ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

1,5-gradersmålet går att nå – men kräver transformativa förändringar

  • Foto: TT

Världen kan begränsa uppvärmningen till max 1,5 grader, men det kräver snabba, långtgående och aldrig tidigare skådade förändringar av samhällets alla delar. För näringslivet väntar än högre krav.

"Företag måste sätta vetenskapligt baserade mål även om de just nu inte vet hur de ska leverera på dem", säger Stefan Henningsson från WWF.

Att begränsa den globala uppvärmningen till max 1,5 grader kräver transformativa förändringar i alla sektorer och beteendeförändringar av oss människor. Det slår FN:s klimatpanel fast i den rapport om just 1,5-gradersmålet som natten till måndagen svensk tid presenterades i Incheon i Sydkorea.

År 2030 bör utsläppen globalt ha minskat med 40–60 procent jämfört med 2010, för att kring år 2050 nå netto noll. De utsläpp som då återstår kommer att behöva balanseras med naturliga sänkor i hållbart skog- och jordbruk samt olika tekniker för koldioxidlagring.

Vid sidan av det faktum att rapporten – som innehåller över 6.000 vetenskapliga referenser – visar att världen fortfarande kan klara strävan efter max 1,5 grader, är dess viktigaste budskap sannolikt påminnelsen om vilken enorm vinst det vore för samhället att slippa 2 graders uppvärmning.

Extrema temperaturer skulle inte vara fullt lika extrema, haven skulle stiga något långsammare, ekosystemen skulle må bättre, mer is skulle ligga kvar på Arktis och korallreven skulle inte gå helt förlorade. Frågor kring livsmedel, säkerhet och ekonomisk tillväxt kommer att utmana mänskligheten framöver – dock är skillnaden i den där extra halvgraden avsevärd, visar forskningen.

Men för att klara den lägre temperaturgränsen krävs alltså snabba och långtgående förändringar i allt från markanvändning och energisystem till industri och infrastruktur.

För näringslivet får det här oerhörda konsekvenser. 

När vetenskapen uppdaterar sitt budskap, krävs av företagen att de uppdaterar såväl mål som åtgärder.

I dag har 492 bolag världen över anslutit sig till Science Based Targets Initiative (SBTi), ett samarbete mellan Världsnaturfonden, WRI, CDP och FN:s Global Compact, där företagen får hjälp att sätta mål i enlighet med vad som krävs för max 2 graders uppvärmning. Nio svenska bolag har egna målsättningar i initiativet, och ytterligare sex väntar på att få sina dito godkända.

Men nu väntar än högre krav på de företag som vill ligga i framkant:

”På samma sätt som vi kommer kräva att regeringar höjer sina mål, kommer vi att kräva att företagen gör det. I och med den nya FN-rapporten ska vi uppdatera ambitionsnivån så att mål sätts i linje med 1,5-gradersmålet”, säger Stefan Henningsson, senior rådgivare inom klimat, energi och innovation på WWF.

De svenska företag som ingår i SBTi har redan i dag mål som ligger ungefär i linje med 1,5-gradersmålet för de egna utsläppen, alltså scope 1 och 2. Återstår gör att höja ambitionsnivån för hela värdekedjan.

”Företagen måste höja målen för scope 3. De är ännu inte lika ambitiösa, men det är dit vi måste komma, där de största möjligheterna finns”, säger Stefan Henningsson.

Exakt hur processen för höjda ambitioner ska gå till har till Science Based Targets Initiative ännu inte landat i, men planen är att ha nya riktlinjer klara till januari 2019.

För många företag råder i dag en osäkerhet kring hur de ska nå de ambitiösa mål vetenskapen kräver av dem. Här efterlyser Stefan Henningsson mod – och lyfter H&M som ett exempel:

”H&M vill gå in på 1,5-gradersnivå och har sagt att man ska vara klimatpositiva i hela värdekedjan till 2040. Man har satt målet utan att se exakt hur det ska levereras – vilket är väldigt bra. Det är så vi måste agera.”

Ambitiösa mål för hela värdekedjan sprider ringar på vattnet och tvingar andra företag att förbättra sig. Exempelvis kräver Ica att de leverantörer som bidrar med störst klimatpåverkan – och tillsammans står för 70 procent av dagligvaruaktörens indirekta utsläpp – också ska anta vetenskapligt baserade mål.

Därtill poängterar Stefan Henningsson vikten av att tillsammans med konkurrenterna ta fram planer för den egna sektorn, på så sätt som i dag sker inom Fossilfritt Sverige.

”Sverige kan ta en roll genom att se till att initiativet hamnar på kartan här hemma. Sen kan de aktörer som verkar globalt driva den här typen av roadmaps internationellt. Att dra med sin sektor på vägen framåt är väldigt viktigt.”

Nära 500 företag globalt som kämpar för att näringslivet ska agera i linje med vetenskapen låter kanske inte som så väldigt många. Men SBTi når i dag vart femte bolag på Fortune 500-listan, och förhoppningen är att samtliga stora aktörer ska ha satt upp mål inom ett par år.

”Vi hoppas att utvecklingen kan bli självgående. Men då krävs samarbeten i värdekedjan som är transformativa, med teknik för nettonollutsläpp som kan skalas upp.”

Kommer alla företag att klara sig igenom 1,5-gradersögat med tillväxten i behåll?

– Absolut inte. Väldigt många företag kommer inte att kunna anpassa sin affärsmodell tillräckligt snabbt för 1,5 grader. Hoppar du inte på en framtid där vi går emot en halvering av utsläppen 2030, då riskerar du att förlora affärer, säger Stefan Henningsson.

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer