1515

Welcome! Webbappen som ska minska utanförskapet

Att integreras i det svenska samhället är en utmaning för den som bor på ett asylboende. Samtidigt finns få vägar för de svenskar som vill hjälpa till med annat än kläder och pengar. Nu lanseras webbtjänsten Welcome! för att förenkla mötet mellan asylsökande och svenskar.

Webbtjänsten Welcome! lanseras för att öka den sociala kontakten mellan flyktingar och svenskar.
Webbtjänsten Welcome! lanseras för att öka den sociala kontakten mellan flyktingar och svenskar.

Tanken med Welcome! är att fokusera på mötet med privatpersoner, inte på att ge information om myndigheter och andra tjänster till nyanlända.

”När vi var på asylboenden i höstas kunde vi se att det fanns ett stort behov av social kontakt. Samtidigt är det väldigt många svenskar som vill göra någonting, men processen för att kunna hjälpa till kan ta flera månader vilket kan vara en ganska hög barriär. Den här appen är tänkt att minska den”, säger Emma Rosman, till vardags affärsutvecklare på Blocket och en av initiativtagarna till Welcome!.

Läs även: Så ska tech-volontärerna hjälpa flyktingar

Tjänsten, som lanseras i början på december, kommer delvis att fungera som ett forum där nyanlända kan ställa frågor som privatpersoner sedan kan svara på. Det kan röra allt från var närmaste apotek finns till hur det fungerar med förskolor i Sverige. Till det kommer en funktion för sociala aktiviteter, där privatpersoner kan bjuda in nyanlända till exempelvis att spela fotboll eller gå på bio.

”Det finns ett utbud av folk som vill hjälpa till med sin tid men som inte riktigt vet hur man når fram, förutom att ge pengar och kläder. Jag jobbar på Blocket och där matchar vi köpare och säljare, frågan jag ställde mig var varför man inte kan bygga en app som matchar behov av social kontakt med svenskar som vill bidra”, säger Emma Rosman.

Många vill hjälpa till med sin tid men vet inte riktigt hur man når fram, förutom att ge pengar och kläder.

 

De flesta flyktingar som kommer till Sverige har smartphones, säger Emma Rosman. Men kostnaden för datatrafik kan vara hög och tillgång till wifi bristfällig på asylboenden. Därför har Welcome! påbörjat ett samarbete med Telenor som har vitlistat sajten. Det betyder att alla med ett abonnemang eller ett kontantkort från Telenor kommer att kunna besöka den utan kostnad för datatrafik.

Telenor har dessutom inlett ett samarbete med bland andra Röda Korset, som ska distribuera sammanlagt 10 000 kontantkort med sammanlagt 2 gb datatrafik och en pott för fria utlandssamtal på flyktingförläggningar.

Även andra teleoperatörer har initierat liknande projekt och Welcome! söker även samarbeten med dessa.

”Vi hoppas verkligen att fler aktörer hoppar på det här. Vi vill kunna nå fram till så många som möjligt”, säger Emma Rosman.  

Welcome-projektet har inte tagit in någon extern finansiering utan drivs på volontärbasis. Men för att vidareutveckla tjänsten kommer Welcome! att inleda en crowdfunding-kampanj på Kickstarter med start i nästa vecka.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?