1515

XMReality i avtal med Siemens-bolag

Linköpingsbolaget XMReality har tecknat avtal med ett av Siemens dotterbolag. ”Det öppnar upp för fler affärer inom Siemens-koncernen om vi spelar våra kort rätt”, säger vd:n Johan Castevall.

AR-bolaget XMReality får Siemens Industrial Turbomachinery som kund.
AR-bolaget XMReality får Siemens Industrial Turbomachinery som kund.Foto:XMReality.

Augmented reality-bolaget XMReality har tecknat avtal med Siemens Industrial Turbomachinery som är ett helägt dotterbolag inom Siemens-koncernen som omsätter drygt 11 miljarder kronor och har flera tusen anställda. 

”Det här är ett kvitto på att vår mjukvarusatsning ger ett tydligt avtryck. Det är jätteroligt dels för att det är en stor kund men också för att det öppnar upp för fler affärer inom Siemens-koncernen om vi spelar våra kort rätt”, säger Johan Castevall, vd på XMReality.

XMReality planerar en börsnotering inom de närmaste månaderna och är i processen att genomföra en nyemission på 60 miljoner kronor. Omkring 40 miljoner kronor är redan säkrade genom institutionella investerare och veteraner från tung svensk industri.

Läs även: AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler 

Linköpingsbolaget XMReality, som grundades 2007, har utvecklat ett system som gör det möjligt för tekniker att med hjälp av en mobilkamera eller smarta glasögon bli vägledda av experter på distans. Systemet, som bygger på AR, eller förstärkt verklighet som det ibland kallas på svenska, ska spara pengar åt företag som slipper flyga experter till olika ställen i världen.

Bolaget, som tävlade i Di Startup Tour i fjol har redan ett flertal stora kunder, däribland Bombardier och Bosch.

Läs även: AR-bolaget XMReality väljer bort riskkapital – går till börsen 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?