1515
Annons

Återbruksdrottningen skapar världsunik gata i Stockholm

Efter världens första återbruksgalleria, Retuna, är prisade Anna Bergström i full färd med att bryta ny mark med en helt unik återbruksgata i en av Stockholms västra förorter. 

Anna Bergström på plats i Barkarby där återbruksgatan ska ligga.
Anna Bergström på plats i Barkarby där återbruksgatan ska ligga.Foto:Jesper Frisk
En ny gata som helt fokuserar på återbruk planeras när 22 nya kvarter byggs i Barkarby.
En ny gata som helt fokuserar på återbruk planeras när 22 nya kvarter byggs i Barkarby.

”Delegationer från 25 länder och nästan varenda svensk kommun har nyfiket besökt hennes skapelse, framtidens marknadsplats. Hon har bevisat att det går alldeles utmärkt att både tjäna pengar och rädda miljön.”

Det var motiveringen bakom Veckans Affärers utnämning av Anna Bergström till Årets samhällsförändrare för två år sedan. 

Återbruksgallerian, Retuna, som hon skapade 2015 utanför Eskilstuna var först i världen med sitt koncept att göra sopor till guld och fick enorm uppmärksamhet.  

”Alla köpcentrum i hela världen ser likadana ut, men det är så förlegat. Så länge som företag har som affärsidé att producera nytt och sälja så mycket som möjligt av det så kan man aldrig bli hållbar”, säger Anna Bergström. 

”Återbruket måste öka i stor skala för att vi ska kunna rädda den här planeten.”

Anna Bergström är tillbaka i Nyköping efter att ha tillbringat mycket av sin tid i Retuna-staden Eskilstuna.  Orsaken till det är att hon i november 2019 beslutade sig för att lämna Retuna. 

”Efter att ha jobbat med Retuna i fem och nått mina drömmars mål med att få ett avtal med Ikea på plats kände jag att jag var klar. Under dessa år hade det ramlat in en hel del förfrågningar om liknande etableringar liksom hur den befintliga handeln kunde utvecklas.”

I dag kan Anna Bergström titulera sig återbrukskonsult. Som för många nystartade företag blev 2020 ett prövningens år men ett år som hon ändå kan se tillbaka på med stolthet.  Framförallt tack vare uppdraget att som hållbarhetsgeneral skapa en världsunik återbruksgata i det nya kvarteret Mitten i Barkarby väster om Stockholm. 

”Det är en helt ny stadsdel med 22 kvarter som ska stå klar 2024 och ligga precis vid den nya tunnelbanelinjens slutstation. Kvarteret Mitten, där återbruksgatan ska ligga, kommer även att innehålla ett hotell, bostadsrätter, co-living, co-working, en restaurang och en livsmedelsbutik.”

Retunagallerian i Eskilstuna inriktar sig helt på cirkulär handel.
Retunagallerian i Eskilstuna inriktar sig helt på cirkulär handel.Foto:Jack Mikrut

Hennes tanke är att allt i det nya kvarteret ska hänga ihop som i ett kretslopp, gamla lakan från hotellet ska kunna hamna i en syateljé som gör om dem till kassar som sedan kan säljas i livsmedelsbutiken. Livsmedelsbutiken i sin tur kan bli av med sitt förpackningsmaterial, och därigenom kunna öka sin försäljningsyta, till andra butiker som kan återbruka dem. 

”Allt vi gör ska gå att mäta mot FN:s globala hållbarhetsmål, det blir som en karta och kompass för hur vi utformar logistiken i kvarteret.”

Med tanke på den begränsade yta som ofta står till buds i co-living-bostäder planerar hon att skapa fler möjligheter till att hyra istället för att äga.

”Det kan bli ett centrum för att testa nya affärsmodeller, som abonnemangslösningar på kläder eller i restaurangen då de som bor i co-living-bostäder kanske vill samla ett större sällskap för middag.”

En viktig faktor är närheten till en avfallsanläggning varifrån materialflöden till butikerna ska komma och på så sätt minska kommunens avfall. 

Trots att byggstarten först kommer att ske nästa år har fastighetsutvecklaren Tricoreal som står bakom projektet redan tecknat kontrakt med ett antal aktörer, Futufarm, med hydroponisk odling, Weoptify, för att främja en hållbar livsstil och Ecoflor med ekologiska växter, till återbruksgatan. 

”Det är helt fantastiskt att det är små näringsidkare som tecknar sig för avtal till 2024, medan de större aktörerna har svårare.”

Svenska bolagen som kan lyftas av Bidens klimatpaket: ”Det stärker såklart”

Ett historiskt klimatpaket har passerat den amerikanska senaten. Något som är goda besked för flera svenska aktörer.  

”Det är klart positivt utifrån svenska företags perspektiv”, säger Business Swedens regionchef Tobias Glitterstam. 

Josefin Johansson, hållbarhetsanalytiker på Handelsbanken (t. v.) och Lingyi Lu, hållbarhetschef på Söderberg & Partners (t. h.) kommenterar Bidens klimatpaket.
Josefin Johansson, hållbarhetsanalytiker på Handelsbanken (t. v.) och Lingyi Lu, hållbarhetschef på Söderberg & Partners (t. h.) kommenterar Bidens klimatpaket.Foto:Handelsbanken, Evan Vucci, Ola Hedin

Efter ett par turer fram och tillbaka fick Bidenadministrationen under natten till måndag ett klimatpaket igenom den amerikanska senaten. I och med att ett avtal slutits med den tidigare motvilliga senatorn Joe Manchin fick demokraterna ihop rösterna som krävdes.

Kompromisserna, som bland annat väntas innebära nya oljeborrningstillstånd och naturgasledningar, har fått kritik för att vattna ur paketet. Men det är ändå en historisk satsning, enligt Söderberg & Partners hållbarhetschef Lingyi Lu. 

”Med paketet kommer USA kunna nå sina klimatmål och minska sina utsläpp med 40 procent fram till 2030 (jämfört med nivåerna 2005, reds anm). Men det är också symboliskt viktigt. Det skickar signaler när en stormakt och storutsläppare visar att det menar allvar med sitt klimatåtagande”, säger hon. 

Paketet, med namnet ”Inflation Reduction Act”, är på 369 miljarder dollar, motsvarande 3.750 miljarder kronor, där det mesta är klimatfokuserat. Det handlar bland annat om skattelättnader, eller så kallade skattekrediter, riktat till aktörer inom förnybar energi. 

Det finns även stöd för att skynda på omställningen till elektrifierade transporter. Bland annat kommer konsumenter kunna få skattelättnader vid köp av elbilar.

”Det är klart att svenska bolag har lösningar som direkt adresserar problemen som ska tacklas. Inom transporterna har vi stora aktörer som Volvo, men även mindre teknikbolag som Einride och Volta Trucks. Även bolag med batterilösningar såsom Northvolt och Polarium kan dra fördel av satsningarna”, säger Tobias Glitterstam på Business Sweden.

Han menar att klimatpaketet både direkt och indirekt får en positiv påverkan på alla svenska verksamheter i USA.

”Det som förenar alla svenska bolag utomlands är att vi är väldigt proaktiva i den gröna omställningen. Det blir helt enkelt ett större fokus på det vi är allra starkast inom. Och det stärker såklart stora aktörer som H&M och Ikea likasom mindre spelare”, säger han.

Handelsbankens hållbarhetsanalytiker Josefin Johansson lyfter fram två bolag med tydlig exponering mot den Nordamerikanska marknaden som potentiella vinnare.

”Aktörer som är längre ned i värdekedjan och levererar till sektorerna som träffas kommer nog att uppleva en ökad efterfrågan. Ett exempel är aluminiumbolaget Gränges som har mer än hälften av sin försäljning i Nord- och sydamerika. De har pratat mycket om sin tillväxtpotential inom försäljning till el- och hybridbilar”, säger hon och fortsätter:

”Infrastrukturen för elbilar är något som kommer att byggas ut och ABB lyfts ofta fram vad gäller den typen av teknik och system.”

För att kunna ta del av skattelättnaderna kommer det däremot att finnas ett antal krav som kan komma att göra det tuffare för svenska bolag jämfört med deras amerikanska konkurrenter. 

”I det finstilta i förslaget kommer det att stå att de federala investeringarna primärt ska komma amerikanska bolag till handa. Specifikt så kommer det att förväntas en hög grad av tillverkning och slutmontering i USA samt en stor andel av leverantörer och inköp i USA”, säger Tobias Glitterstam.   

En viktig del i akten är att det ger aktörer inom bland annat vind- och solkraft mer långsiktiga förutsättningar än tidigare. De förslagna skattelättnaderna ska gälla i upp till tio år, något som väntas underlätta stora investeringsbeslut. 

Förslaget ska på fredag behandlas av representanthuset och sedan signeras av presidenten för att träda i kraft.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera