på långa och kostsamma prövningstillstånd. 

”Råvarufrågan är väldig viktig. Sverige och EU är beroende av import för många innovationskritiska mineraler och metaller. Så kan det inte fortsätta”, säger Ibrahim Baylan.

Politiskt är frågan om nya gruvor en het potatis där miljövärden och markfrågor också ska få plats i ekvationen.

Näringsministern hänvisar till en utredning som ska se över prövningsprocesser och regelverk. Den presenteras nästa år.

”Vi kan inte låtsas att det här är lätt. Så fort du pekar på var en gruva ska ligga uppstår det målkonflikter. Där ska utredningen hitta en balans mellan viktiga värden”, säger näringsministern.

Utredningen är inte den första i frågan och regeringen har kritiserats för sin saktfärdighet. 

Hur ser du på risken att Sverige under tiden halkar efter i batteriracet?
”Det är viktigt att lösningen håller över tid. Vi är i början av en utveckling som kommer att fortsätta i många årtionden. Det värsta vore att ständigt behöva ändra regler nu när vi har stora möjligheter och investeringar framför oss.”

Oavsett var i världen metallerna bryts kommer också återvinningen att bli en knäckfråga när batteritillverkningen och marknaden växer. Kina som i dag producerar flest batterier har en storskalig återvinningsindustri. Någon sådan finns varken i Sverige eller i Europa.

Ibrahim Baylan är övertygad om att återvinningen kan stärkas.

”Företagen är villiga och tekniken finns. Men regelverken har inte hängt med”, säger han.

Men även i denna fråga hänvisar näringsministern detaljerna till utredningen som blir färdig nästa år. Den har även i uppdrag att se över hur återvinningen ska kunna öka.

Hur ska en återvinningsindustri komma till stånd?
”Initialt kan det handla om att staten hjälper till, som vi har gjort med annan typ av produktion. Men när bollen är i rullning kommer marknaden att ta ett stort ansvar under tydliga regelverk.”

Läs mer om batterier:
– Professor: Räkna med fortsatta prisfall på elbilsbatterier
– Snabbväxande Polarium siktar mot börsen
– Svenska forskare går på jakt efter nästa Northvolt
– ”Energifrågan är enkel jämfört med återvinningsfrågan”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?