1515
Annons

Zennström: Utan digital kompetens riskerar svenska bolag bli ifrånsprungna

Digital kompetens lyser med sin frånvaro i storbolagens styrelser. Bristen kan bli farlig när unga, hungriga bolag utmanar jättarna, menar it-profilen och styrelseproffset Niklas Zennström.

Ulrika Saxon, ledamot i bland annat Electrolux, och Niklas Zennström, ledamot i H&M.
Ulrika Saxon, ledamot i bland annat Electrolux, och Niklas Zennström, ledamot i H&M.

Erfarenhet inom it, media och telekom tycks inte vara avgörande när de svenska storbolagen tillsätter sina styrelser. Endast 72 av 278 styrelsestolar i de 30 mest handlade bolagen på Stockholmsbörsen fylls av personer med digital kompetens, visar Di Digitals genomgång.

Läs mer: Digital kompetens i storbolagens styrelser lyser med frånvaro 

Och av de 72 ledamöter som har digital kompetens har endast 18 spetskompetens i form av erfarenhet från snabbväxande bolag på nollnolltalet. En av dem är Niklas Zennström, grundare av Skype och ledamot i H&M.

”Jag tror det är avgörande att det finns god teknisk kompetens i styrelser och på ledningsnivå. Inte minst eftersom alla bolag just nu går igenom en digital transformation och måste ha en strategi hur de kan utnyttja teknologi för att skapa konkurrensfördelar”.

”De bolag som ignorerar detta har begränsade möjligheter att vara konkurrenskraftiga på lång sikt”, säger han till Di Digital.

Ett annat digitalt styrelseproffs är Ulrika Saxon, vd för Bonnierkoncernens investeringsarm Bonnier Ventures. Hon sitter i dag i en rad svenska styrelser, bland annat Electrolux. Trots det låga antalet personer med digital spetskompetens menar hon att det inte är så ensamt i toppen när det kommer till digitala frågor som behandlas av styrelser.

”I de bolagsstyrelser jag sitter i ligger de digitala frågorna högt på agendan. Så jag har sällan känt mig som en ensam digital ö. Det är ett prioriterat ämne för de allra flesta bolag, något av en överlevnadsfråga. Jag skulle säga att i dag finns inget bolag som klarar sig utan digital kompetens på styrelsenivå”, säger hon.

Är digital kompetens något som prioriteras i styrelser?

”Ja, men det är förstås en mycket naturligare del inom unga bolag som startat på 00-talet. För stora och mogna bolag har det varit en omställning som pågått i 15 år och som fortfarande pågår. Det är en kontinuerlig strävan efter att bygga en kultur där man är snabbare och mer datadriven i sina processer, och därigenom mer anpassningsbar efter förändringar i marknaden.”

Niklas Zennström håller med. Han anser att mångfald i styrelser är centralt för att storbolagen inte ska bli ifrånsprungna av den nya generationens startupbolag.

”Jag tror på mångfald, även i styrelsen. Om man har en styrelse med ledamöter med diversifierad bakgrund kan man som helhet få bättre insikt. Att ha någon eller några som har erfarenhet från snabbväxande teknologibolag är viktigt, liksom det är viktigt med ledamöter som har god branscherfarenhet. Anledningen till detta är att snabbväxande teknologibolag är morgondagens utmanare till de etablerade börsbolagen”, säger han.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera