1515

Wrapp fimpar Swedbank – siktar på andra storbanker

Wrapp avslutar sitt samarbete med Swedbank-ägda Entercard. Nu satsar rabattkodsföretaget på andra storbanker – både i Sverige och utomlands. 
”Vi för diskussioner med de flesta storbankerna”, säger grundaren Aage Reerslev.

Wrapps Aage Reerslev var med och grundade lojalitetsbolaget 2011 med bland andra Rebtels Hjalmar Winbladh.
Wrapps Aage Reerslev var med och grundade lojalitetsbolaget 2011 med bland andra Rebtels Hjalmar Winbladh.Foto:Michael Berggren / Wrapp

I somras gick både H&M och Klarna in som delägare i Wrapp, som funnits sedan 2011 men danat om sig till en app som förmedlar shoppingerbjudanden till sina användare. I januari var det Nordeas tur att ansluta som delägare i en finansieringsrunda på 40 miljoner kronor.

Nu tar Wrapp sikte på fler bankjättar – men avslutar samtidigt sin testperiod med Entercard, en betalningslösning som delägs av Swedbank och brittiska Barclays.

 

Vi är inte exklusiva vare sig i bank- eller merchantledet.

 

"Vi har nu avslutat vår testperiod med Remeber-kortet, som har pågått sen i somras" säger Aage Reerslev och uppger att Wrapp för samtal med ”de flesta” av storbankerna i Sverige och andra utländska aktörer.

Läs mer: Rasande Wrapp tar in 25 miljoner – H&M och Klarna nya storägare

”Vi pratar med många bankaktörer, bland annat Swedbank. Men just testet som vi har avtalat om har kommit till sitt slut.”

Enligt honom har Wrapp behandlat över en miljon transaktioner sedan samarbetet med Nordea inleddes i november med över 350 miljoner kronor i total volym.

Nordea-samarbetet innebär dock inte att storbanken kommer att vara ensam samarbetspartner för Wrapp framöver, enligt Aage Reerslev.

”Vi pratar med andra betalningsaktörer också, till exempel en närstående i form av (Wrapps delägare) Klarna. Vi är inte exklusiva vare sig i bank- eller merchantledet. På det sättet är vi öppna.”

Wrapp grundades 2011 av bland andra Hjalmar Winbladh, numera investerare på riskapitalbolaget EQT Ventures.

Bolaget värderades vid ett tillfälle till nästan 400 miljoner kronor, men stora förluster tvingade Wrapp att byta affärsmodell.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?