1515

Yubicos vd om Google-samarbetet och mötet med Obama

Stina Ehrensvärds Yubico samarbetar redan med Google kring säkerhet över nätet. Nu öppnar hon för att ta in mer kapital. ”Jag känner mig som i en actionfilm just nu”, säger hon.

Nätsäkerhetsföretaget Yubicos vd Stina Ehrensvärd är verksam i Kalifornien, men var nyligen i Sverige för att ta emot KTH:s stora pris.
Nätsäkerhetsföretaget Yubicos vd Stina Ehrensvärd är verksam i Kalifornien, men var nyligen i Sverige för att ta emot KTH:s stora pris.

Nyligen tilldelades Yubicos vd och grundare Stina Ehrensvärd KTH:s stora pris. Priset går till en person som har skapat värde genom epokgörande upptäckter.

”Jag är jätteglad för det här priset, men egentligen är det tre år för tidigt. Vår resa har ju precis tagit fart”, säger Stina Ehrensvärd i Konserthusets lobby, strax före prisutdelningen.

Några dagar senare återupptas intervjun via Skype. Stina Ehrensvärd har då hunnit passera London på sin väg hem till Palo Alto i Kalifornien.

Läs mer: Hon nobbar riskkapitalet – gör miljonvinst i Silicon Valley

I London träffade hon bankjätten Barclays säkerhetschef för att prata om Yubicos arbete med en världsstandard för inloggning på internet, något företaget utvecklar tillsammans med Google.

”Vi gör egentligen samma sak som Ericsson gjorde med gsm och Autoliv och Volvo för bilbältet. Genom att göra tekniken till en global standard skapar vi vår egen marknad. Vi har nio av de tio största internetföretagen ombord. Nästa steg är de finansiella tjänsterna”, säger hon.

Med det stödet i ryggen är Stina Erhensvärd övertygad om att deras teknik också blir standarden för internetinloggning.

Läs mer: Svensk lösenordsnyckel tar Silicon Valley med storm

Yubico grundades 2007 och tillverkar och säljer en usb-sticka som garanterar säker inloggning på till exempel en internetsida eller ett privat nätverk. För varje användning genererar usb-nyckeln en unik kod som därför blir omöjlig att knäcka.

”Det fungerar ungefär som Bank-id fast utan att du behöver ladda ned någon programvara och till obegränsat antal tjänster utan att dessa delar någon information om användarna”, säger Stina Ehrensvärd.

Företaget började sin resa på KTH-inkubatorn Sting. Huvudkontoret ligger fortfarande i Stockholm, men Stina Ehrensvärd och hennes medgrundare och make Jakob Ehrensvärd flyttade 2010 till Palo Alto.

Beslutet att flytta till hjärtat av Silicon Valley var avgörande för bolagets utveckling

”Vi var bara ett tiotal anställda, vi var knappt lönsamma, vi hade begränsat med kapital och vi hade inte råd att sätta upp ett globalt sälj- och marknadsföringsteam. Men jag tänkte att om vi fokuserade på en handfull av de största internetföretagen i världen, då skulle vi kunna skala vår teknik till över en miljard användare”, säger Stina Ehrensvärd.

Beslutet att flytta till hjärtat av Silicon Valley beskriver Stina Ehrensvärd i efterhand som avgörande för bolagets utveckling.

”Det finns ingen annanstans i världen vi hade kunnat göra det vi har gjort. Google, Microsoft och ett par andra stora it-jättar avgör hur framtidens internet kommer att se ut och vill man vara med och påverka så måste man jobba med dem”, säger hon.

I år väntas bolaget omsätta över 200 miljoner kronor och göra knappt 20 Mkr i vinst.

”Visst är vårt mål att bygga ett bra bolag, men visionen som sporrar oss och som gör att vi kan anställa de bästa ingenjörerna är att vi driver den här standarden. Det är det roligaste jag har gjort”, säger Stina Ehrensvärd.

Hennes arbete med att skapa en världsstandard för internetsäkerhet har gett henne möjligheten att träffa några av världens mest framgångsrika techentreprenörer och inte minst USA:s president Barack Obama.

”Jag har fått träffa så många människor som jag har stor respekt för”, säger Stina Ehrensvärd.

Stina Ehrensvärd har i flera intervjuer talat om att Yubico inte är intresserat av att ta in kapital. Men på nästa styrelsemöte, den 15 december, ska frågan ändå upp på bordet.

Jag har en stor idealistisk vision, men det är för tidigt att prata om den

”Eftersom vi är lönsamma och har pengar på bankkontot har jag inte varit lockad av att ta in kapital. Att springa fort är inte alltid det som lyckas i längden. Men nu har vi faktiskt idéer om vad vi kan göra med mer pengarna. Ingenting är bestämt, men vi kommer att lyfta frågan på nästa styrelsemöte och diskutera om det kan bli aktuellt under nästa år”, säger Stina Ehrensvärd.

På längre sikt saknas inte heller planer.

”Jag har en stor idealistisk vision, mycket större än det här, men det är för tidigt att prata om den. Just nu är jag inriktad på att bygga Yubico till ett miljardföretag. Först ska vi finnas i alla webbläsare, i alla datorer och i alla mobiltelefoner. Det är nu det håller på att hända”, säger hon.

Fakta Stina Ehrensvärd
Vd för och grundare av internetsäkerhetsföretaget Yubico.
Ålder: 49 år.
Bor: Palo Alto, Kalifornien, USA.
Familj: Make och tre barn.
Utbildning: Industriell design, Konstfack.
I Yubicos kundlista finns nio av de tio största internetjättarna som Google och Facebook. Även det amerikanska försvaret använder deras usb-lösning för säker inloggning.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?