Astra Zeneca lägger 10 miljarder på nya mål

Astra Zeneca investerar 1 miljard dollar för att uppnå nya hållbarhetsmål.

”Vi vill inte släppa ut koldioxid över huvud taget”, säger Sverigechefen Katarina Ageborg.

Katarina Ageborg, Sverigechef Astra Zeneca.
Katarina Ageborg, Sverigechef Astra Zeneca.Foto:Patrik Olsson

Som Di nyligen kunde berätta har Astra Zeneca arbetat med att uppdatera sina hållbarhetsmål. På onsdagen meddelar bolaget att det ska nå nollutsläpp i den egna verksamheten (så kallade scope 1- och 2-utsläpp) till 2025. Det kan jämföras med att de tidigare målen innebar att inte öka utsläppen till 2025 trots ökad försäljning. Reduceringen ska ske utan att klimatkompensering.

”Det känns vettigast att ta hand om våra egna utsläpp till hundra procent utan att kompensera”, säger Katarina Ageborg som förutom Sverigechef även sitter i koncernledningen bland annat som globalt hållbarhetsansvarig.

När det gäller utsläppen i hela värdekedjan, så kallat scope 3, ska dock bolaget klimatkompensera. Ambitionen är att vara klimatnegativa till 2030.

”Vi sätter tuffare mål och flyttar fram våra planer på att vara koldioxidnegativa med ett decennium. Det innebär att vi kommer att ställa hårdare krav på våra leverantörer men också kompensera för de utsläpp som vi inte kan påverka”, säger Katarina Ageborg.

Fram till 2030 investerar Astra Zeneca 1 miljard dollar, motsvarande knappt 10 miljarder kronor för att uppnå de nya målen. Det motsvarar ungefär 1-2 procent av investeringarna i forskning och utveckling sett över 10 år (baserat på forskningsbudgeten för 2018 som låg på knappt 6 miljarder dollar).

Skulle ni inte kunna göra mer?

”Jag är faktiskt stolt över och känner mig nöjd med att att vi lägger en miljard dollar på våra klimatmål. Det är en stor investering som underbygger det vi säger att vi ska göra.”

I strategin ingår även att lansera andningsinhalatorer med minst 90 procent lägre klimatpåverkan, en helt elektrisk bilflotta samt att plantera 50 miljoner träd, bland annat i Australien.

”Träd är ett positivt sätt att minska koldioxiden i atmosfären, men planteringen är inte kompensation för våra egna utsläpp utan ligger ovanpå det andra vi gör”, säger Katarina Ageborg.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?