1515

Zeptagram ska röja upp i musikdjungeln – med hjälp av blockkedjan

Målet är att öppna upp den stängda rättighetsmarknaden för musik. Med hjälp av blockkedjan tänker Zeptagram skapa en egen börs för intellektuella rättigheter. ”Tiden har vuxit med oss och våra idéer”, säger medgrundaren Christina Löwenström.

Christina Löwenström, medgrundare av Zeptagram.
Christina Löwenström, medgrundare av Zeptagram.Foto:Jesper Frisk

Spotify har ett förväntat börsvärde på 160 miljarder kronor – ändå har streaminggiganten inte lyckats vinna slaget om musikrättigheterna. Nu vill Christina Löwenström och Johan Forsman Löwenström demokratisera handeln med musikrättigheter genom blockkedjeteknik.

Entreprenörs- och musikerparet från Göteborg lanserar inom två veckor appen Zeptagram, där privatpersoner bjuds in till en marknad som annars i första hand styrs av skivbolagen.

”Om du är ett fan och vill ha tillgång till musikrättigheter – var hittar du dem? Det finns ingen naturlig plats för den affären”, säger Christina Löwenström.

Genom att fans kan investera i rättigheter hoppas Zeptagram skapa en transparens i branschen och en decentraliserad marknadsplats som kan dra in nya pengar.

Affären sker med hjälp av blockkedjeteknik och kryptovalutan ethereum. På sikt vill Zeptagram erbjuda transaktioner med alla virtuella valutor. 

Läs mer: Så här kan en bostadsaffär gå till med hjälp av bitcoin-tekniken blockchain 

Upphovsmakaren väljer hur stor andel av rättigheterna som ska säljas. De värderas och annonseras på Zeptagram. Via blockkedjan sker sedan försäljningen transparent för alla parter. Varje kvartal får köparen avkastning beroende på hur många spelningar låten fått i offentliga sammanhang eller på streamingtjänster som Spotify.

Men vad tycker musikbranschen om idén med en fri marknad? 2014 sålde Christina Löwenström och Johan Forsman Löwenström procentandelar av rättigheterna till några av Håkan Hellströms mest älskade låtar på Stockholms Auktionsverk. Det sågs inte med blida ögon av artisten i fråga.

I dag talar Christina Löwenberg om en attitydförändring. 

”Nu finns det en annan medvetenhet om vad rättigheter innebär och även om virtuella valutor. Tiden har vuxit med oss och våra idéer.”

Läs mer: Här är årets genombrott inom musiktech: ”Bortom flax och tillfälligheter” 

Zeptagrams visioner är stora. De börjar med att erbjuda köp av musikrättigheter, i de flesta fall värderade av tredje parten Bergenstråhle & Partners. Först ut är parets egna verk. De har lagt ut 5 procent av tio låtar. Varje andel kostar 10 dollar. Det rör sig alltså inte om några stora summor i utgångsläget. Men på sikt vill de expandera och även erbjuda investering i så kallade intellektuella rättigheter. 

”Det omfattar allt som du äger rättigheterna till som har ett värde och du kan få royalties för.”

Vilka fler artister och låtar kommer det vara möjligt att investera i?

”Det kan jag inte säga nu.”

Hur många låtar ska finnas tillgängliga på Zeptagram?

”Jag kan inte ge någon siffra på det. Vi har investerat i det här helt själva och byggt upp Zeptagram på egen hand. Vi kommer inte att kunna trycka ut hundratals artister i tjänsten från början utan vi bygger upp den långsamt.”


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. 

– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?