1515
Annons

Wrapp lanserar i Finland

Wrapp lanserar sin tjänst i Finland efter att ha skrivit avtal med Nordea Finland och fem andra partners. Därmed når Wrapp närmare 40 procent av svenska och finska kortanvändare med sina lojalitetsprogram.

Aage Reerslev är medgrundare och vd för Wrapp.
Aage Reerslev är medgrundare och vd för Wrapp.Foto:Andrea Jernmark

Rabattkodsbolaget Wrapp (NTL) gjorde en så kallad ”pivot” 2014 och gick från att ha drivit en tjänst med digitala presentkort till att erbjuda rabatter till kunder som registrerade sina betalkort hos bolaget.

Efter att haft sin delägare Nordea Sverige som partner i ett år har Wrapp nu även skrivit avtal med Länsförsäkringar, Danske Bank Sverige, Collector, Sodexo, finska Aktia och Nordea Finland. Genom de nya samarbetspartnerna kan Wrapp lansera i grannlandet i öst och nå ut till närmare 40 procent av svenska och finska kortanvändare. 

”Vår första stora bankpartner är Nordea vars största marknad är Finland, vilket har varit viktigt för att lansera där. Sen är Finland, precis som Sverige, väldigt techsavy. Vi tror att det finns god potential att komma igenom, till och med bättre än i Sverige”, säger Aage Reerslev (NTL), vd och medgrundare av Wrapp. 

Wrapp uppger att tjänsten i dag har 120 000 registrerade användare.

Det riktiga genomslaget kommer nu när vi kan bevisa att det här fungerar över flera banker och över flera länder.

Sammanlagt har bolaget tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital av flera tunga och, för bolaget, potentiellt livsviktiga investerare. 

”Det känns tryggt att ha ganska tunga ägare som både har uthållighet och förmågan att se igenom bruset ibland”, säger Aage Reerslev.

Läs även: Wrapp gick 18 miljoner back i fjol

Bland ägarna finns tidiga investerare som Atomico (NTL) och Creandum (NTL) som gick in innan bolaget bytte inriktning. Förutom Nordea, som blev delägare i bolaget i januari när Wrapp tog in 40 Mkr, hör även Klarna (NTL) och H&M (NTL) till bolagets nyare ägare. Och flera av H&M:s varumärken finns med i de 200 varumärken som Wrapp har avtal med.

”Under förra året när vi hade gjort den här pivoten var vår intjäning nere på noll i princip. Nu fakturerar vi kontinuerligt så den går ju upp månad för månad. Men det riktiga genomslaget kommer nu när vi kan bevisa att det här fungerar över flera banker och över flera länder. Då blir det också mer spännande för retailers som jobbar över landsgränserna.”

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera