1515

Wellstreet och Polarn o Pyret-ägaren startar startupinkubator ihop

Den svenska modekoncernen RNB, med Polarn o Pyret i portföljen, startar ett samägt bolag med riskkapitalbolaget Wellstreet. Det nya bolaget Retailers lab blir Sveriges första startupinkubator med fokus att förändra framtidens detaljhandel.

Mikael Wintzell, vd och medgrundare av Wellstreet.
Mikael Wintzell, vd och medgrundare av Wellstreet.Foto:pressbild

Svenska modejättar har de senaste åren halkat efter på den digitala marknaden. Exempel på detta är H&M vars aktie har tappat cirka 40 procent det senaste året och RNB, Retail and Brands, med Polarn o Pyret, Brothers och Department and stores i sin portfölj, som har tappat drygt 50 procent på börsen på ett år. 

Nu kämpar de bägge koncernerna för att komma ikapp inte bara inom e-handeln utan i hela den digitala transformationen. Det senaste exemplet på detta är H&M som för ett par veckor sedan bekräftade sin nya e-handelssatsning Afound.

Läs även: Nätmodeveteranen: Det här är inte H&M:s räddning 

Nu gör även RNB ett drag och startar ett samägt bolag, Retailers Lab, tillsammans med riskkapitalbolaget Wellstreet. Bolaget ska driva Sveriges första startupinkubator med fokus på detaljhandeln.

”Vi är ju i en bransch under mycket snabb omvandling och vi har gjort en helhjärtad satsning på att höja tempot i vår egen transformation och nu ser vi möjligheten att samarbeta med Wellstreet för att få fram nya affärer som kan kopplas till vår verksamhet”, säger Magnus Håkansson, vd och koncernchef för RNB.

Magnus Håkansson, vd och koncernchef för RNB.
Magnus Håkansson, vd och koncernchef för RNB.Foto:pressbild

Retailers lab ska inte bara hjälpa startups som kan gynna koncernens digitala utveckling, utan blir även Sveriges första retail-inkubator. Liknande Plug and play i USA eller Retail techhub i Europa så vill RNB och Wellstreet kunna förstärka samarbetet mellan startups och detaljhandeln i Sverige.

”Jag skulle säga att vi har ett väldigt starkt gemensamt driv, Wellstreet och RNB, i att vi i första hand ska ta fram affärsidéer som har en stark och fin lönsamhetspotential redan i närtid. Vår utgångspunkt är att genom att samarbeta ska vi få fram affärer som inte är så kapitalkrävande”, säger Magnus Håkansson.

Enligt RNB och Wellstreet ska man genom inkubatorn identifiera och utveckla nya affärsidéer med tillväxtpotential. För RNB innebär det en möjlighet att integrera startupbolagen i RNB:s verksamheter som en del av arbetet med den digitala transformationen. 

För Wellstreet, som i fjol investerade i ett tiotal bolag, innebär det en tillgång till substantiell detaljhandelskompetens och tillgång till en rad modebolag att pilottesta idéer på för att effektivt få fram ”proof of concept”.

”Vår modell har hittills varit att söka individuella partnerskap med olika industrispelare för att våra bolag snabbare ska komma ut mot kund. Vi är fullt övertygande om att teknologi och drivkraft kan vara väldigt fina förutsättningar. Men det är fortfarande väldigt svårt att skapa livskraftiga och lönsamma bolag på kort sikt utan väldigt stort kapital, om man inte använder den industrikompetensen och det strukturkapital som industriexperter har”, säger Mikael Wintzell medgrundare och vd på Wellstreet. 

Läs även: H&M sent inne på Alibabas plattform 

Till skillnad från de amerikanska och europeiska programmen som riktar sig till techstartups inom detaljhandeln kommer Retailers lab att inhysa bolagen under en längre tid. Men ännu är ägarna inte redo att gå ut med mer information om hur strukturen av inkubatorn kommer att se ut och hur stora kapitalinjektioner de startupbolag som blir intagna får. 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?