1515

Wellstreet blir delägare i träningsappen Swiftr

Den nystartade träningsportalen Swiftr tar in ett miljonbelopp i kapital. Förutom riskkapitalbolaget Wellstreet går även Bonnier News in som delägare.

Johanna Sjögren och Fanny Sjöström är grundare av träningsappen Swiftr.
Johanna Sjögren och Fanny Sjöström är grundare av träningsappen Swiftr.Foto:Goran James Djordjevic

Swiftrs digitala träningskort erbjuder sina användare tillgång till cirka 120 träningsstudior utan krav på medlemsskap. På det viset kan innehavarna av det digitala träningskortet drop-in-träna på anslutna anläggningar.

Bolaget, som lanserades i februari i år,  grundades av Fanny Sjöström och Johanna Sjögren. De fick tidigt draghjälp av näringsfysiologen Fredrik Paulún, mest känd för sin müsli, när han gick in som delägare.

Läs även: Här är bolagen som surfar på träningsvågen

Nu tar Swiftr (NTL) in kapital från mediehuset Bonnier News och riskkapitalbolaget Wellstreet.

”Det känns superbra! Vi väljer att inte avslöja det exakta beloppet av strategiska skäl men det rör sig om mångmiljonbelopp”, skriver Johanna Sjögren i ett meddelande till Di Digital.

Enligt uppgifter till Di Digital ligger summan på mellan 5 och 10 miljoner kronor. Wellstreet har tidigare investerat i bland annat i marknadsplatsen Hyber, musikbolaget Elias och spelstudion Nuttery Entertainment.

”Swiftr har potentialen att revolutionera träningsindustrin. Vi ser fram emot att vara en del av bolagets resa till att bli det självklara träningskortet för alla i Sverige som vill träna varierat och med hög kvalitet”, säger Mikael Wintzell, medgrundare och VD på Wellstreet, i ett pressmeddelande.

Läs även: Nu lanseras deras digitala träningskort

För Bonnier News del betyder investeringen att Swiftr blir en partner i mediehusets livstilssatsning där sajten Hälsoliv ingår. Även Di Digital är en del av Bonnier News.

”Vi har byggt en smidig och flexibel tjänst som erbjuder medlemmarna total frihet i att välja vad, var och när de vill träna. Det är dags att tillsammans med Hälsoliv låta marknaden få ökad kännedom om konceptet och varumärket”, säger medgrundaren Fanny Sjöström.

Swiftr var ett av bolagen som pitchade på årets upplaga av Di Startup Tour i Stockholm.

Johanna Sjögren pitchar för Swiftr på Di Startup Tour i Stockholm.
Johanna Sjögren pitchar för Swiftr på Di Startup Tour i Stockholm.Foto:Amanda Lindgren

Läs även: Sju Stockholmsbolag tävlar om miljonvinst i Startup Tour 2017


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?