1515

Wrapp gick 18 miljoner back i fjol

Lojalitetsbolaget Wrapp har tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital. I fjol omsatte man 2 procent av den summan.

Hjalmar Winbladh är en av Wrapps grundare.
Hjalmar Winbladh är en av Wrapps grundare.Foto:Jesper Frisk

I fjol gick både H&M och Klarna (NTL) in som delägare i Wrapp, som funnits sedan 2011 men på senare år ställt om sig till att utveckla app som förmedlar shoppingerbjudanden till sina användare.

Tanken är att Wrapp (NTL) ska dra nytta av större förändringar på betalmarknaden och erbjuda lojalitetsprogram i likhet med till exempel flygbolagens bonussystem.

Läs mer: Wrapp fimpar Swedbank – siktar på andra storbanker

Wrapp har hittills tagit in 250 miljoner kronor i riskkapital. Någon större omsättning var det dock inte tal om i fjol.

Vi överväger att ta in mer kapital.

Wrapp stod då på flera ben: Kärnverksamheten omsatte 2,2 Mkr medan bolagets övriga intäkter, för till exempel lokalhyra, landade på 2,7 Mkr. Det motsvarar en knapp ökning mot 2014. Därutöver redovisar Wrapp 7,8 Mkr i förmodade framtida intäkter som resultat av ett internt utvecklingsarbete.

Förlusterna på totalt 18 Mkr i Wrapp Operations Sweden – vilket är mindre än föregående års 25 Mkr – täcks upp av ett koncernbidrag i samma storlek från moderbolaget.

Enligt Hjalmar Winbladh, Wrapps medgrundare och ordförande, täcker siffrorna början av Wrapps resa från rabattföretag till en lojalitetsaffär med bonusprogram som fokus.

”Bolaget har haft en väldigt stor investeringscykel just nu. Saker och ting börjar lossna för Wrapp rejält i Norden”, säger Hjalmar Winbladh.

I januari anslöt sig Nordea som delägare i Wrapp i en finansieringsrunda på totalt 40 Mkr.

Läs mer: Nordea investerar i Wrapp

Wrapps tillväxttakt gör att bolaget överväger att ta in mer finansiering framöver.

”Just nu känns det som att Wrapp kan expandera betydligt snabbare än vi har tänkt. Vi överväger att ta in mer kapital. Men inget vi kan prata om just nu”‚ säger Hjalmar Winbladh.

Wrapps ordförande pekar ut två saker som tyder på att Wrapp har framtiden för sig.

Dels är det EU:s PSD2-direktiv om bankernas datahantering, som påverkar hur till exempel fintech-appar kan dra nytta av bankernas kunddata. Dels tar han upp EU:s beslut i fjol att kapa förmedlingsavgifterna för kortföretag, vilket påverkar just den marginal på betalningarna som har finansierat saker som lojalitetsprogram.

”Wrapp ligger extremt spännande till i den här förändringsprocessen. 2016 och 2017 är två otroligt spännande år för oss”‚ säger Hjalmar Winbladh.


 

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?