1515
Annons

Zlatans förrådsutmanare växer – vill utomlands

Det Zlatan-delägda förrådsbolaget Storage365 trefaldigade intäkterna under 2021. Nu fyller de kassan för att satsa på en expansion. ”Den här plattformen har definitivt potential att nå ut till hela Europa”, säger vd:n Thomas Modner. 

Zlatan Ibrahimovic är delägare i Storage365 via sitt bolag Unknown AB.
Zlatan Ibrahimovic är delägare i Storage365 via sitt bolag Unknown AB.Foto:Montage

Techfrossan fortsätter att pressa svenska bolag tillsammans med en skenande inflation, höjda räntor och en stundande lågkonjunktur. Men det Uppsalabaserade proptech-bolaget Storage365 hoppas på att kunna vända de tuffa tiderna till sin fördel. 

Bolaget fungerar lite som ett Airbnb fast för förrådslokaler. Affären bygger på en plattform som kopplar samman privatpersoner och företag som vill hyra ut respektive hyra ytor, och Storage365 tar en andel av transaktionen. I dagsläget samlar de runt 4.000 förråd och fordonsplatser. 

”För det första kan tusentals människor som hyr dyra förråd hitta billigare alternativ hos oss. Dessutom sätter det här också press på fastighetsbolagen som sitter med outnyttjade ytor. Då kan vi erbjuda dem att hyra ut sina lokaler via oss”, säger bolagets vd och medgrundare Thomas Modner apropå marknadsläget. 

Bolaget lämnar nu ett år präglat av stark tillväxt bakom sig, om än från relativt blygsamma siffror. Under 2021 växte nettoomsättningen till 4,5 miljoner kronor och resultatet landade på runt -7 Mkr. 

”Vi tredubblade omsättningen förra året och har fortsatt i samma takt även i år. Under året anslöt fler fastighetsbolag till vår plattform.”

Thomas Modner är vd på Storage365. Till höger syns förråd som går att hyra via bolagets plattform.
Thomas Modner är vd på Storage365. Till höger syns förråd som går att hyra via bolagets plattform.Foto:Privat

Nu är fokus inställt på att fortsätta öka intäkterna. Till sin hjälp fyller man därför kassan med 24 Mkr i en övertecknad runda. Bland investerarna finns finansprofilen Ann Grevelius, fastighetsutvecklaren Pronordic, personer från styrelsen samt fotbollslegendaren Zlatan Ibrahimovic, via sitt företag Unknown AB. Han äger drygt 5 procent av Storage365, enligt handlingar hos Bolagsverket. 

”Jag kan inte kommentera den delägaren”, svarar Thomas Modner på frågan om hur det är att ha Zlatan Ibrahimovic på ägarlistan. 

Pengarna ska finansiera bolagets första steg utomlands. Redan nu förbereder man verksamheten för att lanseras i Finland, där digitaliseringen inte kommit lika långt inom fastighetsbranschen enligt Thomas Modner. Expansionen görs tillsammans med fastighetsfonden Nordika. 

Storage365 riktar även in sig på ett nytt segment, där de planerar att hyra ut kontorslokaler till hyresgäster som behöver någonstans att arbeta. 

”Särskilt under pandemin har fastigheter stått tomma. Nu går många företag tillbaka till att arbeta heltid, men tillåter också hemmajobb vilket gör att en del kontorsytor förblir tomma. Dessa kan vi istället hyra ut så som vi hyr ut våra förråd.”  

Den nya rundan är bolagets största hittills och värderar bolaget till 122 Mkr med de nya pengarna inräknade. 

”Den här plattformen har definitivt potential att nå ut till hela Europa. Men vi är noga med att samla på oss alla lärdomar innan dess. Först handlar det om att göra Finland ordentligt. Efter det kan vi tänka oss att gå in i ytterligare ett land.” 

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

E-handlare överrumplade av inflationen

Sveriges e-handlare fortsätter kämpa mot energipriser, krig och inflation. Och nästan en tredjedel av de tillfrågade har påverkats mer än vad de kunde förutse, enligt Pricerunners e-handlarindex för det andra kvartalet.

Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner: ”Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment.”
Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner: ”Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment.”

Pricerunners e-handlarindex drog igång 2018, och tar varje kvartal tempen på e-handeln. Efter ett strålande 2020 sjönk humöret, drabbat av ett osäkert pandemiläge, komponentbrist och logistikkaos. Under det fjärde kvartalet för 2021 gick index för första gången under 60, och när pandemin ersattes av kriget i Ukraina landade första kvartalet för 2022 på rekordlåga 52,15. Under det andra kvartalet vänder index försiktigt uppåt – till 52,77.

Av de 77 tillfrågade aktörerna svarar 8 procent att de var väl förberedda på hur verksamheten skulle påverkas av marknadssituationen. En tredjedel säger att de påverkats mer än vad de kunnat förutse, och en fjärdedel säger att även om de var beredda har de inte kunnat korrigera sin verksamhet i den utsträckning de hade velat.

Över 60 procent av e-handlarna har drabbats av ökade utgifter under andra kvartalet, och nästan hälften upplever en minskad försäljning på grund av inflationen. Över hälften av de svarande har även tvingats höja priserna på sina produkter.

”Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment. Hemelektronik och teknik, som redan drabbats av komponentbrist till följd av pandemin, kan till exempel framöver påverkas av osämja mellan Kina och USA. Majoriteten av halvledare, som behövs i produktionen av prylar som spelkonsoler, diskmaskiner eller mobiltelefoner, tillverkas nämligen i Taiwan” kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner.

40 procent av de tillfrågande upplever dyrare fraktkostnader till följd av ökade energipriser. 

”Det är många aspekter som spelar in. Utöver de ökande energipriserna som påverkar fraktkostnaderna, har man fått se över alternativa rutter då många många tågtransporter från Asien genom Ryssland. Det har lett till att man nu istället fått överväga långsammare båttransport eller dyrare frakt med flyg” fortsätter Evelina Galli.

Det märks även att konsumenterna håller hårdare i plånboken, en tredjedel av e-handlarna menar att det genomsnittliga beloppet per order har minskat under andra kvartalet 2022, jämfört med motsvarande period i fjol.

Men Pricerunners topplista för sommarens populäraste produkter är lik fjolårets. Dock hamnar skönhetsprodukter och hemelektronik högre upp på listan, medan luftkylare och pooler uteblir.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera