1515

Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”

Med bland annat Skype-grundaren i ryggen har Mamöbolaget Orbital Systems skapat en svensk produkt som utnämnts till duscharnas Tesla.

Mehrdad Mahdjoubi, vd på Orbital Systems, skapar framtidens duschar
Mehrdad Mahdjoubi, vd på Orbital Systems, skapar framtidens duscharFoto:Patrik Olsson

Miljöteknik möter Internet of Things i Orbital Systems (NTL) duschsystem. Med en rad framstående investerare i ryggen har Mamöbolaget skapat en badrumsprodukt som i internationella medier redan utnämnts till duscharnas Tesla.

Vår kund betalar inte för en dusch utan för tjänsten vattenbesparing.

Duschen sänker vattenförbrukningen med 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent, enligt Orbital Systems. När du använder den fångas vattnet upp, renas och pumpas tillbaks till duschmunstycket för att återanvändas. Hur många liter vatten som används registreras digitalt.

Så fungerar duschen som hittills har lockat till sig 80 miljoner kronor i riskkapital.

Läs även: Miljoner till Zennströms duschbolag

Bolagets vd och grundare Mehrdad Mahdjoubi (NTL) vill inte begränsa sig till att kalla Orbital Systems för endast ett miljöteknikbolag, så kallad cleantech.

”Cleantech handlar om att skydda planetens resurser, och det gör vi men vår produkt är även uppkopplad och det skapar en disruptiv affärsmodell. Vår kund betalar inte för en dusch utan för tjänsten vattenbesparing. På det sättet är vi även ett IoT-bolag”, säger han till Di Digital på konferensen Solutions.

Trots att bolaget fått en hel del uppmärksamhet i Sverige är det inte för hemmamarknaden Orbital Systems utvecklat sin produkt. Här är vatten billigt och vi anser oss ha råd att slösa. För en hotellkedja i Dubai kan vattensnåla duschar däremot vara en bra affär.

”Vår produkt sätter fokus på kulturella skillnader kring resursanvändning. Är du uppväxt i Sverige, ett av de länder i världen som aldrig spås få någon vattenbrist, har du en helt annan inställning än om du är uppvuxen i Mellanöstern eller Kalifornien”, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Trots att Orbital Systems ännu inte kommit igång med en storskalig produktion har man ingått flera internationella samarbeten och bolagets duschar finns på hotell i Danmark, Dubai, USA och Singapore.

Vad händer i bolaget nu?

”Vi växer i raketfart och har knutit riktigt duktiga människor till oss. Vi har anställda på vårt kontor i Malmö som flyttat hit från Kalifornien, Hong Kong och England”, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Tidigare i år kunde Di Digital avslöja att Orbital Systems tagit in minst 32 Mkr i nytt kapital till sitt amerikanska dotterbolag.

Bland bolagets största investerare finns utöver Niklas Zennström (NTL) även Oriflame-familjen af Jochnick, det Malmöbaserade investeringsbolaget Dendera Venture (NTL) och entreprenören Peter Enberg, tidigare vd och huvudägare i Kung Markatta.

Orbital Systems omsatte i fjol 1 Mkr och gjorde en förlust på 18 Mkr.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?