Livsmedelsbranschen pressas av hållbarhetsutmaningar från flera håll. Klimatförändringar, minskad biologisk mångfald och en ökande befolkning kräver att industrin måste bli mer innovativ.
Det anser Axel Johnson, som är största ägare i Axfood AXFO +1,04% Dagens utveckling med dagligvarukedjorna Willys och Hemköp. Med initiativet Foodbrigde hoppas de kunna hjälpa alltifrån forskare, med kunskap om en lösning, till anställda eller externa entreprenörer som kan kommersialisera den.
”Genom de här investeringarna vill vi vara en del av den växande kraften inom foodtech. Många behöver kapital tidigt, eftersom det krävs mycket tester, och där kan vi bidra. Men det handlar också om att vi vill ge kunskap och insikter till våra egna bolag för att driva innovation”, säger Sara Öhrvall.
Foodbridge är inget separat investeringsbolag eller fond, utan beskrivs som en koncerngemensam plattform som tar medel direkt från Axel Johnsons egen balansräkning.
”Det kan vara en fördel att vi inte har en fondstruktur, eftersom livsmedelsbranschen rör sig långsamt. Det är en komplex bransch med många aktörer. Och konsumentbeteenden förändras inte över en natt”, säger Fanny Nachemson, som rekryterats till Axel Johnson för att driva Foodbridge.
Någon given summa finns inte, men planen är att investera i omkring tio bolag per år med den första investeringen någon gång efter sommaren.
I investerarnas kikare finns bland annat utveckling av alternativa proteiner, bättre nyttjande av matsvinn och mer cirkulära modeller.
”Vi tittar också mycket på lösningar för näring och hälsa, på nya tjänster som kan fylla konsumenters behov av bekvämlighet och samtidigt nudga konsumenten till mer hälsosamma och hållbara beslut”, säger Fanny Nachemson.
Är det nu vi får se skalbaggar på bordet?
”Jag tror att det kommer ta tid innan vi får se insekter på bordet hos konsumenterna, men i djurmat är det redan aktuellt”.
”Det är inget vi ska utesluta. Det här handlar om att flytta fram konsumenternas positioner och öppna ögonen för vad som är ätbart. För just nu äter vi inte som vi borde, varken för planeten eller oss själva”, säger Sara Öhrvall
Inom familjeföretagskoncernen Axel Johnson finns sedan tidigare Novax som investerar i små- och medelstora tillväxtbolag inom bland annat framtidens mat. Skillnaden med Foodbridge är att investeringarna ska ske i betydligt tidigare skede. Förhoppningen är att hela koncernen ska kunna dra lärdomar av spetskompetens i framkant.
”Det blir en bra expertisgrupp i mitten som alla bolag kan dra nytta av”, säger Sara Öhrvall.