Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till Financial Times.
Men åsikten delas inte av alla.
Under den pressträff som hölls i samband med att Fossilfritt Sverige presenterade sin nya batteristrategi fick Lars Stenqvist, teknikchef för lastbilstillverkaren AB Volvo VOLV B +0,05% Dagens utveckling , samma fråga.
”Vi är helt övertygade om att biobränslen inte räcker för att ställa om utan merparten kommer ske med elektriska fordon. Men vi är ändå övertygade om att förbränningsmotorer fortfarande spelar en viktig roll i inom vissa nisch-applikationer och de kommer då använda biobränslen”, säger Lars Stenqvist.
Och fortsätter:
”Det är olyckligt om politiker går in och lagstiftar om att en viss teknologi ska bort och en annan ska fram. Man ska vara försiktig med att förbjuda förbränningsmotorn.”
”Politiker ska ägna sig åt att lagstifta kring vad man vill uppnå. Och det ska vara upp till oss vilket teknologi som är bäst lämpad för att lösa uppgiften och det är kunderna som bestämmer vilken lösning de väljer. Var försiktiga kring att lagstifta kring teknologi som sådan.”
Även klimat- och miljöministern Isabella Lövin fick frågan om hur hon ser på ett förbud mot förbränningsmotorer.
”Regeringen har tillsatt en utredning för att se om vi ska sätta ett förbud och när den sista droppen bensin ska säljas. En förbränningsmotor kan gå på även biobränslen. Den utredningen är tillsatt och ett svar kommer levereras i vår.”
Hon tillägger att EU-kommissionen meddelat att man ska titta på frågan inom ramen för EU:s Green deal.
”I grund och botten handlar det om att ha tydliga poltiska signaler om vilken väg man ska gå. Politiker ska inte peka ut enskilda tekniker, men det är viktigt att peka ut den väg vi ska gå”, säger hon.