1515

100-miljardersmålet ännu långt bort – 12 år efter beslutet

En av de främsta prioriteringarna på klimattoppmötet COP26 i Glasgow är att hitta de 100 miljarder dollar per år som utlovats för att finansiera omställningen i utvecklingsländerna. Anders Langworth, hållbarhetschef på Nordea, är på plats. 

Foto:Most Photos

”Det viktigaste inför COP26 är att vi, de rika länderna i världen, faktiskt når upp till de 100 miljarder dollar i klimatfinansiering som vi har lovat redan i Köpenhamn 2009”, sa miljö- och klimatminister Per Bolund några veckor före klimatmötet som nu pågår för fullt i Glasgow i Skottland. 

Per Bolund är inte ensam om sin ståndpunkt. Finansieringsfrågan står högt upp på agendan, inte minst för att målet att bidra med 100 miljarder dollar per år till omställningen i utvecklingsländer hittills aldrig nåtts. Senast tillgängliga data visar att nivån stigit från drygt 50 miljarder dollar 2013 till knappt 80 miljarder 2019. Den brittiska regeringen som tagit fram fram en plan för finansieringen inför klimattoppmötet meddelade i förra veckan att det kommer att dröja till 2023 innan 100 miljardersmålet är uppfyllt.

Det är en fråga om tillit, menar COP26-chefen Alok Sharma, samtidigt som han understryker att 100 miljarder dollar bara är en bråkdel av det som behövs för att klara av att möta klimatkrisen. 

Den största delen av den finansiering som funnits tillgänglig har bestått av offentligt kapital från bilaterala avtal, multilaterala aktörer som OECD och Världsbanken, frivilligorganisationer och exportkrediter. Sammantaget är EU den största bidragsgivaren och stod för drygt 25 miljarder dollar av de närmare 80 miljarder dollar som finansierades 2019. 

Därutöver finns privat finansiering, från företag, banker eller rena donationer från privatpersoner. Den har stått för mellan 14 och 17 miljarder dollar under åren 2013 till 2019. 

Anders Langworth, hållbarhetschef på Nordea NDA SE -0,49% Dagens utveckling , är på plats i Glasgow. Det är tredje gången han deltar på ett klimatmöte för Nordea som i år även har en klimatspecialist och chefen för hållbarhetsanalyser på lånesidan på plats. 

Anders Langworth, hållbarhetschef Nordea.
Anders Langworth, hållbarhetschef Nordea.

”Jag kommer att delta i paneldiskussioner i det som kallas blue zone, FN:s officiella zon där förhandlingarna pågår. Till skillnad från andra möten och diskussioner, som till exempel i gruppen Principles for Responsible Banking där runt 240 banker från hela världen ingår, är det här en mycket bredare palett av aktörer med representanter från såväl FN, nationer, näringslivet som frivilligorganisationer”, säger Anders Langworth. 

”Här får vi ett bra tillfälle att prata ihop oss om vad vi kan göra för att bidra till den gröna omställningen.”

Varför har världen misslyckats med att nå finansieringsmålet hittills?
”Jag tror att en förklaring är att det saknats tydlighet kring vad som är grönt, men även tillgången till data och kunskap om hur den ska användas. Men nu har det kommit en rad ramverk, alltifrån Green Bond Principles och disclosureförordningen till nu senast taxonomin. Så det rör sig i rätt riktning”, säger Anders Langworth. 

Efter att investerarkollektivet gått i bräschen för en omställning har nu även bankernas utlåning blivit ett sätt att påverka genom gröna och hållbarhetslänkade lån. 

”Att hjälpa våra kunder att ge ut gröna obligationer, företagslån till gröna projekt och hållbarhetslänkade lån, där företagen sätter upp mål för hela verksamheten, är våra främsta verktyg.”

Hittills har de nya hållbarhetslänkade lånen framförallt varit inriktade mot klimatmål men på sikt tror Anders Langworth att det blir större fokus på såväl biologisk mångfald som social hållbarhet. Dessa två områden väntas också få större utrymme på COP26 än på tidigare klimatmöten. 

Vad hoppas du få med dig hem från COP26?
”Jag hoppas att riktningen framåt blir tydligare, mer konkret kring hur nationer och näringsliv gemensamt ska öka farten. Jag hoppas också att vi ska kunna bli än tydligare mot våra kunder om hur arbetet bedrivs och hur Nordea tar dialogen.”

Hur ska det förmedlas till era kunder?
”Många av företagskunderna är ju på plats själva men på privatsidan är det vårt ansvar att föra ut budskapet genom exempelvis rådgivningsmöten eller kundevent.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?