1515

Profilen om #metoo: ”Många techbolag är en del av problemet”

Anställda som inte slår larm är medskyldiga till sextrakasserierna på techbolag som Uber, säger medborgarrättsprofilen Susan Bark under jättekonferensen Web Summit.

Susan Bark, ordförande för amerikanska medborgarrättsorganisationen ACLU.
Susan Bark, ordförande för amerikanska medborgarrättsorganisationen ACLU.Foto:Sven Carlsson

Den machopräglade techvärlden håller på att förändras, men många techbolag är fortfarande arbetsplatser som bjuder in till sexuella trakasserier.

Det var budskapet när medborgarrättsorganisationen American Civil Liberties Union (ACLU) intog scenen på Web Summit i Lissabon på onsdagen.

”Vi hade ett talesätt på 60-talet: om man inte är en del lösningen så är man en del av problemet. Det gäller fortfarande. Många techbolag är en del av problemet i dag”, säger Susan Bark, ACLU:s ordförande.

Läs mer: I Googles bil ska föraren kunna sova i baksätet

Det senaste året har techbolag som Uber och Binary Capital mött anklagelser om sexuella trakasserier.

I Sverige rapporterade nyligen Breakit att spelbolaget King betalat över 200.000 kronor till en tidigare anställd som anklagade sin manliga chef för att vara allt för närgången i jobbet.

Problemen ligger inte bara hos förövare som programledaren Bill O’Reilly eller filmproducenten Harvey Weinstein, säger Susan Bark, utan även hos personerna runtomkring som genom sin passivitet möjliggör deras beteende.

”Det finns många runtomkring de här personerna som visste vad som pågick och som inte anmälde dem eller gjorde något åt det. Det finns sura äpplen och så finns det andra som är medskyldiga. Och sedan finns det folk som inte är medvetna om problematiken alls”‚ säger Susan Bark.

Läs mer: ”Det ser mörkt ut för Uber, vars mörkaste hemlighet kallas Greyball”

Vägen framåt är en där techbolagen inser att mångfald är en fåga som kan vara avgörande för affären. Globala produkter kan endast skapas av personal med många olika perspektiv.

”Det handlar om mer än siffror i statistiken, att till exempel kvinnor ska utgöra en viss andel av personalkåren. Ju fler perspektiv man har med, desto bättre presterar ens produkter.”


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?