Annons

Will Ferrell gör som Kinnevik – investerar i bankutmanaren

Will Ferrell gör som Kinnevik och investerar i den ”enhörnings”-värderade danska bankutmanaren Lunar. Hollywoodstjärnan ska även bli bolagets frontfigur i Sverige de kommande åren. 

Will Ferrells reklambild för Lunar.
Will Ferrells reklambild för Lunar.Foto:Press

Skådespelaren Will Ferrell har svensk fru, två söner med svenska namn (Magnus och Mattias) och uppges ha landställe i Gnesta. Han har även medverkat i den svenska tv-serien Welcome to Sweden och komedifilmen ”Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga” som driver med svensk och nordisk schlagerkultur. 

Vidare har han för vana att lägga ut publikfriande filmsnuttar på Youtube där han pratar svenska, som denna där han hyllar herrlandslaget i fotboll.

”Vi gillar att kommunicera med humor till en nordisk publik. Det gör han också.”

Nu fördjupar han sitt engagemang i Norden ytterligare genom att både göra reklam för, och köpa in sig i, den danska så kallade ”neobanken” Lunar. Hur stor Will Ferrells ägarandel blir är inte känt, men Lunars vd och grundare Ken Villum Klausen uppger att han inte fått kändisrabatt.

”Han investerar på samma villkor som alla andra. Vi uppger inte hans ägarandel, men vi skulle behövt flagga om den var över 5 procent”, säger Ken Villum Klausen. 

Will Ferrell ska även hjälpa till med marknadsföringen av Lunar, bland annat med en reklamkampanj som börjar nästa vecka. Idag, tisdag, släpper Lunar en slags teaser för kampanjen i vilken han säger ordet ”Lunar” med lite olika tonfall. 

”Temat för kampanjen är annars att våra kunder ska ta makten över sina pengar. Will Ferrell ska vara vårt ansikte utåt under 2022 och 2023”, säger vd:n. 

Han beskriver Will Ferrell som en drömpartner.

”Vi gillar att kommunicera med humor till en nordisk publik. Det gör han också”, säger Ken Villum Klausen. 

Will Ferrell ställer inte upp på intervjuer, men ger följande skriftliga kommentar:

”Nordbor är smarta, sexiga och trötta på att andra ska bestämma över deras pengar. Här kommer Lunar in i bilden, en digital aktör som vill skaka om finansbranschen.”

”Vi ser ut att ta in mer pengar till en högre värdering inom en snar framtid.”

Lunar har gjort flera framstötar som fått uppmärksamhet i Sverige det senaste året:

I april 2021 köpte man svenska Lendify för aktier värda 1,2 miljard kronor. Bolaget erbjuder blancolån, det vill säga lån utan säkerhet.

 I maj 2021 började man utmana Avanza och Nordnet med en investeringsplattform i Sverige. Man lockade bland annat med fritt courtage under en period, samt en sparränta på 1 procent året ut.

I juli 2021 tog man in 2,1 miljarder kronor i riskkapital från investerare som den svenska börsjätten Kinnevik och kinesiska Tencent. Värderingen på bolaget landade då på cirka 10 miljarder kronor. Lunar blev därmed en ”unicorn”, det vill säga en startup med en värdering på över en miljard dollar. 

”Vi ser ut att ta in mer pengar till en högre värdering inom en snar framtid”, säger vd Ken Villum Klausen till Di Digital.

Lunars vd och grundare Ken Villum Klausen.
Lunars vd och grundare Ken Villum Klausen.

Lunar grundades 2015 och finns i dag i Danmark, Sverige och Norge. Bolaget uppger att över 400.000 kunder redan nu använder deras digitala bank- och betalningserbjudanden. Målet är att växa i Europa och nå en miljon kunder fram till 2023.  

I Sverige är man i färd med att bygga en fullvärdig konkurrent till de traditionella bankerna, med erbjudanden för sparande, lån samt investeringar i aktier och fonder. 

”Vi konkurrerar främst med storbanker och är på väg att bli en del av den svenska infrastrukturen med Swish, Bankgiro med mera”, säger vd:n.

Han nämner att Lunar även har erbjudanden riktade till företagskunder, som en betallösning och en checkout-lösning.

Det är inte första gången en populärkulturell ikon från USA blir frontfigur för ett nordiskt fintechbolag. Klarnas reklamfilmer med Snoop Dogg blev enligt bolaget deras mest uppskattade någonsin. Men Konsumentverket hade synpunkter och Klarna drog till slut in filmerna.

Läs mer: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera