1515

Bankchef: Det är bråttom – dyr nota hotar för hållbarhetsmissar

Bolag har 18–24 månader på sig för att aktivt börja investera inom och satsa på hållbarhet, enligt färska slutsatser från Nordea. Tele2:s tidigare succé-vd Allison Kirkby lyfter fram vikten av att ha en syftesdriven strategi.

”De mest framgångsrika företagen har ett genuint syfte i kärnan av sin strategi”, säger hon.

Att köra lastbil är ett instegsjobb för en del unga män. Mathias Leijon, global chef för investment banking och företagsfinansiering på Nordea, varnar för transaktionskostnaden för samhället när självkörande lastbilar tar över transporterna. Att ta ett socialt ansvar är en del i ESG-arbetet som många företag missar.
Att köra lastbil är ett instegsjobb för en del unga män. Mathias Leijon, global chef för investment banking och företagsfinansiering på Nordea, varnar för transaktionskostnaden för samhället när självkörande lastbilar tar över transporterna. Att ta ett socialt ansvar är en del i ESG-arbetet som många företag missar.Foto:Jack Mikrut
Mathias Leijon, global chef för investment banking och företagsfinansiering på Nordea.
Mathias Leijon, global chef för investment banking och företagsfinansiering på Nordea.Foto:Jesper Frisk
Danska teleoperatören TDC:s vd Allison Kirkby, som tidigare var vd på Tele 2  och nu pekas som en het kandidat för att bli ny vd för Telia, talade på talade på Nordeas årliga hållbarhetskonferens.
Danska teleoperatören TDC:s vd Allison Kirkby, som tidigare var vd på Tele 2 och nu pekas som en het kandidat för att bli ny vd för Telia, talade på talade på Nordeas årliga hållbarhetskonferens.Foto:Colourbox/Hampus Andersson

Bolag har 18–24 månader på sig för att aktivt börja investera inom och satsa på hållbarhet, enligt färska slutsatser från Nordea NDA SE +1,15% Dagens utveckling . Och det kan inte längre vara fokus på bara miljö.

”De som inte ligger i framkant går miste om stora intäkter långsiktigt. Därför blir hållbarhet en existentiell fråga”, säger Mathias Leijon, global chef för investment banking och företagsfinansiering på Nordea.

Att ha en syftesdriven strategi för att bidra till samhället i stort går bortom vikten av att ha hög tillväxt. Det var budskapet från Allison Kirkby, vd för TDC och tidigare chef för Tele 2, då hon talade på Nordeas årliga hållbarhetskonferens. 

För Di sammanfattar hon kärnan i det hon vill att åhörarna ska ta med sig: 

”De mest framgångsrika företagen har ett genuint syfte i kärnan av sin strategi. Ett syfte som hjälper dem till framgång över lång tid och gör att de inte låter sig distraheras av kortsiktig press”, säger hon. 

Danska teleoperatören TDC:s vd Allison Kirkby, som tidigare var vd på Tele 2  och nu pekas som en het kandidat för att bli ny vd för Telia, talade på Nordeas årliga hållbarhetskonferens.
Danska teleoperatören TDC:s vd Allison Kirkby, som tidigare var vd på Tele 2 och nu pekas som en het kandidat för att bli ny vd för Telia, talade på Nordeas årliga hållbarhetskonferens.Foto:Jonas Ekströmer/TT

Enligt Allison Kirkby går i stort sett alla företag och industrier just nu igenom en disruptiv fas på grund av digitaliseringen, och grundläggande val måste göras för både kort och lång sikt.

”Hur du hittar rätt balans i valet mellan lång och kort sikt när du ska allokera ditt kapital är avgörande för att kunna tillgodose både ägarnas och samhällets behov.”

Enligt Allison Kirkby är det ”definitivt lättare” för ledningsgrupper i dag att arbeta med frågor kopplade till hållbarhet än vad det var för både tio och tjugo år sedan. 

”Styrelser har press på sig från både aktieägare och ägare att lägga större vikt vid verksamhetens syfte”, säger hon. 

Att ESG-arbetet har förändrats kraftigt de senaste åren skulle nog de allra flesta instämma i. Avkastningen från bolag som är verksamma i så kallat gröna sektorer – exempelvis Nibe, Ørsted och SCA – har i snitt överpresterat bolag verksamma i icke-gröna sektorer med 24 procent per år sedan 2017, enligt färska siffror från Nordea. 

”Man ska vara ödmjuk inför att det rör sig om en väldigt kort tidsperiod. Men vi ser ett tydligt trendskifte”, säger Mathias Leijon. 

Enligt honom var bolag med aktiva ESG-strategier fram till 2016 företrädesvis duktiga på att hantera sin risk, oavsett industri. Därefter har allt fler kommit att se möjligheterna. 

Nordea bedömer att företag nu har cirka 18–24 månader på sig att prioritera hållbarhet genom att ta del av de nya intäktsmöjligheter som skapas.

”Det här är existentiellt för företagen. Den som missade på risksidan förut fick massmedial kritik, böter och en förtroendekris med personal och aktieägare – vilket är jobbigt. Men om du inte lyckas ta vara på möjligheterna framåt riskerar konsekvenserna att bli än värre för det kommer att påverka företagens intäkter. Men det kan också bli mycket bättre för dem som lyckas.”

18–24 månader är en kort tidsrymd, vi kommer fram till slutet av 2021. Vad exakt kommer att drabba de företag som inte tar hänsyn till hållbarhet, menar du?
”Vi kommer troligtvis att börja se företag som får betydande problem. Ge det ett par år därefter så kommer vi också att få se bolag som hamnar i obestånd, vilket inte skett tidigare.”

Mathias Leijon säger att de aktörer som ännu inte har tagit in hållbarhetsfrågorna till fullo är ursäktade. En ESG-risk är inte en risk förrän den faktiskt inträffar, menar han. 

”Men då blir det väldigt smärtsamt. Framgent kommer alla förväntas vara väldigt aktiva inom området. Då kommer hela värdekedjan att förändras.”

Hittills har stort fokus legat på E:et i ESG, alltså miljön. Nu måste fler också uppmärksamma S:et, alltså socialt ansvar, uppmanar han. 

Han tar transportsektorn som exempel, vilken han säger i dag sysselsätter 26 miljoner personer som förare i USA och Västeuropa: 

”Företrädesvis handlar det om unga mäns första instegsjobb. Om du med ny teknik och förarlösa bilar tar bort en stor del av de jobben – vart ska de här personerna då ta vägen? Här är det upp till varje företag att från dag ett ta ansvar för sina anställdas vidareutbildning, så att de är attraktiva även när de lämnar företaget. Om vi inte gör det kommer transaktionskostnaden för samhället att bli väldigt problematisk.”


Innehåll från FonditaAnnons

Succéfonden som hittar hållbara vinnare

Genom att investera i bolag vars produkter och tjänster minskar globala koldioxidutsläpp och bidrar till den gröna omställningen har fonden Fondita Sustainable Europe skördat stora framgångar. Under de senaste tre åren har den stigit med över 65 procent. Men enligt förvaltaren Marcus Björkstén har man bara skrapat på ytan på en trend som kommer hålla i sig under många år.

– Regeringar, myndigheter och bolag håller på att strama åt sina mål för att bli koldioxidneutrala och 'miljösmarta'. Den trenden kommer accelerera ytterligare under de kommande fem åren och innebära stora investeringar, säger Marcus och fortsätter:

– Bolag som är väl förberedda inför denna kraftiga våg av investeringar kommer sannolikt att åtnjuta en marknad med strukturell tillväxt.

Det är just denna tillväxt som Fondita Sustainable Europe försöker ta tillvara på. Genom att investera i bolag som har produkter eller tjänster som är en del av lösningen på klimat- och miljörelaterade hot, ska fonden långsiktigt avkasta bättre än marknaden. 

Koncentrerad portfölj av ”klimatkämpar”

Fonden förvaltas aktivt enligt Fonditas förvaltningsfilosofi som bland annat går ut på att identifiera bolag med unik marknadsposition, stark ledning och lönsamma och hållbara affärsmodeller. Varje innehav ska ha ett meningsfullt bidrag till avkastningen, varför portföljen är koncentrerad till ett trettiotal europeiska bolag, med tonvikt på Norden. 

Bland fondens toppositioner märks de danska vindkraftsbolagen Vestas Wind och Orstedt samt den norska solenergiproducenten Scatec. Men även mindre kända bolag som ligger tidigt i sin produktutveckling finns i portföljen. 

Till dessa hör det norska miljöteknikbolaget Aker Carbon Capture, det holländska vattenreningsbolaget Ekopak och den brittiska batteritillverkaren Ilika. 

– Vi har en mindre andel av portföljen i bolag som utvecklar innovativa lösningar för att bekämpa klimathotet, men som har en bit kvar att vandra vad gäller produktutveckling. Ilika är ett typexempel. Bolaget utvecklar så kallade 'fast-fast' batterier som är mindre än traditionella bilbatterier, laddas snabbare och är mindre brandfarliga. En sådan produkt skulle naturligtvis vara revolutionerande för elbilsmarknaden, säger Marcus. 

Hållbarhet i fokus

Med tanke på fondens inriktning är det naturligt att hållbarhet blir en central del när förvaltarna utvärderar bolag. Och enligt Björkstén är Fondita Sustainable Europe en av få fonder som placeras i den mest hållbara kategorin enligt EU:s nya taxonomi.  

– Vi tar hållbarhet på största allvar, inte minst då vi är övertygade om att bolag med stark hållbarhetsprofil också tenderar att överprestera på andra områden och därmed bli bra investeringar på längre sikt. 

– I fallet Fondita Sustainable Europe är miljö och samhällsansvar integrerat i affärsmodellerna hos de bolag vi investerar i. Därför placeras fonden också i den mest ambitiösa kategorin enligt EU:s taxonomi. Det är faktiskt väldigt få fonder som klarat av det trots att hållbarhet har varit på tapeten länge, avslutar förvaltaren.  

Läs mer här

Om Fondita Sustainable Europe

Fondita Sustainable Europe är en aktivt förvaltad fond som investerar i bolag vars produkter och tjänster möjliggör en minskning av globala koldioxidutsläpp och som bidrar till att naturresurser använd på ett mer effektivt sätt. Fonden har belönats med såväl det nordiska miljöcertifikatet Svanen som det österrikiska miljöcertifikatet Ecolable. Dessutom har den fått högsta betyg – fem stjärnor – av Morningstar. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fondita och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?