1515
Annons

Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”

Med bland annat Skype-grundaren i ryggen har Mamöbolaget Orbital Systems skapat en svensk produkt som utnämnts till duscharnas Tesla.

Mehrdad Mahdjoubi, vd på Orbital Systems, skapar framtidens duschar
Mehrdad Mahdjoubi, vd på Orbital Systems, skapar framtidens duscharFoto:Patrik Olsson

Miljöteknik möter Internet of Things i Orbital Systems (NTL) duschsystem. Med en rad framstående investerare i ryggen har Mamöbolaget skapat en badrumsprodukt som i internationella medier redan utnämnts till duscharnas Tesla.

Vår kund betalar inte för en dusch utan för tjänsten vattenbesparing.

Duschen sänker vattenförbrukningen med 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent, enligt Orbital Systems. När du använder den fångas vattnet upp, renas och pumpas tillbaks till duschmunstycket för att återanvändas. Hur många liter vatten som används registreras digitalt.

Så fungerar duschen som hittills har lockat till sig 80 miljoner kronor i riskkapital.

Läs även: Miljoner till Zennströms duschbolag

Bolagets vd och grundare Mehrdad Mahdjoubi (NTL) vill inte begränsa sig till att kalla Orbital Systems för endast ett miljöteknikbolag, så kallad cleantech.

”Cleantech handlar om att skydda planetens resurser, och det gör vi men vår produkt är även uppkopplad och det skapar en disruptiv affärsmodell. Vår kund betalar inte för en dusch utan för tjänsten vattenbesparing. På det sättet är vi även ett IoT-bolag”, säger han till Di Digital på konferensen Solutions.

Trots att bolaget fått en hel del uppmärksamhet i Sverige är det inte för hemmamarknaden Orbital Systems utvecklat sin produkt. Här är vatten billigt och vi anser oss ha råd att slösa. För en hotellkedja i Dubai kan vattensnåla duschar däremot vara en bra affär.

”Vår produkt sätter fokus på kulturella skillnader kring resursanvändning. Är du uppväxt i Sverige, ett av de länder i världen som aldrig spås få någon vattenbrist, har du en helt annan inställning än om du är uppvuxen i Mellanöstern eller Kalifornien”, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Trots att Orbital Systems ännu inte kommit igång med en storskalig produktion har man ingått flera internationella samarbeten och bolagets duschar finns på hotell i Danmark, Dubai, USA och Singapore.

Vad händer i bolaget nu?

”Vi växer i raketfart och har knutit riktigt duktiga människor till oss. Vi har anställda på vårt kontor i Malmö som flyttat hit från Kalifornien, Hong Kong och England”, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Tidigare i år kunde Di Digital avslöja att Orbital Systems tagit in minst 32 Mkr i nytt kapital till sitt amerikanska dotterbolag.

Bland bolagets största investerare finns utöver Niklas Zennström (NTL) även Oriflame-familjen af Jochnick, det Malmöbaserade investeringsbolaget Dendera Venture (NTL) och entreprenören Peter Enberg, tidigare vd och huvudägare i Kung Markatta.

Orbital Systems omsatte i fjol 1 Mkr och gjorde en förlust på 18 Mkr.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?