1515
Annons

Wellstreet startar nytt program med techjätte

Riskkapitalbolaget Wellstreet går in i ett nytt samarbete med ytterligare en techjätte. Nu drar de igång ett investeringsprogram tillsammans med Amazon Web Services. 

Guido Bartels, chef för AWS i Norden och Baltikum, och Mikael Wintzell, vd på Wellstreet.
Guido Bartels, chef för AWS i Norden och Baltikum, och Mikael Wintzell, vd på Wellstreet.Foto:Wellstreet.

I september drog det svenska riskkapitalbolaget Wellstreet igång en ny inkubator tillsammans med Google – den första i Norden av sitt slag. 

Läs mer: Google startar inkubator med Wellstreet 

Nu har Wellstreet lockat ytterligare en techjätte till Stockholm. 

Under gårdagen blev det känt att riskkapitalbolaget startar ett investeringsprogram tillsammans med Amazon Web Services. Den första omgången pågår i sex månader. Fokus ligger på bolag inom bland annat fintech och artificiell intelligens. 

De bolag som blir antagna kommer att ges handledning, tillgång till kontorslokaler och en första såddinvestering.  Enligt Forbes rör det sig som minst om cirka 500 000 kronor. 

Bland annat kommer experter från Amazon Web Services finnas tillgängliga på Wellstreets tech- och innovationshub The Factory, som en resurs för bolagen. 

”Vi är exalterade över att arbeta tillsammans med Wellstreet för att skapa en dedikerad plats där nordiska fintech-entreprenörer kan koncentrera sig på att förvandla sina idéer till framgångsrika affärer”, säger Guido Bartels, chef för AWS i Norden och Baltikum, i ett pressmeddelande. 

Programmet går under namnet The Wellstreet Fintech Loft och drar igång i början av januari 2020. 

The Factory är enligt de själva den största tech- och innovationshubben i Norden. 

”De senaste åren har vi sett allt fler fintechbolag bygga sina affärer hos AWS än hos någon annan molntjänst, och vi är förväntansfulla över att se vad för nytt som kommer ifrån den här skaran på Wellstreet Fintech Loft”, avslutar Guido Bartels. 

Läs mer: De startar bootcamp för kvinnliga grundare 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera