Annons

Bara de som flyger kan minska sitt flygande

Det är så lätt att glömma eller inte vilja se hur svenskarnas flygvanor faktiskt påverkar klimatet.

Foto:Jessica Gow/TT

Och när näringslivshöjdare uttalar sig om flygsektorns utsläpp för att ge sken av att de inte är så stora – då hamnar debatten snett. 

Vilket så klart påverkar alla dem som inte har den senaste statistiken i huvudet.

Flygets utsläpp kan möjligen tyckas vara små. Men då svenska folkets luftburna resor utomlands inkluderas och den så kallade höghöjdseffekten adderas – då summerar utsläppen till 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Det innebär att vårt flygande har lika stor klimatpåverkan som vårt bilåkande.

Med den skillnaden att vi för markburna transporter har ett tydligt mål och en hyfsad idé om hur utsläppen ska minska. Flygets klimatpåverkan har länge ökat och även om branschen numera har satt upp mål för såväl inrikes som utrikes resor, så återstår alldeles för många frågetecken.

Fortfarande inte övertygad om svenskarnas ansvar?

Ha då i åtanke att bara 3 procent av jordens befolkning flyger utomlands under ett år. Och att så många som 80 procent aldrig någonsin satt sin fot på ett flygplan, enligt uppskattningar.

I Sverige har resorna fördubblats sedan början på 90-talet. I dag gör vi i snitt en utlandstripp per person och år.

Bara de som flyger kan minska sitt flygande.

Och nog går det att slänga in en tanke om att det utsläppsutrymme som möjligen finns för flyget borde fördelas mer demokratiskt över klotet.

Så vad göra? 

Att flyga är ju både enklare och billigare än att åka tåg. 

Centralt är förstås att beslutsfattare tar sitt ansvar och inte duckar för jobbiga fakta. Om sektorn betalade miljöskatter och moms på samma sätt som andra branscher skulle flygresan till Thailand kosta 18.000 kronor i stället för dagens 10.000 kronor, visar beräkningar från Naturskyddsföreningen.

Men långväga resande ska inte bara finnas tillgängligt för dem med pengar. Vi behöver alla ta oss en funderare över vad som faktiskt betyder något i livet.

Biobränsle och elmotorer kommer att stöpa om flygbranschen, absolut. Dessvärre inte i den takt som vetenskapen säger krävs.

Enligt klimatforskaren Kevin Anderson är flyget egentligen inte tillgängligt för mycket mer än nödsituationer om världen ska ha en chans att klara 1,5-gradersmålet.

De närmare 50.000 medlemmar i Facebook-gruppen Tågsemester som tagit steget mot minskat flygande har insett att vi inte har något annat val än att resa mer hållbart. 

Men också att det alls inte behöver vara tråkigt.


Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?