Annons

1,5-gradersmålet går att nå – men kräver transformativa förändringar

Världen kan begränsa uppvärmningen till max 1,5 grader, men det kräver snabba, långtgående och aldrig tidigare skådade förändringar av samhällets alla delar. För näringslivet väntar än högre krav.

"Företag måste sätta vetenskapligt baserade mål även om de just nu inte vet hur de ska leverera på dem", säger Stefan Henningsson från WWF.

Foto:TT

Att begränsa den globala uppvärmningen till max 1,5 grader kräver transformativa förändringar i alla sektorer och beteendeförändringar av oss människor. Det slår FN:s klimatpanel fast i den rapport om just 1,5-gradersmålet som natten till måndagen svensk tid presenterades i Incheon i Sydkorea.

År 2030 bör utsläppen globalt ha minskat med 40–60 procent jämfört med 2010, för att kring år 2050 nå netto noll. De utsläpp som då återstår kommer att behöva balanseras med naturliga sänkor i hållbart skog- och jordbruk samt olika tekniker för koldioxidlagring.

Vid sidan av det faktum att rapporten – som innehåller över 6.000 vetenskapliga referenser – visar att världen fortfarande kan klara strävan efter max 1,5 grader, är dess viktigaste budskap sannolikt påminnelsen om vilken enorm vinst det vore för samhället att slippa 2 graders uppvärmning.

Extrema temperaturer skulle inte vara fullt lika extrema, haven skulle stiga något långsammare, ekosystemen skulle må bättre, mer is skulle ligga kvar på Arktis och korallreven skulle inte gå helt förlorade. Frågor kring livsmedel, säkerhet och ekonomisk tillväxt kommer att utmana mänskligheten framöver – dock är skillnaden i den där extra halvgraden avsevärd, visar forskningen.

Men för att klara den lägre temperaturgränsen krävs alltså snabba och långtgående förändringar i allt från markanvändning och energisystem till industri och infrastruktur.

För näringslivet får det här oerhörda konsekvenser. 

När vetenskapen uppdaterar sitt budskap, krävs av företagen att de uppdaterar såväl mål som åtgärder.

I dag har 492 bolag världen över anslutit sig till Science Based Targets Initiative (SBTi), ett samarbete mellan Världsnaturfonden, WRI, CDP och FN:s Global Compact, där företagen får hjälp att sätta mål i enlighet med vad som krävs för max 2 graders uppvärmning. Nio svenska bolag har egna målsättningar i initiativet, och ytterligare sex väntar på att få sina dito godkända.

Men nu väntar än högre krav på de företag som vill ligga i framkant:

”På samma sätt som vi kommer kräva att regeringar höjer sina mål, kommer vi att kräva att företagen gör det. I och med den nya FN-rapporten ska vi uppdatera ambitionsnivån så att mål sätts i linje med 1,5-gradersmålet”, säger Stefan Henningsson, senior rådgivare inom klimat, energi och innovation på WWF.

De svenska företag som ingår i SBTi har redan i dag mål som ligger ungefär i linje med 1,5-gradersmålet för de egna utsläppen, alltså scope 1 och 2. Återstår gör att höja ambitionsnivån för hela värdekedjan.

”Företagen måste höja målen för scope 3. De är ännu inte lika ambitiösa, men det är dit vi måste komma, där de största möjligheterna finns”, säger Stefan Henningsson.

Exakt hur processen för höjda ambitioner ska gå till har till Science Based Targets Initiative ännu inte landat i, men planen är att ha nya riktlinjer klara till januari 2019.

För många företag råder i dag en osäkerhet kring hur de ska nå de ambitiösa mål vetenskapen kräver av dem. Här efterlyser Stefan Henningsson mod – och lyfter H&M som ett exempel:

”H&M vill gå in på 1,5-gradersnivå och har sagt att man ska vara klimatpositiva i hela värdekedjan till 2040. Man har satt målet utan att se exakt hur det ska levereras – vilket är väldigt bra. Det är så vi måste agera.”

Ambitiösa mål för hela värdekedjan sprider ringar på vattnet och tvingar andra företag att förbättra sig. Exempelvis kräver Ica att de leverantörer som bidrar med störst klimatpåverkan – och tillsammans står för 70 procent av dagligvaruaktörens indirekta utsläpp – också ska anta vetenskapligt baserade mål.

Därtill poängterar Stefan Henningsson vikten av att tillsammans med konkurrenterna ta fram planer för den egna sektorn, på så sätt som i dag sker inom Fossilfritt Sverige.

”Sverige kan ta en roll genom att se till att initiativet hamnar på kartan här hemma. Sen kan de aktörer som verkar globalt driva den här typen av roadmaps internationellt. Att dra med sin sektor på vägen framåt är väldigt viktigt.”

Nära 500 företag globalt som kämpar för att näringslivet ska agera i linje med vetenskapen låter kanske inte som så väldigt många. Men SBTi når i dag vart femte bolag på Fortune 500-listan, och förhoppningen är att samtliga stora aktörer ska ha satt upp mål inom ett par år.

”Vi hoppas att utvecklingen kan bli självgående. Men då krävs samarbeten i värdekedjan som är transformativa, med teknik för nettonollutsläpp som kan skalas upp.”

Kommer alla företag att klara sig igenom 1,5-gradersögat med tillväxten i behåll?

– Absolut inte. Väldigt många företag kommer inte att kunna anpassa sin affärsmodell tillräckligt snabbt för 1,5 grader. Hoppar du inte på en framtid där vi går emot en halvering av utsläppen 2030, då riskerar du att förlora affärer, säger Stefan Henningsson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Änke- och PupillkassanAnnons

300-årigt företag erbjuder livförsäkring med återbäring

Änke- och Pupillkassan är världens äldsta försäkringsbolag som fokuserat på efterlevandeskydd sedan starten 1740.
Änke- och Pupillkassan är världens äldsta försäkringsbolag som fokuserat på efterlevandeskydd sedan starten 1740.

Med snart 300 års erfarenhet är det inte många som matchar Änke- och Pupillkassans kompetens inom livförsäkringar och efterlevnadskydd. RikaTillsammans, succépodden om privatekonomi, lyfter ”Änkan” som en av Sveriges bästa livförsäkringar.

Änke- och Pupillkassan, eller Änkan som företaget kallas i folkmun, är med sin spännande historia och generösa försäkringsmodell unika i Sverige. Änkan är ett ömsesidigt försäkringsbolag. Det innebär att försäkringstagarna också är delägare i bolaget och får ta del av allt överskott. Dessutom får kunderna möjlighet till rabatterad premie eller högre försäkringsbelopp under försäkringstiden.

– Ett vanligt försäkringsbolag höjer sin premie ju äldre försäkringstagaren blir. Vi avtalar med istället med kunden om en premie som kommer gälla under hela försäkringstiden. Premierna investeras och genererar avkastning. På så sätt kan vi bygga upp en kassa som bland annat möjliggör sänkt premie eller högre försäkringsbelopp över tid, förklarar Niclas Fredrikson, vd för Änke- och Pupillkassan.

Skulle livförsäkringen vara oförbrukad när försäkringstiden går ut får kunden ta del av eventuellt överskott som har byggts upp i bolaget under åren som gått. Den betalas ut som en slutåterbäring från Änke- och Pupillkassan. Kunden kan därmed få tillbaka stora delar av beloppet som betalats in i premier.

– Det finns naturligtvis inga garantier för återbäring, men historiskt sett har bolaget givit en återbäring på över åtta procent i snitt per år, säger Niclas Fredrikson.

”Änkan har en av Sveriges absolut bästa livförsäkringar”

En av Änke- och Pupillkassans nöjda kunder är Jan Bolmeson som driver Sveriges största blogg och podd om privatekonomi, RikaTillsammans. Han upptäckte Änkan för över tio år sedan och har sedan dess tipsat sina följare om det unika försäkringsbolaget flera gånger.

– Jag gillar att man kan se Änkan som en kombination av försäkring och sparande, snarare än bara som en utgift. Änkan har historiskt varit duktiga på att förvalta sitt kapital och de har skapat ett mervärde för oss kunder. Jag tycker också att det är trevligt att på min 65-årsdag, då min försäkring löper ut, veta att det finns en stor sannolikhet att jag får tillbaka en hel del pengar. Samtidigt som jag då åtnjutit ett försäkringsskydd i över 30 år, säger Jan Bolmeson och tillägger:

– Jag vågar påstå att Änkan har en av Sveriges absolut bästa livförsäkringar. Det finns i princip inte någon anledning att inte bli kund hos Änkan om man har ett livförsäkringsbehov och möjligheten.

Specialister på sin sak

Tanken om ett kundägt försäkringsbolag där allt överskott går tillbaka till försäkringstagarna har hängt med sedan Änke- och Pupillkassans start år 1740. Då gick flera familjer samman och sparade undan pengar tillsammans i en skattkista för att garantera ekonomiskt stöd om familjeförsörjaren skulle gå bort. Skattkistan finns kvar än i dag, men numera placeras kapitalet på en lite mer säker plats som dessutom ger avkastning. 

– Syftet är samma nu som för 300 år sedan, att trygga familjer så att de kan bo kvar i sina hus om det värsta tänkbara skulle inträffa. Vi är specialister på vår sak då vi under hela företagets historia enbart jobbat med just det här, och vi kommer fortsätta fokusera på samma frågor framåt, säger Niclas Fredrikson.

Fakta om Änke- och pupillkassan

Allmänna Änke- och Pupillkassan i Sverige är ett modernt bolag med digitala tjänster som fokuserat på efterlevandeskydd sedan 1740 och därmed är världens äldsta livsförsäkringsbolag. Bolaget har fyra anställda och cirka 3 000 kunder som också är delägare i det ömsesidiga bolaget och får ta del av eventuellt överskott.

Läs mer om Änke- och pupillkassan här

Mer från Änke- och Pupillkassan

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Änke- och Pupillkassan och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?