1515
Annons

Ax:son Johnson satsar på rester och braxenfärs

Antonia Ax:son Johnsons Axfoundation öppnar en testgård och centrum för livsmedelsinnovation. Målet är att korta vägen mellan hållbara idéer och industriell tillverkning.

”Det är vårt uppdrag att vara en katalysator för förändring”, säger Maria Smith, Axfoundations generalsekreterare.

Provlagning av braxen i restaurangköket.
Provlagning av braxen i restaurangköket.Foto:Linda Prieditis

Torsåker gård, belägen strax norr om Stockholm, får tillskott till sina åkrar, skogsmark och experimentträdgård. Axfoundation öppnar upp en nyrenoverad ladugård utrustad med fyra testkök, ett fullt utrustad restaurangkök och ett bageri.

Verksamheten, som inte är vinstdrivande, har under ett par år fokuserat på att utveckla lösningar på olika hållbarhetsutmaningar inom livsmedel. Bland annat kan det handla om att testa nya odlingssätt, utveckla olika certifieringar eller ren produktutveckling. För det sistnämnda området har det tidigare saknats rätt förutsättningar på gården.

”Vi har några gånger kommit fram till att just produktutveckling är det bästa sättet att lösa olika hållbarhetsproblem. Sedan när vi ska ta fram produkterna har vi upptäckt att det är en ganska stor skillnad mellan att röra i en gryta vid en vanlig spis och hur samma recept blir i industriell skala.”, säger Madeleine Linins Mörner, programansvarig för Framtidens mat på Axfoundation.

Att kunna testa sig fram till de rätta proportionerna i storskalig produktion är något som nu är möjligt på Torsåker gård. Det går även att i större utsträckning testa nya saker.

”Nu kan vi enklare utvärdera nya råvaror. Restströmmar är exempelvis något vi tittar på. Då behöver vi ta reda på hur den beter den sig gastronomiskt i olika sammanhang eller biokemiskt, vad händer när man kokar den respektive steker den?”, frågar sig Madeleine Linins Mörner.

Axfoundations generalsekreterare Maria Smiths vision är att Torsåker gård ska vara en plats där framtidens mat utvecklas. Att det ska vara ett centrum där aktörer från hela livsmedelskedjan, från forskare till kockar och entreprenörer, kan samlas. 

”Vi vet att infrastruktur är väldigt viktigt för att driva livsmedelsforskning och -utveckling. Tillväxtverket har tittat på innovationskraften inom livsmedel i Sverige och det visar sig att vi är på 14:e plats i EU, medan man inom exempelvis stål och fordon ligger betydligt högre. Det här är ett steg på vägen till att klättra högre även inom det här området”, säger Maria Smith.

Axfoundation har sedan ett par år tillbaka drivit olika projekt på gården. Bland annat har det tagits fram braxenfärs gjord på outnyttjad bifångst från svenska sjöar samt en svensk sojafri baljväxtfärs gjord på svenska grödor. I och med den nya ladugården kommer arbetet med den typen av projekt att kunna accelereras och utvidgas.

”Vi har 30 projekt som rullar just nu och därutöver har vi 200 samarbetspartners. Bara bland dem har vi märkt ett intresse. Sedan får vi se vad som händer utanför vår befintliga krets”, säger Maria Smith.

Bland de projekt som är i gång nu finns en utvärdering av hur mycket kol som kan lagras i odlingsmark. Det pågår även praktisk forskning för att ta fram perenna grödor som flerårigt vete och knylkorn. 

Torsåker gård vill även ta till vara på rester från livsmedelsindustrin, exempelvis pressrester från tillverkning av öl och växtbaserad dryck, för att skapa nya livsmedel. 

”Vi har tre heliga pelare där hållbarheten är först och störst. Sedan är det näringsinnehåll och smak vi fokuserar på. Och de som delar våra visioner är vi jätteintresserade av att ha en dialog med, så får vi se var det här tar vägen”, säger Madeleine Linins Mörner.

 


Innehåll från South PoleAnnons

Klimatkompensation är inte att köpa sig fri från sitt klimatansvar

Klimatkompensation är en del i utvecklingen mot hållbara lösningar för framtiden. Med hjälp av finansieringen som klimatkompensering innebär kan nya klimatprojekt utvecklas för att minska klimatpåverkan. Jens Olejak, VD för South Pole Sweden och Head Climate Solutions Nordics, menar på vikten av att inte se klimatkompensation som en pappersprodukt utan som vad det är – ett medel för att finansiera projekt för att minska eller binda koldioxid.

– Det finns en felaktig uppfattning om att klimatkompensation betyder att man köper sig fri från sitt klimatansvar. Men det kunde inte vara längre från sanningen, säger Jens. Rätterna som köps vid klimatkompensation möjliggör utvecklingen av klimatprojekt för att öka omställningen mot ett koldioxidsnålt samhälle.

För att nå NettoNoll som företag är det viktigt att ha med klimatkompensation som en del av sin klimatstrategi. Oavsett vilken verksamhet man verkar inom kommer företagens utsläppsreduktioner inte vara tillräckliga för att nå NettoNoll i linje med SBT och Parisavtalet. 

– Våra kunder har väldigt ambitiösa målsättningar kopplade till sin klimatstrategi. För att nå sina mål behöver de även klimatkompensera. Oavsett verksamhet kommer ett visst utsläpp att ske, även om man är duktig på att minska dessa. Men målsättningen är såklart att behovet av klimatkompensering ska minska över tid.

Tack vare klimatkompensering kan utvecklingsländer vara med på resan mot ett koldioxidsnålt samhälle och bidra till klimatomställningen. South Pole har utvecklat över 800 projekt sedan starten 2006, där projekt kopplade till bindning av koldioxid via naturbaserade lösningar, men även tekniska innovationer, just nu har stort fokus. Det är även viktigt att undvika framtida utsläpp genom exempelvis projekt för förnybar energi, i vilket South Pole har spelat en stor roll de senaste 15 åren.

Som den enda aktiva projektutvecklaren i Norden har South Pole möjlighet att ta ett helhetsgrepp åt sina kunder i deras klimatstrategiarbete. Med kompetens inom både strategiskt stöd och utveckling av hållbara projekt som gör skillnad för klimatet och projektets närområde ger South Pole tydliga resultat för sina kunder.

– Vi ser att efterfrågan på våra tjänster ständigt ökar, för att möta marknadens behov utökar vi nu därför organisationen med nya kompetenser. Klimat och hållbarhet är en av de viktigaste frågorna vi har framför oss, och vi har betydligt mindre tid på oss än vi räknat med för att göra de klimatförbättringar som krävs för att nå målen i Parisavtalet. Det är dags att agera!

South Poles uppdrag
South Pole effektiviserar och driver på omställningen till ett klimatsmart samhälle. Med ett globalt team, med över 800 sociala entreprenörer, utvecklas innovativa skräddarsydda lösningar för att möta organisationers och samhällsstrukturens behov. South Pole är experter inom den snabbt föränderliga klimatpolitiken och dess regelverk. 

Till South Pole Swedens erbjudande

Mer från South Pole

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med South Pole och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?