1515

Wallenstams ”prop-tech”-satsning skördar frukt – här är första fastigheten i Stockholm

Det är knappt att begreppet ”prop-tech” hunnit sätta sig. Men nu gör Wallenstam-backade Colive en global satsning på bostäder – och mjukvara. ”Det har aldrig gjorts på det här sättet tidigare”, säger en av grundarna, Katarina Liljestam Beyer.

Colives grundare Katarina Liljestam Beyer, operativ chef, och Jonas Häggqvist, vd.
Colives grundare Katarina Liljestam Beyer, operativ chef, och Jonas Häggqvist, vd.

Den första riktiga ”co-living”-hubben i Sverige har öppnat i kvarteret Parkstråket i Haninge.

Målgruppen är 20-35-åringar som befinner sig i bostadsglappet mellan studentlägenhet och ett samboliv i en tvåa. 100 boende över 17 lägenheter ryms i huset som är företaget Colives första riktiga projekt.

”Co-living är inte ett nytt fenomen globalt, men det har inte har inte funnits incitament att göra det i Sverige”, säger den operativa chefen och ena grundaren Katarina Liljestam Beyer.

Anledningen: Det har helt enkelt inte varit lönsamt. Den ofta stora ruljansen av boende inom co-living kräver många nya intervjuer och stor handpåläggning, konstaterar hon.

Colives lösning är mjukvara.

”Vi tänkte, ’det här måste digitalisers’. Det finns inga tekniska lösningar i andra länder heller så vår ambition är att vi ska göra en helt digital plattform och app för en sömlös bostadsupplevelse”, säger hon.

Den mest anmärkningsvärda delen är den digitala intervjun – en robotiserad matchningsprocess. Genom ett personlighetstest, som tagits fram i samråd med beteendevetare, placeras hyresgästerna ihop med andra som de kan antas fungera bra ihop med.

Det är en objektiv och fördomsfri process som är till för att minska friktion i boendet

”Det bygger på femfaktorsmodellen, som är den metod som det forskats mest på. Jag vill poängtera att det inte finns några rätt eller fel svar. Vi stänger inte ute någon baserat på vad de svarar”, säger Katarina Liljestam Beyer.

Hon lovar heller inte att alla kommer bli bästa kompisar, men förklarar att roboten som sköter matchningen inte har någon bias, medan en person som intervjuas hyresgäster för ett co-livingboende absolut kan ha det.

”Det är en objektiv och fördomsfri process som är till för att minska friktion i boendet. Vi tror att det ökar förutsättningen för att personerna som bor ihop ska trivas.”

Personerna som vill bo i Colives boende måste också kunna uppvisa att de inte är straffade för drog- eller våldsrelaterade brott.

Annan teknologi i huset är av det mer uppenbara slaget; Nyckelfria dörrar, digitala bokningsmöjligheter för tvättstuga och liknande samt digitala kontrakts- och hyresavi-lösningar.

Målet är ett eget rum på 10 kvadrat och 60 kvadrat du delar med fyra andra

Katarina Liljestam Beyer pratar också om deras app, där social interaktion med andra i boendet görs enkel, och att de hela tiden ser över om de kan bygga på fler tjänster. Exempel är delningstjänster som samkörda matleveranser eller en gemensam bilpool.

”I en normal fastighet räknar man med att man använder 75 procent av ytan till boende. Men co-living kan man komma upp mycket högre”, säger hon för att understryka effektiviteten i boendeformen.

”Enligt Statistiska centralbyrån är genomsnittsettan i Sverige 35 kvadratmeter. Vi vill komma ned till motsvarande 20 kvadratmeter i co-living. Målet är att du har ett eget rum på 10 kvadrat och ytterligare 60 kvadrat som du delar med fyra andra”, säger hon.

Totalt hundra kvadrat, delat på fem personer.

I den här boendeformen ingår bland annat städning, wifi, el och vatten

Sedan tidigare har Colive två testfastigheter i Stockholm, en på söder och en på Lidingö.

Parkstråket är ett Wallenstam WALL B -1,52% Dagens utveckling projekt från början, men ritades om för Colive när projektet redan var inlett. Målet framöver är, enligt Katarina Liljestam Beyer, att vara med från början och maximera varje meter.

”I dag är kostnaden för den här typen av boende från 6000-11000 kronor, beroende på olika faktorer. Målet är att komma ned till 6500 kronor i snitt. Då ska man också komma ihåg att i den här boendeformen ingår städning, wifi, el och vatten samt tillgång till massor med sociala ytor”, tillägger hon.

Läs mer: Vill lösa bostadsbristen med delade lägenheter – tar in 40 miljoner

Målet är att tävla med alla ettor där ute, som antingen kostar för mycket att köpa, är omöjliga att hitta som hyresrätter eller de överprisade alternativen på andrahandsmarknaden.

”Vi ser redan att det är människor söker sig till oss från andra delar av Sverige och världen. Det passar bra i tiden med techboomen som äger rum i Stockholm också. Spotify och Klarna har pratat om bostadsproblematiken länge. De som flyttar in här kommer också in i ett sammanhang på ett annat sätt”, säger Katarina Liljestam Beyer.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?