Återbruksdrottningen skapar världsunik gata i Stockholm

Efter världens första återbruksgalleria, Retuna, är prisade Anna Bergström i full färd med att bryta ny mark med en helt unik återbruksgata i en av Stockholms västra förorter. 

Anna Bergström på plats i Barkarby där återbruksgatan ska ligga.
Anna Bergström på plats i Barkarby där återbruksgatan ska ligga.Foto:Jesper Frisk
En ny gata som helt fokuserar på återbruk planeras när 22 nya kvarter byggs i Barkarby.
En ny gata som helt fokuserar på återbruk planeras när 22 nya kvarter byggs i Barkarby.

”Delegationer från 25 länder och nästan varenda svensk kommun har nyfiket besökt hennes skapelse, framtidens marknadsplats. Hon har bevisat att det går alldeles utmärkt att både tjäna pengar och rädda miljön.”

Det var motiveringen bakom Veckans Affärers utnämning av Anna Bergström till Årets samhällsförändrare för två år sedan. 

Återbruksgallerian, Retuna, som hon skapade 2015 utanför Eskilstuna var först i världen med sitt koncept att göra sopor till guld och fick enorm uppmärksamhet.  

”Alla köpcentrum i hela världen ser likadana ut, men det är så förlegat. Så länge som företag har som affärsidé att producera nytt och sälja så mycket som möjligt av det så kan man aldrig bli hållbar”, säger Anna Bergström. 

”Återbruket måste öka i stor skala för att vi ska kunna rädda den här planeten.”

Anna Bergström är tillbaka i Nyköping efter att ha tillbringat mycket av sin tid i Retuna-staden Eskilstuna.  Orsaken till det är att hon i november 2019 beslutade sig för att lämna Retuna. 

”Efter att ha jobbat med Retuna i fem och nått mina drömmars mål med att få ett avtal med Ikea på plats kände jag att jag var klar. Under dessa år hade det ramlat in en hel del förfrågningar om liknande etableringar liksom hur den befintliga handeln kunde utvecklas.”

I dag kan Anna Bergström titulera sig återbrukskonsult. Som för många nystartade företag blev 2020 ett prövningens år men ett år som hon ändå kan se tillbaka på med stolthet.  Framförallt tack vare uppdraget att som hållbarhetsgeneral skapa en världsunik återbruksgata i det nya kvarteret Mitten i Barkarby väster om Stockholm. 

”Det är en helt ny stadsdel med 22 kvarter som ska stå klar 2024 och ligga precis vid den nya tunnelbanelinjens slutstation. Kvarteret Mitten, där återbruksgatan ska ligga, kommer även att innehålla ett hotell, bostadsrätter, co-living, co-working, en restaurang och en livsmedelsbutik.”

Retunagallerian i Eskilstuna inriktar sig helt på cirkulär handel.
Retunagallerian i Eskilstuna inriktar sig helt på cirkulär handel.Foto:Jack Mikrut

Hennes tanke är att allt i det nya kvarteret ska hänga ihop som i ett kretslopp, gamla lakan från hotellet ska kunna hamna i en syateljé som gör om dem till kassar som sedan kan säljas i livsmedelsbutiken. Livsmedelsbutiken i sin tur kan bli av med sitt förpackningsmaterial, och därigenom kunna öka sin försäljningsyta, till andra butiker som kan återbruka dem. 

”Allt vi gör ska gå att mäta mot FN:s globala hållbarhetsmål, det blir som en karta och kompass för hur vi utformar logistiken i kvarteret.”

Med tanke på den begränsade yta som ofta står till buds i co-living-bostäder planerar hon att skapa fler möjligheter till att hyra istället för att äga.

”Det kan bli ett centrum för att testa nya affärsmodeller, som abonnemangslösningar på kläder eller i restaurangen då de som bor i co-living-bostäder kanske vill samla ett större sällskap för middag.”

En viktig faktor är närheten till en avfallsanläggning varifrån materialflöden till butikerna ska komma och på så sätt minska kommunens avfall. 

Trots att byggstarten först kommer att ske nästa år har fastighetsutvecklaren Tricoreal som står bakom projektet redan tecknat kontrakt med ett antal aktörer, Futufarm, med hydroponisk odling, Weoptify, för att främja en hållbar livsstil och Ecoflor med ekologiska växter, till återbruksgatan. 

”Det är helt fantastiskt att det är små näringsidkare som tecknar sig för avtal till 2024, medan de större aktörerna har svårare.”


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?