1515

Zlatan investerar i esport-startup

Det svenska esport-bolaget Challengermode får in fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic som investerare.

Zlatan Ibrahimovic.
Zlatan Ibrahimovic.Foto:Thibault Camus/TT

Att delta i dataspelturneringar med pengar i potten har blivit allt vanligare. KTH-bolaget Challengermode (NTL) har utvecklat en plattform som gör det möjligt för vanliga amatörspelare att delta i tävlingar om pengar eller priser likt de stora esport-stjärnorna.

Bolaget grundades 2014 och har tidigare tagit in finansiering från bland annat Avito-grundaren Jonas Nordlander (NTL). Nu får man också in en välkänd sportprofil som investerare: Fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic (NTL). 

Läs mer: Lundins vd investerar i gaming-app

Totalt tar Challengermode in 1,3 miljoner dollar, motsvarande 11,5 miljoner kronor, i den nya finansieringsrundan där både existerande och nya investerare ingår.  

"Vi ser att esport är på väg in i nästa fas och är på väg att bli mainstream runt om i världen och vi kunde inte vara mer nöjda med de investerare och varumärken som väljer att satsa på oss", säger Challengermodes vd Robel Efrem i en kommentar. 

Att just en profil som Zlatan kommer in i bolaget har förstås ett stort marknadsföringsvärde men Robel Efrem vill fokusera på hans förståelse för bolagets affär. 

"Vi har många bra investerare. Men det är givetvis kul med Zlatan i och med hans förståelse för det vi gör", säger han.

Challengermode har det senaste året justerat sin affärsmodell. Bolaget fokuserade först på att låta spelare spela mot varandra om pengar men fokuserar nu också på sponsrade turneringar. Finansieringsrundan som bolaget nu tar in kan ses som en så kallad bryggfinansiering där man hoppas kunna få in en större investering längre fram.

Investeringen i Challengermode är Zlatans andra techinvestering på kort tid. I november i fjol investerade han också i spelstudion Isbit (NTL). En intressant detalj är att båda investeringarna gjorts tillsammans med personer från, eller med anknytning till, olje-familjen Lundin. 

Läs mer: Zlatans spelstudio tar in pengar från Lundin-familjen

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

* indicates required

 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?