1515
Annons

Amerikansk julgranstrend – nu i Sverige

I USA, England och Nederländerna är trenden stor. Men än så länge är Hanna Jurjaks familjeföretag ensamma i Sverige om uthyrning av använda julgranar.

Hanna Jurjaks säljer granar som planterats i kruka.
Hanna Jurjaks säljer granar som planterats i kruka.

För andra säsongen i rad erbjuder Hanna Jurjaks trädgårdsföretag, Blekingeplantan, uthyrning av krukplanterade julgranar. Idén fick hon för tre år sedan när hennes fyraårige son blivit helt förtvivlad när familjen vid glada julens slut skulle ta avsked av årets julgran. 

”Granen hade blivit som en familjemedlem. Jag började googla efter möjligheten att återanvända granar och såg att det var mycket vanligt i USA”, säger Hanna Jurjaks. 

Efter lite mer research kom hon i kontakt med en man som bedrev odling av granar i kruka. 

Året därpå köpte Hanna Jurjaks in 30 granar till butiken och genast kom förfrågningarna som på räls.

I år hyr företaget ut över 100 granar till julfirande familjer i Karlskrona.

”Vi har fått förfrågningar från Göteborg och Stockholm som vi tråkigt nog måste neka. De frågar om det finns möjlighet till leverans eller om vi känner till någon annan som jobbar med samma koncept.” 

Förutom den glädje som hyrgranen skänker är Blekingeplantans affärsidé som griljeringen på skinkan också ett hållbart sätt att bruka julgranar på. För när julen står på glänt blir frågan om klimatsmart julgranskonsumtion återigen aktuell. 

Allt fler julgransförsäljare erbjuder nu kunder klimatsmarta julgransalternativ. Och på flera platser i Stockholm har kommunen satt upp grön-vita skyltar för att uppmuntra invånare att slänga sina julgranar på ett miljömedvetet sätt. 

Hanna Jurjaks säger att tiden som de lägger ner på granarna än så länge inte vägs upp med någon anmärkningsvärd vinst i omsättning. Hittills har det framför allt handlat om kundernas positiva respons och företagets egna bidrag till klimatet. 

”Även om vår försäljning är i väldigt liten skala är det så man får börja. Jag undrar varför det här inte är vanligare i Sverige. Jag tror att det finns marknad för den typen av julgran.”

När kunden valt ut sin gran lämnar de sina kontaktuppgifter till butiken. Vid återlämning har granen ofta fått ett namn och stor betydelse för familjen den bott hos.  

”Det blir väldigt personliga granar som kommer tillbaka med fantasifulla namn som Hulken och Andreas Granqvist”.

Hyrgranen är en Picea Abies ”Wills Zwerg” och släkt med den traditionella rödgranen. Den underhålls på ungefär samma sätt som nedhuggen gran och blir upp till 120 centimeter. 

Efter att hyrgranarna lämnats tillbaka förvaras de i en sval lokal för att återhämta sig efter veckorna i rumstempererade hushåll. 

Under sommaren förses de med noggrann tillsyn och skötsel. 

”Högsäsongen i vår bransch är vår och sommar. Då är det tolv anställda som har hand om granarna. Under julen är vi fem.” 

När det återigen nalkas julsäsong ringer Hanna Jurjaks och hennes kollegor upp kunderna som har hyrt året innan för att uppdatera om hur just deras gran överlevt under vår- och sommarhalvåret. 

Förra året blev företaget tvungna att kassera uppåt 50 granar efter att de drabbats av granbarrlus. 

”Det är väldigt jobbigt att ringa en kund och säga att jag har fått byta ut en gran. Men då får man återbruka och börja på en ny”, säger Hanna Jurjaks.


Innehåll från SigmaAnnons

Ger nycklar för lyckad molntransformation

Rashin Kabodvand, vd, och Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions.
Rashin Kabodvand, vd, och Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions.

Molnet har gått från ”nice to have” till ”need to have” under pandemin – och utvecklingen spås hålla samma snabba takt även framåt. Sigma Technology Digital & Cloud Solutions jobbar nu för att möta det stora behovet hos svenska och internationella företag.  

Molnet blir en möjliggörare för att lyckas med digitalisering, men för att maximera affärsnyttan av en förflyttning till molnet bör man identifiera vilka delar av den egna verksamheten som faktiskt skulle effektiviseras av att genomgå en molntransformation. 

Just detta tar Sigma Technology Digital & Cloud Solutions avstamp i. De är ett nystartat IT-konsultbolag som utmanar branschen och sina kunder i hur en molntransformation kan och bör se ut. Vd:n Rashin Kabodvand berättar varför molnet bör bli en pusselbit i alla organisationers digitaliseringsstrategi.

– Vi måste möta den digitala omställningen genom nya och förbättrade tjänster. Behovet av snabb ”time to market” ökar och är viktig för företagens konkurrenskraft. Resultatet av en molntransformation blir effektivisering, flexibilitet, tillgänglighet och skalbarhet. Att flytta till molnet är nödvändigt för ökad affärsnytta, säger hon. 

Skapar verklig affärsnytta

Allt handlar om att digitalisera rätt saker. Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions, förklarar. 

– Molnet ger oss bättre möjligheter att göra rätt saker och hitta en teknisk lösning. Genom att ta bort ”undifferentiated heavy lifting” och använda sig av managerade tjänster i molnet kan verksamheten fokusera på att skapa affärsnytta. När vi hjälper våra kunder tittar vi inåt och diskuterar vad som ska flyttas till molnet, varför och hur det ska gå till, säger han och fortsätter:

– Vi tycker inte att man ska migrera för migrerandets skull. Vi pratar sällan om att skära ner kostnader. Molnet handlar inte om att spara pengar, utan om att nå en ökad lönsamhet.

Backas upp av stabil koncern

Sigma Technology Digital & Cloud Solutions startades upp i början av 2021. På tio månader har bolaget vuxit till 40 anställda. Målet är att företaget ska bli en av de tre främsta molntjänstleverantörerna på marknaden. 

Förutom att leverera paketerade tjänster utifrån plattformarna Microsoft Azure, Amazon Web Services och Google Cloud kan företaget också bidra med kompetensförsörjning, något som kan vara avgörande för att lyckas med en digital transformation.

– Vi är ett nischat bolag med en tydlig vision, samtidigt som vi tillhör en koncern med över 4000 anställda med expertis inom allt som rör teknologi. Detta gör att vi kan leverera specialistkompetens till våra kunder i stora volymer, trots att vi är ett nystartat bolag, säger Rashin Kabodvand.

Vill du effektivisera din verksamhet genom molntjänster? Läs mer här. 

Om Sigma Technology Digital & Cloud Solutions

Sigma Technology Digital & Cloud Solutions är ett nystartat bolag inom Sigma Technology-gruppen. Bolaget fokuserar på systemutveckling, design och publika molntjänster. Sigma Technology Digital & Cloud Solutions har i dag 40 anställda och har som mål att bli 100 specialiserade konsulter.

Mer från Sigma

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sigma och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?