1515
Annons

Zuckerberg: Hälften av Facebooks anställda kommer jobba hemma om tio år

I ett livesänt veckomöte med personalen på torsdagen presenterade Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg sin vision för framtiden. Förutom permanent hemmajobb för en del så öppnar techjätten också nya hubbar runtom i USA.

Facebooks vd Mark Zuckerberg har ändrat sig angående distansarbete och tror att tekniken kan överbrygga behovet av att träffas fysiskt.
Facebooks vd Mark Zuckerberg har ändrat sig angående distansarbete och tror att tekniken kan överbrygga behovet av att träffas fysiskt.Foto:Michael Short

(Di Digital/Silicon Valley) Google och Facebook har sagt att anställda kan jobba hemma året ut. Sedan kom Twitter och Square och sa att personalen kan jobba hemma permanent. Nu tar också Facebook ett stort steg mot mer långsiktigt distansjobb.

Techjätten har runt 48 000 anställda och majoriteten av dem jobbar just nu hemma till följd av coronaviruset. 

”De kommande 5-10 åren tror jag att 50 procent av våra anställda kan jobba på distans”, skriver Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg i ett inlägg på Facebook, där han sammanfattar informationen från mötet med personalen.

Han skriver att Facebook vill vara det ”mest framåtlutade” företaget när det gäller distansjobb och att bolaget har tagit fram en väl genomtänkt plan.

Läs även: Twitter-anställda fortsätter jobba hemma på obestämd tid

Produktiviteten utanför kontoret är också högre för många anställda. I en enkät som bolaget har gjort säger hälften av personalen de är minst lika produktiva hemma som på kontoret. 40 procent är intresserade av att jobba heltid på distans, medan över 50 procent vill tillbaka till kontoret så snart som möjligt.

”Mycket av det vi gör är att hjälpa människor att känna sig sammankopplade och nära andra var de än befinner sig (…) Lever vi som vi lär kommer det att hjälpa oss att accelerera utvecklingen av våra tjänster”, skriver Mark Zuckerberg.

Det första steget mot mer permanent distansjobb på Facebook blir att befintliga anställda kan ansöka och se om de motsvarar kriterierna. Det handlar bland annat om ens erfarenhet, vilket team man jobbar i och anställda som får klartecken att jobba hemma från sina chefer.

Distansarbetet ger även möjlighet för bolaget att hitta ny talang utanför traditionella techhubbar som Silicon Valley. Facebook kommer att börja anställa erfarna ingenjörer på distans, som bor inom fyra timmar från där man har utvecklingskontor i bland annat Philadelphia, Pittsburg, Portland och San Diego.

Bolaget planerar också att sätta upp nya hubbar i Atlanta, Dallas och Denver.

”Det här skulle förmodligen ha gjorts tidigare. De senaste decennierna har ekonomisk tillväxt i USA varit relativt koncentrerad, och stora bolag har anställt folk i handfull storstadsområden. Det innebär att vi har missat en hel del talanger bara för att de råkar bo utanför de hubbarna”, skriver Mark Zuckerberg.

Läs också: Techbolagen som fajtas om hemmajobbarna – från ”zoombombning” till siffermiss

75 procent av de anställda på Facebook som vill jobba på distans säger också att de kanske skulle flytta någon annanstans för att göra det. Bolaget är öppet för det samtidigt som lönerna, per den 1 januari 2021, eventuellt kommer att justeras utifrån var de bor. 

Bay Area, Kalifornien, där Facebook har sitt huvudkontor, är ett av de dyraste områdena att bo på i USA. I San Francisco är hyrorna högst av alla amerikanska städer. Men flyttar man till en stad där levnadskostnaderna är lägre skulle det kunna leda till en minskad ersättning.

Flyttmöjligheten kan ses som en tvärvändning från tidigare, då Facebook 2015 erbjöd sina anställda en bonus på 10 000 dollar om de flyttade inom 16 kilometer från huvudkontoret i Menlo Park. 

I inlägget skriver Mark Zuckerberg att han har ändrat inställning i frågan om distansarbete under de senaste månaderna. Tidigare har han upplevt att teamen jobbar bättre om de är fysiskt på plats, men menar nu att teknik kan överbrygga det.

Andra skäl han anger som positiva är att det gynnar miljön när färre pendlar till jobbet. Samtidigt passar hemmajobbet inte alla och det har varit ansträngande för de flesta föräldrar att både ta hand om barn och jobba samtidigt. 

”Med social distansering så kommer vi att kunna husera 25 procent av personalen på kontoret under resten av det här året”, skriver Mark Zuckerberg.

Läs också: Stor guide till effektivt hemmajobb: ”Största hotet är den mentala hälsan”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera