1515

Han blir chef när Truecaller öppnar i Nairobi

Truecaller öppnar kontor i Nairobi och utser Zakaria Hersi till chef för partnerskap i hela Afrika. ”Vi konkurrerar med Facebook och Google”, säger Kinnevik-veteranen.

Zakaria Hersi rekryteras till svenska Truecaller. Hans bas blir Nairobi.
Zakaria Hersi rekryteras till svenska Truecaller. Hans bas blir Nairobi.Foto:Amanda Lindgren

Den svenska kommunikationsappen Truecaller har fler än 100 miljoner aktiva användare med Indien som största marknad.

På senare år har appen vuxit även i flera afrikanska länder, där den främst används för att blockera oönskade samtal och sms. Truecaller har i dag 50 miljoner användare i Afrika som helhet, meddelar bolaget på tisdagen.

”För Truecaller är Afrika vad Indien var för två år sedan. I Kenya är vi till exempel bland de topp tre apparna. Vi konkurrerar med Facebook och Google”, säger Zakaria Hersi på telefon från Nairobi.

Läs mer: Truecaller-grundaren: ”Sverige kan bättre än att stänga gränserna” 

I Kenya har Truecaller sex miljoner användare med en tillväxttakt på 35 procent det senaste året.

Med bas i huvudstaden ska Zakaria Hersi utveckla Truecallers affär på den afrikanska marknaden. Det handlar om att koppla på annonsörer och att utveckla tjänster som når de miljontals personer som inte äger smarta telefoner.

”Potentialen är stor här. Det finns inte många annonsplattformar för mobilen som Truecaller. Ju mer medelklassen börjar använda smartphones desto mer exponering kan vi erbjuda”‚ säger Zakaria Hersi.

På sikt kommer Truecaller-appen att handla om mer än att filtrera bort samtal och sms i Afrika, säger Zakaria Hersi. I Indien erbjuder Truecaller både videosamtal och pengaöverföringar som liknar svenska Swish.

Truecallers huvudmarknader i Afrika är i dag Kenya, Nigeria och Sydafrika.

”Jag ska lyssna på den lokala marknaden och komma på nya tjänster som talar till användarna här”, säger Zakaria Hersi.

Truecaller ställde om sin affärsmodell i slutet av 2015. Den kraftiga användartillväxten behövde kompletteras av någon form av intäkter.

Följande år drog Truecaller in cirka 50 miljoner kronor i intäkter. I oktober spådde Truecallers vd Alan Mamedi att intäkterna skulle kunna bli tre gånger så höga under 2017.

Bolagets Nairobi-kontor består än så länga bara av Zakaria Hersi men han räknar med att det kan ändras fort.

När han var med och lanserade Blocket-kopian Efritin, som drevs av Kinnevikägda Saltside (NTL), i Nigeria växte hans team till 150 personer inom loppet av fem månader.

På Stockholms startupscen är Zakaria Hersi känd som initiativtagare till Orten.io, med syftet att utbilda unga personer i svenska förorter i programmering och sammanföra dem med arbetsgivare.

Läs mer: Zakaria Hersi ska hitta programmeratalanger i förorten 

”Vi började med tio personer. Fem klarade vårt program och tre har fått jobb. Det är inga större volymer men det är något jag har gjort från scratch. Att hjälpa tre personer till arbete känns förstås bra.”

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?