1515
Annons

Axel Johnson vill "öppna ögonen för vad som är ätbart"

Det krävs radikalt nytänkande inom livsmedelsindustrin. Det menar Axel Johnson, som nu startar initiativet Foodbridge för att investera i foodtechbolag i ett mycket tidigt skede.
”Vi har en enorm kunskap internt, och vill bygga en plattform för att koppla ihop entreprenörer med rätt kontakter”, säger Sara Öhrvall, COO på Axel Johnson.

Foodbridge vill överbygga fasen mellan idé och skalbart bolag. Fanny Nacemson ska leda Axel Johnsons nya initiativ och har redan börjat leta entreprenörer.
Foodbridge vill överbygga fasen mellan idé och skalbart bolag. Fanny Nacemson ska leda Axel Johnsons nya initiativ och har redan börjat leta entreprenörer.
Sara Öhrvall, COO på Axel Johnson.
Sara Öhrvall, COO på Axel Johnson.Foto:Jesper Frisk

Livsmedelsbranschen pressas av hållbarhetsutmaningar från flera håll. Klimatförändringar, minskad biologisk mångfald och en ökande befolkning kräver att industrin måste bli mer innovativ.

Det anser Axel Johnson, som är största ägare i Axfood AXFO +1,04% Dagens utveckling med dagligvarukedjorna Willys och Hemköp. Med initiativet Foodbrigde hoppas de kunna hjälpa alltifrån forskare, med kunskap om en lösning, till anställda eller externa entreprenörer som kan kommersialisera den.

”Genom de här investeringarna vill vi vara en del av den växande kraften inom foodtech. Många behöver kapital tidigt, eftersom det krävs mycket tester, och där kan vi bidra. Men det handlar också om att vi vill ge kunskap och insikter till våra egna bolag för att driva innovation”, säger Sara Öhrvall.

Foodbridge är inget separat investeringsbolag eller fond, utan beskrivs som en koncerngemensam plattform som tar medel direkt från Axel Johnsons egen balansräkning.

”Det kan vara en fördel att vi inte har en fondstruktur, eftersom livsmedelsbranschen rör sig långsamt. Det är en komplex bransch med många aktörer. Och konsumentbeteenden förändras inte över en natt”, säger Fanny Nachemson, som rekryterats till Axel Johnson för att driva Foodbridge.

Någon given summa finns inte, men planen är att investera i omkring tio bolag per år med den första investeringen någon gång efter sommaren. 

I investerarnas kikare finns bland annat utveckling av alternativa proteiner, bättre nyttjande av matsvinn och mer cirkulära modeller. 

”Vi tittar också mycket på lösningar för näring och hälsa, på nya tjänster som kan fylla konsumenters behov av bekvämlighet och samtidigt nudga konsumenten till mer hälsosamma och hållbara beslut”, säger Fanny Nachemson.

Är det nu vi får se skalbaggar på bordet?

”Jag tror att det kommer ta tid innan vi får se insekter på bordet hos konsumenterna, men i djurmat är det redan aktuellt”.

”Det är inget vi ska utesluta. Det här handlar om att flytta fram konsumenternas positioner och öppna ögonen för vad som är ätbart. För just nu äter vi inte som vi borde, varken för planeten eller oss själva”, säger Sara Öhrvall

Inom familjeföretagskoncernen Axel Johnson finns sedan tidigare Novax som investerar i små- och medelstora tillväxtbolag inom bland annat framtidens mat. Skillnaden med Foodbridge är att investeringarna ska ske i betydligt tidigare skede. Förhoppningen är att hela koncernen ska kunna dra lärdomar av spetskompetens i framkant.

”Det blir en bra expertisgrupp i mitten som alla bolag kan dra nytta av”, säger Sara Öhrvall.

Matsvinnsbolaget vill musta dina äpplen i höst

Rscued slår ihop sig med Ica och lokala idrottsföreningar runt om i landet för att ta hand om överblivna trädgårdsäpplen. Det innebär nya terränger för matsvinnsbolaget som fått fart på tillväxten igen.  

Rscued är mest kända för sina smoothies och juicer. Bolaget gör även chips, jord och rödbetshummus.
Rscued är mest kända för sina smoothies och juicer. Bolaget gör även chips, jord och rödbetshummus.Foto:Nathalie Blixt

Initiativet provades redan under förra året men kommer att skalas upp i år. På 13 orter i Göteborg, Stockholm och Skåne kommer trädgårdsägare kunna registrera sig på Rscueds app för att få äppelträdens överblivna frukter hämtade under hösten.

”Jag har funderat länge över hur man kan ta hand om privatpersoners äpplen. Det är hundratusentals ton som ruttnar bort varje höst. Så jag ringde Ica-stiftelsen med idén och de kopplade ihop mig med organisationen Städa Sverige som engagerar ungdomar och föreningar med att samla skräp. Det var så det började”, säger Rscueds vd Truls Christenson.

Trädgårdsägare kan även välja att själva lämna in äpplena. Annars är det de lokala idrottsföreningarna kopplade till Städa Sverige som kommer att sköta insamlingen. Föreningarna kommer att få in 20.000 kronor för fyra halvdagars arbete från den lokala Ica-butiken och Ica Stiftelsen samt 1 krona per kilo äpplen från Rscued. Insamlingen sker varannan söndag med start 21 augusti.

Läs mer: Produktutveckling i raketfart – tillväxtmaskinen täljer guld på matsvinnet 

Målsättningen är att samla in minst 15 ton äpplen i höst som Rscued sedan mustar och säljer i Ica-butiken på den orten där de plockades. 

”Det är svårt att förutse hur mycket vi kommer att få in. Vi sätter 15-20 ton som en basnivå men det kan bli mycket mer”, säger Truls Christenson som vill att det ska bli ett område som växer till nästa år.

”Var det än finns en Ica-butik och en idrottsförening kan vi göra det här. Nu fokuserar vi på de 13 orterna som finns men vi tar emot intresseanmälningar till nästa år.”

Både användandet av en app och att samla in frukt från privatpersoner är nya områden för Rscued som hade ett hack i tillväxtkurvan i fjol. Efter att ha ökat omsättningen med nära 500 procent mellan 2017 och 2020, då bolaget slutade upp med 24 miljoner kronor, var det knappt någon tillväxt i fjol. Men i år har det börjat röra på sig igen och Rscued är på väg mot en omsättning på 35 Mkr.

”Efter en knackig start i januari och februari har vi haft ett fantastiskt halvår. Vi vet att vi kan vara lönsamma men vi satsar på att bygga en grund för fortsatt expansion med nya lokaler, maskiner och en ny fabrik. Fokus ligger fortsatt på Sverige men nästa år börjar vi planera för en utlandsexpansion”, säger Truls Christenson.

Prenumerera på Hållbart näringslivs nyhetsbrev 

Följ oss på Twitter 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera