ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Asket på väg mot 100 procents spårbarhet

På söndag kommer klädmärket Asket att öppna en ny sajt där kunderna tydligare kan se var de olika delarna i företagets kläder kommer ifrån.

Det var i april i år som Asket skapade en ny ursprungsmärkning, “Full traceability” som ska ersätta traditionella “Made in”-märkningar.

"Vår nya sajt förklarar varför vi gör det här. Vi vill göra det enkelt för konsumenten att göra informerade val. I dag är det väldigt svårt, också för de allra mest medvetna konsumenterna, att få all information som behövs", säger Askets medgrundare August Bard Bringéus, till Aktuell Hållbarhet.

Målet som Asket satte i april var att alla produkter skulle vara 100 procent spårbara innan året var slut. Nu har företaget nått 69 procents spårbarhet och August Bard Bringéus berättar att företaget tvingats skjuta på målet till slutet av 2019.

"Vi ser främst två skäl som hindrar oss att nå 100 procent. Dels handlar det om att vissa leverantörer är samarbetsovilliga. Dessa leverantörer måste vi antingen övertyga eller byta ut. Det andra skälet är att råmaterialet ofta handlats i bulk och blandats från ett stort antal olika källor. Därför arbetar vi nu hårt för att skapa direktkontakter med råvaruproducenter."

För att mäta hur spårbara Askets produkter är används ett så kallat balanserat styrkort där olika leverantörsled som syfabriker, spinnerier och råvaruproducenter viktas. Askets modell har fått stort genomslag i branschen och företaget har blivit inbjudet att tala på flera stora event i modeindustrin.

"Vi vet att det diskuterats mycket i branschen och att många stora företag nu ser över hur de kan göra det här själva", säger August Bard Bringéus.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies