1515

Wec360 växer i raketfart – ska dubbla personalstyrkan

VR-bolaget Wec360 växer i raketfart och spår en omsättning på närmare 40 miljoner kronor i år. Nu rekryterar grundarna ett 20-tal nya medarbetare.

Från vänster: En kvinna testar Wec360:s VR-tjänst. Bolagets två grundare, Mattias von Corswant, vd, och Per Hjaldahl, utvecklingschef.
Från vänster: En kvinna testar Wec360:s VR-tjänst. Bolagets två grundare, Mattias von Corswant, vd, och Per Hjaldahl, utvecklingschef.

Örebrobolaget Wec360 såg omsättningen växa med närmare 50 procent till 24 miljoner kronor i fjol. Merparten av intäkterna kommer från 3D-renderingar samt VR- och AR-applikationer i byggsektorn.

”Bostadsmarknaden har snabbt förstått nyttan av VR och AR för slutkunderna. Vi hjälper dem med allt från 3D-planlösningar till interaktiva lägenhetsväljare och rundvandringar i VR”, säger Per Hjaldahl, medgrundare och utvecklingschef på Wec360 med egen mjukvara inom 3D, VR och AR.

Vi vill expandera utomlands inom 2-3 år och då kan det behövas externt kapital.

Bolaget startades i Örebro 2008 av Per Hjaldahl, som då drev en mindre reklambyrå, och Mattias von Corswant, då frilansfotograf och idag vd för bolaget. Bolagets namn uttalas ”We see 360” och till en början var man främst inriktade på 360 graders fotograferingar, med hotell och konferensanläggningar som främsta kunder. Men redan 2009 började Wec360 jobba med 3D-visualiseringar mot byggsektorn.

I fjol växte omsättningen med 48 procent till 24,3 miljoner kronor, enligt preliminära siffror som bolaget tagit fram åt Di Digital. Resultatet uppgick till 2,6 Mkr.

”Vi kan ta emot fler och större kunder nu. Under året fick vi bland annat in Skanska som kund. Vi är den enda 3D-byrån som Skanska jobbar med idag för 3D-visualisering av bostäder och får en stadig ström av uppdrag från dem”, säger Per Hjaldahl.

Vi räknar med att dubblera personalstyrkan i år.

Som exempel på vad Wec360 gör idag nämner han:

  • 3D-planlösningar för nybyggnationer
  • Interaktiva, webbaserade verktyg där en kund exempelvis kan planera sitt framtida kök eller badrum. Man kan även följa hur solen lyser upp bostaden under ett dygn, beroende på årstid.
  • VR-verktyg där användaren kan promenera runt i en lägenhet, se fastigheten utifrån och gå runt i ett kvarter som inte är färdigbyggt ännu.

Under 2017 spår Per Hjaldahl att omsättningen växer med ytterligare 63 procent till 39,6 miljoner kronor. Vinsten spås mer än fördubblas till 6,2 miljoner kronor.

”Vi är störst på marknaden idag och märker att kunderna efterfrågar större projekt och att tillströmningen av kunder ökar”, säger han.
Foto:
Bild som illustrerar hur en kvinna utforskar en virtuell lägenhet med Wec360:s mjukvara och VR-utrusningen HTC Vive.

Idag har Wec360 säljkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö samt huvudkontor i Örebro. Totalt är man 23 medarbetare.

”Men vi räknar med att dubblera personalstyrkan i år”, säger Per Hjaldahl.

Hittills har Wec360 inte aktivt sökt investerare. Den enda externa investeraren är Håkan Pettersson, en lokal affärsängel med en bakgrund inom textilbranschen.

”Just nu kan vi självfinansera vår tillväxt. Men vi vill expandera utomlands inom 2-3 år och då kan det behövas externt kapital”, säger utvecklingschefen.

Han spår även att Wec360 ska expandera inom nya områden.

”Vi testar just nu vår egenutvecklade mjukvara inom tillverkningsindustrin. Det skulle kunna står för 40 procent av omsättningen om två år”, säger han.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?