1515

Stenbecks huvudvärk – Zalando rasar efter rapport

Kinnevik har anledning att glädjas. Zalando går starkt och ökar både omsättningen och rörelseresultatet för andra kvartalet i år. Men trots det låg tillväxten under förväntningarna och aktien rasar i öppningshandeln.

Cristina Stenbeck är delägare och ledamot i Kinnevik.
Cristina Stenbeck är delägare och ledamot i Kinnevik.Foto:Amanda Lindgren

Zalando, med Stenbecksfärens Kinnevik som största ägare, omsatte 1,33 miljarder euro, motsvarande 13,7 miljarder kronor, under årets andra kvartal. Det är en rejäl ökning med 20,9 procent jämfört med samma period förra året. 

Det är dock strax under Bloombergs prognos där förväntningen låg på 1,36 miljarder euro, motsvarande 14 miljarder kronor, och en försäljningstillväxt på 23,7 procent.

En positiv nyhet för Zalando är att bolaget slog rekord i antalet kundorder, 29 miljoner under andra kvartalet. Dessutom ökade antalet aktiva kunder med nästan 16 procent till 24,6 miljoner.

"Den starka utvecklingen i kundnyckeltalen visar att vår motor går extremt bra. Vi är nöjda att se att vårt fokus på att sätta kunden centralt betalar sig, trots fortsatt utmanande förutsättningar på modemarknaden", skriver bolagets vd Rubin Ritter.

Läs även: Zalando utökar samarbetet med H&M 

Zalandos justerade rörelseresultat under det andra kvartalet uppgick till 94,0 miljoner euro, motsvarande 970 miljoner kronor, vilket är en bra bit över förra årets 81,8 miljoner euro. Dessutom hamnade rörelseresultatet strax över 93,6 miljoner som var väntat av analytiker.

Den justerade rörelsemarginalen var 7,1 procent, vilket är något lägre än fjolårets 7,4 procent. Trots det blev det en  nettovinst för andra kvartalet på 51,8 miljoner euro, motsvarande drygt 530 miljoner kronor. Motsvarande period i fjol var vinsten 47,4 miljoner euro.

Kinnevik äger 32 procent av aktierna i Zalando och innehavet är det värdemässigt största för investmentbolaget. 

Klockan 09:45 hade aktien fallit med 6,39 procent och handlades för 44,94 euro. Även Kinnevik följde Zalandos ras och b-aktien föll med 2,35 procent och handlades för 299,50 kronor.

Läs även: Här är Cristina Stenbecks okända startup-innehav 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?