1515

Yubicos vd: ”Därför nobbade vi techjätten”

Yubicos grundare Stina Ehrenswärd vill fortsätta att bygga sitt säkerhetsbolag på egen hand. Nyligen nobbade hon en investering från en känd techjätte som skulle höjt värderingen från tidigare 2,1 miljarder kronor. ”Tajmingen var inte rätt”, säger hon.

Säker på sin sak: Stina Ehrenswärd, vd och grundare på Yubico.
Säker på sin sak: Stina Ehrenswärd, vd och grundare på Yubico.Foto:Patrik Olsson

Hon är Sveriges tyngsta kvinnliga techgrundare. Och just nu rekryterar hon personal för att dubbla storleken på Yubicos Stockholmskontor från 35 till 70 medarbetare. 

Men än så länge väljer vd Stina Ehrenswärd att bo kvar i Palo Alto, tillsammans med sin medgrundare och make Jakob som är teknikchef på bolaget. Paret flyttade dit sedan de medverkat i ”Security Now”, en ledande podcast för säkerhetsnördar. Avsnittet uppmärksammats av Google, som hörde av sig med prat om samarbete.

”Vi flyttade till Silicon Valley 2011 och tänkte att vinner vi de stora teknikbolagen där så vinner vi hela världen”, säger Stina Ehrenswärd, som är på blixtvisit vid huvudkontoret nära Hötorget i Stockholm.

Sju år efter USA-flytten har Yubico sålt miljontals av sina it-säkerhetsnycklar till kunder i 160 länder. Nycken ser ut som en liten USB-sticka och kan kopplas till datorn eller blippas mot mobilen via Near Field Communication, NFC i korthet. Den skickar sedan krypterade koder som raderar behovet för långa lösenord eller inloggning via olika sms-lösningar. Som mest behöver användaren komma ihåg är en pinkod på fyra siffror som funkar överallt. 

Sökjätten Google var länge en av Yubicos första och största kunder. De har under flera år gett sina anställda så kallade Yubikeys för att hantera it-säkerheten. Men tekniken används i dag även av många av USA:s andra techjättar: Microsoft, Facebook, Amazon, Dropbox och Mozilla till exempel. 

Yubico jobbar även för att göra tekniken mer kompatibel med Apples produkter. De kommande åren är ambitionen att nyckeln ska byggas in i allt fler datorer, surfplattor och telefoner. 

Läs mer: Svenska Yubico utmanas av Google: ”Bästa erkännandet man kan få”

Yubico har även tillsammans med Google utvecklat en branschstandard med öppen källkod som heter U2F. Detta har bland annat resulterat i att Google börjat konkurrera med sin egen säkerhetsnyckel, som är snarlik den Yubico tagit fram. Det är dock inget som oroar Stina Ehrenswärd. Lyckas Yubico etablera en ny branschstandard ser hon det som en seger, även om det innebär konkurrens. 

”Vi gör som Ericsson gjorde när de tog fram gsm-standarden för mobiltelefoni", säger hon.

Sedan flytten till Silicon Valley har Yubico ökat antalet anställda från 7 till 160. Merparten jobbar på kontoret i Palo Alto där Yubico betalar höga löner. Snittlönen på bolaget är hela 129 000 kronor per månad, enligt Di Digitals genomgång. Men Stina Ehrenswärd tonar ner förväntningarna för de som söker jobb på Stockholmskontoret.

Läs mer: Yubico betalar bäst – här är lönerna på 40 svenska techbolag  

”Lönerna i Sverige är lägre”, varnar hon och visar upp siffror som tyder på en snittlön på 67 000 kronor.

Yubico har sedan starten 2007 tagit in över 260 miljoner kronor i riskkapital från bland annat det anrika riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz. Även tunga affärsänglar har investerat – som Salesforce grundare Marc Benioff och Yubicos ordförande Ram Shriram, som var ledamot i Googles första styrelse och står Jeff Bezos nära. 

Men grundarna och teamet äger fortfarande kring 45 procent av bolaget, som har varit vinstdrivande de senaste sex åren. I fjol omsatte Yubico 232 miljoner kronor.

”Omsättningen blir en halv miljard 2018. Nästa år omsätter vi en miljard kronor”, säger Stina Ehrenswärd.

Yubicos senaste värdering på 2,1 miljarder kronor gör bolaget till nummer nio på Di Digitals lista över de 21 miljardvärderade techbolag som har grundats av svenskar men ännu inte sålts eller noterats. Men mycket tyder på att bolaget snart klättrar på listan.

”Vi fick nyligen ett erbjudande om en investering som skulle höja vår värdering. Det kom från ett företag med mycket pengar som ville vara en strategisk partner”, säger Stina Ehrenswärd.

Oj, var det typ Google – eller Microsoft som ville köpa er?

(Stina Ehrenswärd ler och är tyst.)

”...Men tajmingen är inte rätt. Vi vill ju göra internet säkrare för alla typer av datorer och plattformar med hjälp av inbyggd mjukvara och hårdvara. Vi räknar med att vara oberoende i flera år framöver.”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?