1515
Annons

Xnomad är bolaget bakom popup-butikerna – tar in 32 miljoner

Bolaget Xnomad vill väcka liv i den fysiska handeln med popup-butiker. Efter senaste rundan ledd av Luminar Ventures siktar bolaget på att mer än trefaldiga omsättningen.

Jonathan Haralambakis, grundare av Xnomad.
Jonathan Haralambakis, grundare av Xnomad.Foto:Pressbild
En popup-butik för färgtillverkaren Colorama.
En popup-butik för färgtillverkaren Colorama.

Bolaget Xnomad grundades under slutet av 2019 och början av 2020 i samband med Antler-programmet i Stockholm. Antler-programmet går ut på att individer med en idé som letar efter en medgrundare ska kunna starta resan för att förverkliga den.

Xnomads affärsidé går ut på att skapa popup-butiker tillsammans med företag och fastighetsbolag. Bolaget parar ihop varumärken med tomma lokaler som har korta hyresavtal, och tar även ansvar för implementeringen av butikskoncept med exempelvis möbler.

”Vi skapar unika popup-upplevelser”, säger Jonathan Haralambakis, grundare av Xnomad.

Målgruppen för tjänsten är företag och fastighetsbolag. Bolaget har tre olika demografier där den första är inriktad på onlinemärken som för första gången letar efter en fysisk lokal. Den andra är inriktad på små, medelstora eller stora företag som till exempel Samsung som letar efter lokaler för att testa nya produkter på nya marknader. Den tredje är inriktad på hyresvärdar, allt ifrån oberoende privata hyresvärdar till stora fastighetsbolag som till exempel Vasakronan.

”Innan pandemin var retail-handeln i de fysiska butikerna i princip död”, säger Jonathan Haralambakis. 

Enligt Xnomad behöver online-butiker komplettera sin handel med fysiska lokaler där kunderna kan prova, känna och smaka på varorna. 

”Varje gång du går på en gata ser gatan aldrig densamma ut”, säger Jonathan Haralambakis.

Nu har Xnomad tagit in 32 Mkr i en runda som leddes av Luminar Ventures, men där också Proptech Farm, Wework Alumni Fund och Joachim Hedenius har investerat. Pengarna ska framför allt användas till att expandera i Norden, med målet att ha 300 lokaler innan året är slut och trefaldiga antalet anställda. Sedan start har Xnomad tagit in investeringar på cirka 45 Mkr.

De största ägarna efter senaste rundan är dels investerarna Luminar Ventures, Proptech Farm, Joachim Hedenius och Groundbreak Ventures, men även Antler. Företaget värderas efter rundan till cirka 140 Mkr.

Xnomad hade i fjol 10 Mkr i bruttoförsäljning och 3 Mkr i omsättning. Målet för 2022 är 60 Mkr i bruttoförsäljning och 10 Mkr i omsättning.

Det kortsiktiga målet för bolaget är att bli ett hundramiljonersföretag, för att långsiktigt bli ett miljardföretag. Bolaget siktar på att så småningom röra sig ut på större marknader i till exempel Tyskland, USA, och delar av sydöstra Asien.

 


Innehåll från WintAnnons

Framtidens företagare har all administration ”under ett tak”

Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen ”allt i ett gränssnitt”.

Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, vilket hade många positiva effekter på människors vardag.

Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare. 

Den automatiska bokföringstjänsten Wint är en av de aktörer som nu tagit sitt erbjudande ytterligare ett steg längre genom att bland annat introducera tidrapportering som en del av sin helhetstjänst.

 – Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman, projektledare på Wint. 

– Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie Björnman.

Läs också: Så fungerar Wints helhetstjänst 

Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi

I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.

– Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie Björnman. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.

Läs också: Så fungerar Wints integrerade tidrapportering 

One stop shop under utveckling

Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer man också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?

– Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie Björnman.

– Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie Björnman.

Läs mer om hur Wint kan förenkla din vardag och ge dig mer till annat. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?