1515
Annons

Bara norrmännen slösar mer vatten än svenskarna

Den nordiska studien Vattenbarometern visar att majoriteten av svenskarna anser att de förbrukar vatten på ett hållbart sätt. Samtidigt visar studien att svenskarna gör av med näst mest vatten per capita i Norden efter norrmännen. 

Foto:Markus Schreiber

Studien Vattenbarometern visar också var femte svensk är ointresserade av att minska sin vattenkonsumtion. En tredjedel uppger i undersökningen att de aldrig reflekterar över sin vattenförbrukning. Det är den högsta andelen av alla nordiska länder. 

I genomsnitt förbrukar en svensk 51.100 liter per person och år, vilket motsvarar 140 liter vatten om dagen. Genomsnittet för invånarna i Malmö, Göteborg och Stockholm är dock högre, en storstadsbo gör av med 224 liter vatten dag.

Christina Holmberg är marknadschef på sanitetsproduktföretaget Grohe som står bakom undersökningen.

”Syftet med Vattenbarometern är att åskådliggöra de enorma mängder vatten som slösas dagligen i Norden. Vi vill få fler människor att reflektera över sin vattenförbrukning och förhoppningsvis göra aktiva val för att minska den. Slöseri eller onödigt vattenspill i kombination med klimatförändringar och rekordlåga grundvattennivåer gör det viktigt för varje land att värna om världens naturresurser”, säger hon i en kommentar. 

Enligt Grohe har 12 procent av svenskarna trasiga sanitetsprodukter som loggar, vilket ytterligare bidrar till det företaget kallar vattenspill. Årligen uppgår spillet till cirka 20 miljoner kubikmeter vatten årligen.

 

 

 


Jämställd kapitalfördelning på enhörningarnas plantskola

Fördelningen av riskkapital är ökänt ojämställd. Men på Handelshögskolans företagsinkubator SSE Business Lab, som har skolat fram bolag som Klarna, Voi och Budbee, har man arbetat aktivt för att förändra det. Och nu märks resultatet.

”Det är ett så tydligt bevis på att man verkligen kan ta bort de strukturella hindren”, säger vd Julia Delin.

Julia Delin, vd för SSE Business Lab
Julia Delin, vd för SSE Business LabFoto:julianawg

Att den stora majoriteten av riskkapitalet går till män har varit en sanning i många år. Enligt Di:s senaste kartläggning, som gjordes för året 2020, gick bara en procent av kapitalet som investerades i Sverige till bolag grundade av kvinnor, medan 11 procent gick till mixade team.

Kanske kan en lösning vara att få fler kvinnor att starta företag under studietiden. Det tror åtminstone Handelshögskolan i Stockholm, vars inkubator SSE Business Lab siktar på större jämställdhet i nästa generations bolag.

I verktygslådan finns bland annat ett mångfaldskriterium vid antagning, utbildning om jämställdhet och nej till VC-firmor som saknar kvinnliga representanter i beslutsfattande organ.

”Jämställdhet är något som genomsyrar hela organisationen och inte bara ett fokusområde som man tar tag i när man har tid”, säger Julia Delin.

Och nu verkar det som att satsningen burit frukt. När resultatet summeras för 2021 står det klart att drygt hälften av kapitalet, 57 procent, gick till mixade team. 17 procent gick till team med endast kvinnliga grundare och 26 procent till endast manliga. Bolag med kvinnliga vd:ar lockade mest kapital, 57 procent.

”Plötsligt har vi en organisation där alla har blivit antagna på samma villkor, alla får exakt samma utbildning, alla har tillgång till samma resurser, alla får kontakt med samma investerare. Och plötsligt fördelas kapitalet nästan lika. Det är ett så tydligt bevis på att man verkligen kan ta bort de strukturella hindren, och då kommer det inte finnas någon skillnad på hur mycket kapital män och kvinnor reser.”

Enligt Julia Delin märks effekten av organisationens jämställdhetsarbete redan på ansökningsnivå, eftersom personer som vill vara i en jämställd miljö attraheras att söka. Från investerarhåll är reaktionerna på jämställdhetsarbetet desto mer blandade.

”De flesta tycker att det är helt fantastiskt, men det är kanske inte så uppskattat av de som bara har män i teamet och som inte blir inkluderade i vårt nätverk. Samtidigt har jag haft diskussioner med sådana som tycker det är jättebra och som menar att det pushar dem.”

Sammanlagt tog bolagen inom SSE Business Lab in 35 miljoner kronor i fjol. Trots att det i riskkapitalsammanhang är ett litet belopp är Julia Delin övertygad om att utvecklingen har betydelse. Inkubatorn har tidigare utgjort grogrund för välkända bolag som Voi, Klarna och Budbee, och nu hoppas hon att deras jämställdhetsarbete ska bidra till ökad mångfald bland nästa generations företag och ledare.

”Vår vision är att skapa mer medvetna ledare i framtiden. Oavsett om de bygger framtidens unicorn eller inte så tror jag att SSE Business Lab kommer vara en grogrund för medvetna chefer som förstår och vill jobba med mångfald”, säger hon.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?