1515
Annons

Wrapp lanserar i Finland

Wrapp lanserar sin tjänst i Finland efter att ha skrivit avtal med Nordea Finland och fem andra partners. Därmed når Wrapp närmare 40 procent av svenska och finska kortanvändare med sina lojalitetsprogram.

Aage Reerslev är medgrundare och vd för Wrapp.
Aage Reerslev är medgrundare och vd för Wrapp.Foto:Andrea Jernmark

Rabattkodsbolaget Wrapp (NTL) gjorde en så kallad ”pivot” 2014 och gick från att ha drivit en tjänst med digitala presentkort till att erbjuda rabatter till kunder som registrerade sina betalkort hos bolaget.

Efter att haft sin delägare Nordea Sverige som partner i ett år har Wrapp nu även skrivit avtal med Länsförsäkringar, Danske Bank Sverige, Collector, Sodexo, finska Aktia och Nordea Finland. Genom de nya samarbetspartnerna kan Wrapp lansera i grannlandet i öst och nå ut till närmare 40 procent av svenska och finska kortanvändare. 

”Vår första stora bankpartner är Nordea vars största marknad är Finland, vilket har varit viktigt för att lansera där. Sen är Finland, precis som Sverige, väldigt techsavy. Vi tror att det finns god potential att komma igenom, till och med bättre än i Sverige”, säger Aage Reerslev (NTL), vd och medgrundare av Wrapp. 

Wrapp uppger att tjänsten i dag har 120 000 registrerade användare.

Det riktiga genomslaget kommer nu när vi kan bevisa att det här fungerar över flera banker och över flera länder.

Sammanlagt har bolaget tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital av flera tunga och, för bolaget, potentiellt livsviktiga investerare. 

”Det känns tryggt att ha ganska tunga ägare som både har uthållighet och förmågan att se igenom bruset ibland”, säger Aage Reerslev.

Läs även: Wrapp gick 18 miljoner back i fjol

Bland ägarna finns tidiga investerare som Atomico (NTL) och Creandum (NTL) som gick in innan bolaget bytte inriktning. Förutom Nordea, som blev delägare i bolaget i januari när Wrapp tog in 40 Mkr, hör även Klarna (NTL) och H&M (NTL) till bolagets nyare ägare. Och flera av H&M:s varumärken finns med i de 200 varumärken som Wrapp har avtal med.

”Under förra året när vi hade gjort den här pivoten var vår intjäning nere på noll i princip. Nu fakturerar vi kontinuerligt så den går ju upp månad för månad. Men det riktiga genomslaget kommer nu när vi kan bevisa att det här fungerar över flera banker och över flera länder. Då blir det också mer spännande för retailers som jobbar över landsgränserna.”


Innehåll från Öhman FonderAnnons

Så kan han lägga tid och fokus på att bli bäst i världen

Olof Kajbjer, mer känd som Olofmeister, är en av världens bästa counter strike-spelare. För att kunna koncentrera sig och lägga tid på träning istället för på pengar tar han hjälp av Öhman Fonders kapitalförvaltning. 

Det började redan i nio-årsåldern. Olof Kajbjers storebror satt och spelade Counter Strike på hemmets enda dator, och precis som småsyskon överallt ville Olof vara med. 

- Så fort min brorsa gick från datorn för att till exempel svara i telefon hoppade jag på datorn. Han var väl inte så glad över det då, men nu tycker han det är rätt kul.

Inte så konstigt, för Olofs spelande har tagit honom rakt in i världseliten, och sedan 2013 har han spelat professionellt på heltid.

- Jag skulle egentligen ha börjat läsa en kurs på universitetet men fick jag frågan om jag ville joina ett lag. På den tiden var inte CS jättestort, men jag tog ett snack med farsan som sa att jag fick ett år på mig för att se vad som skulle hända.

I samma veva tog e-sport som publiksport fart, en turnering i Polen fyllde för första gången en arena med 10 000 åskådare, och Olof kunde efter det första året lugnt konstatera att det här var väl värt att satsa på. Bara ett år senare, 2015, utsågs han till världens bästa spelare.

- Jag har alltid varit tävlingsinriktad. Det spelar ingen roll om det är fotboll eller e-sport, jag gillar att tävla i lag och jag vill bli bäst. Dessutom är Counter Strike så mycket mer än att bara skjuta. Du måste tänka strategiskt, du måste studera dina motståndare och tänka dig in i hur de ser på spelet, något som jag har insett genom åren att jag är ganska bra på.

Men framgången kräver träning. En vanlig dag inleder Olof med en timme på gymmet, för att sedan träna och spela med sina lagkamrater från elva till nitton. 

- De två första timmarna är genomgång med coachen och analytikern, där vi till exempel går igenom nya tekniker, eller vad vi har gjort bra respektive dåligt dagen innan och kan utveckla. Sen spelar vi träningsmatcher ihop fram till nitton, och därefter är det antingen tävling eller individuell träning.

Olofs yrke innebär 200-250 resdagar per år. Det i kombination med de långa träningsdagarna har gjort att han de senaste tre åren har valt att ta hjälp av Öhman Fonders tjänst private clients, kapitalförvaltning för privatpersoner.

- Dels känner jag mig inte helt bekväm med att förvalta mina pengar själv, dels vill jag lägga all min tid och fokus på att spela.

Från början hade han sina pengar hos en annan aktör, men efter att en vän tipsade om Öhman Fonder valde Olof att anlita dem istället.

- Jag gick på ett första möte med Jimi och tyckte att han kändes trygg och genuin, och att han förstod min sida. Och så har det fortsatt, han tar sig tid och efter alla samtal med honom förstår jag mig dessutom på den världen mer än tidigare. Så jag är väldigt nöjd.

- Jag älskar att tävla, men nu tar jag semester. Det ska bli skönt med sommarlov!

Läs mer om Öhmans kapitalförvaltning här 

 

Mer från Öhman Fonder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Öhman Fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?