1515

Wolf på väg till Zound Industries

Den sparkade Swedbank-vd:n Michael Wolf är nära en styrelseplats i det snabbväxande svenska hörlurs- och telefonbolaget Zound Industries, erfar Di.

Swedbanks före detta vd Michael Wolf ser ut att ta plats i Zounds styrelse.
Swedbanks före detta vd Michael Wolf ser ut att ta plats i Zounds styrelse.

Sedan Michael Wolf under dramatiska former fick sparken som vd och koncernchef för Swedbank i början av året har det spekulerats om vad 52-åringen ska göra härnäst. Nu kan Di avslöja att Michael Wolf är nära att ta plats i gasellföretaget Zound Industries styrelse. 

Läs mer: Swedbanks ordförande skyller på digitaliseringen

Under våren har Michael Wolf varit inne i Zound Industries och intervjuat medarbetare, enligt Di:s uppgifter. Det har lett till spekulationer om att han ska ta över som vd. Men det är knappast aktuellt, enligt Di:s källor. Planen är i stället att Michael Wolf ska engagera sig i bolaget som styrelsemedlem.

Om Michael Wolf även har för avsikt att investera i Zound Industries är oklart. Största ägare är i dag finansmannen Tommy Jacobssons investmentbolag Varenne samt riskkapitalbolaget Zenith, men enligt Di:s uppgifter har teleoperatören Telia för avsikt att inom kort utnyttja sin option att utöka sin ägarandel från 7 till över 10 procent och närmar sig därmed förstaplatsen i ägarlistan. Den initiala investeringen gjorde Telia för två år sedan.

Läs mer: Zound lurar på börsnotering

Zound Industries räknar med att omsätta 1 miljard kronor i år. Nästa mål är sälja för 1 miljard dollar, motsvarande 8,2 miljarder kronor, före 2020 – med bibehållen lönsamhet.  Vid den senaste finansieringsrundan i fjol sommar, då franska Time Equity Partners gick in med 93 Mkr, värderades bolaget till nära 1 miljard kronor. 

Vid sidan av Zound Industries har Michael Wolf ytterligare minst ett styrelseuppdrag på gång, erfar Di. Även det gäller ett onoterat bolag.

Sammantaget framstår det som att den tidigare Swedbanktoppen, som i fjol utsågs till världens nionde bästa vd av Harvard Business Review, inte har för avsikt att i närtid hoppa på något nytt tungt operativt uppdrag, utan snarare vill ägna sig åt styrelseuppdrag och privata investeringar. I fjol startade han ett privat investeringsbolag genom vilket han i slutet av förra året hade köpt in sig i tre mindre onoterade bolag.

Di har vid upprepade tillfällen sökt Michael Wolf för en intervju. 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?